مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در حال حاضر با ترکمنستان مشکلي براي واردات گاز نداريم گفت: به اندازه کافي گاز دريافت مي‌کنيم برخي مواقع بر قراردادها اختلافاتي که پيش مي‌آيد با بررسي کارشناسانه حل مي‌شود و هم اکنون مشکلي با ترکمنستان براي واردات گاز نداريم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حميد رضا عراقي در حاشيه همايش تخصصي اتحاديه بين المللي گاز IGU با بيان اين مطلب گفت: IGU يک مجموعه خصوصي شامل 79 کشور است که در خصوص مسائل مهم از جمله ذخيره سازي و ارتباط با بازارهاي جهاني بحث مي‌کند که اين مجموعه شامل 14 کميته و کارگروه است.

وي تصريح کرد: اين کميته بيشتر در مورد آخرين تکنولوژي مخازن تزريق گاز وفرآورش بحث مي کند که براي اولين بار ايران ميزبان اين کارگروه بوده است.

 وي اظهار داشت: اين اتحاديه داراي 14 زيرگروه است كه كارگروه (WOC2)يكي از كارگروه هاي اتحاديه مذكور است و در حيطه مسائل مربوط به ذخيره سازي گاز فعاليت مي نمايد.
 
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با اشاره به اينكه در آينده نزديك ميزان توليد گاز در كشور به يك ميليارد متر مكعب در روز افزايش مي يابد، تصريح نمود: اين امر نياز به ذخيره سازي گاز را جهت برقراري امنيت انرژي در كشور به ضرورتي اجتناب ناپذير تبديل نموده است.

وي از افتتاح دومين ذخيره سازي گاز طبيعي در خانگيران سرخس در دو هفته آينده خبر داد و گفت: مطالعات خوبي در زمينه ذخيره سازي گاز در ايران انجام شده است و حداقل 7 پروژه در اين زمينه آماده شده است.

وي تاکيد کرد: مخزن شورجه براي تزريق گاز آماده است و با توجه به بازديدي که اخيرا از اين طرح صورت گرفته کل تاسيسات آن آماده شده است و حجم تزريق گاز بستگي به اين دارد که شرکت ملي نفت چه مقدار گاز به اين طرح اختصاص دهد.

عراقي اضافه کرد: اين مخزن داراي حلقه چاه نيست بلکه چاه‌هاي تزريقي بيشتري دارد و نمي توانيم تعداد آن را اعلام کنم.

مديرعامل شرک ملي گاز ايران اضافه کرد: طبق برنامه ريزي بايد روزانه 10 ميليون مترمکعب گاز به مخزن شورجه تزريق شود که با توجه به شرايط ممکن است اين مقدار روزانه 5 تا 7 ميليون مترمکعب در روز باشد.

**واردات گاز از ترکمنستان در حال انجام است

معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه در حال حاضر با ترکمنستان براي واردات گاز مشکلي نداريم گفت: بعضي اوقات در قراردادها اختلافاتي به وجود مي آيد که مسئولان با بررسي طرح هاي کارشناسي اين موانع را برطرف مي کند و اکنون هيچ مشکلي با ترکمنستان براي واردات گاز نداريم.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران افزود: توافق جديدي که با ترکمستان اخيرا بسته شده موافقت نامه جديدي در ارتباط با نحوه چگونگي پرداخت‌ها که به دليل تحريم‌ها مشکلاتي به وجود آمد که خوشبختانه اکنون اين مشکلات حل شده است.

وي تاکيد کرد: قرارداد جديدي با ترکمنستان بسته نشده و اختلافي در مورد افزايش و يا کاهش قيمت در اين زمينه بين دو طرف وجود ندارد.

**به عراق گاز نمي‌فروشيم

عراقي گفت: زمستان امسال به عراق گاز نمي‌دهيم بلکه از پايان سال 92 يا ابتداي سال آينده صادرات گاز به اين کشور آغاز مي‌شود.

عراقي همچنين با اشاره به اينکه مشکلي براي تامين گاز در زمستان نداريم افزود: در اين زمينه با ذخيره سازي در تابستان امسال صورت گرفته و خوشبختانه مشکلي نداريم و هم زمان با فرارسيدن فصول سرد سال برنامه هاي در جهت ذخيره سازي  صورت مي گيرد که امسال مشکلي در تامين سوخت خانوارها نداريم تنها براي نيروگاه ها از سوخت ميان تقطير استفاده خواهيم کرد.
عراقی با اشاره به تأمین گاز برای فصل سرما گفت: اکنون مراحل توسعه گازرسانی به نیروگاه‌ها، صنایع و خانوار در حال انجام است و از طرف دیگر نیز باید فعالیت‌های توسعه‌ای خود را در خصوص تولید گاز افزایش دهیم تا خلایی که در فصل زمستان ایجاد می‌شود، منجر به کمبود گاز نشود.
 
وی با اشاره به اینکه، در فصل زمستان مصرف گاز 7 برابر تابستان می‌شود افزود: در زمستان سعی می‌کنیم گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع عمده کاهش یابد و این گاز به سمت خانه‌ها ارسال شود.
 
عراقی ادامه داد: در دو یا سه سال آینده توسعه‌ پارس جنوبی به بهترین شکل خواهد بود و از این رو می‌توانیم امیدوار باشیم مشکلی برای تأمین گاز در زمستان نخواهیم داشت.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس کشورهای صادر کننده گاز در ایران گفت: هنوز نامزد ایران برای پست دبیر کلی این سازمان مشخص نشده است اما بر اساس گفته‌های وزیر نفت نامزد ایران در هفته جاری انتخاب خواهد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گاز ، ارمنستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار