رييس اداره سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و درمان با بيان اينكه سند ملي سلامت سالمندان مهر سال گذشته در شوراي عالي سلامت تصويب شده است، گفت: متاسفانه تا به امروز اين سند به وزارت بهداشت ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دكتر سنگي، رييس اداره سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در مراسم روز جهاني سالمند گفت: طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده را در مجلس در دستور كار قرار داديم تا اگر قانون شود با تمام قوا آن را اجرا كنيم.

وي با بيان اينكه در اين چند سال اقدامات بسياري به منظور سياست‌هاي جمعيتي انجام داده‌ايم، افزود: سند ملي سلامت سالمندان مهر سال گذشته در شوراي عالي سلامت تصويب شد كه ما تا به امروز منتظر ابلاغ اين سند به وزارت بهداشت هستيم تا پس از ابلاغ بتوانيم آن را با جديت اجرا كنيم.

* ايران 1420، پاسخگوي 20 ميليون سالمند
سنگي با بيان اين كه از سال 85 تا 90 پديده مربوط به موج دوم افزايش جمعيت در گروه سالمندي همراه بوده كه اين لازمه توجه ويژه به گروه سالمندان است، گفت: بر اساس سرشماري سال 75، 6/6 درصد جمعيت كشور سالمند بودند و اين آمار در اواخر دهه 80 به 3/7 رسيد و در حال حاضر از جمعيت 76 ميليون نفري كشور 2/8 درصد جمعيت را سالمندان به خود اختصاص مي‌دهند. تغييراتي كه در الگوي سني در حال رخ دادن است نشان مي‌دهد جمعيت كشور به سرعت در حال پير شدن است به طوري كه در سال 1420 نزديك به 18 تا 20 ميليون نفر سالمند در كشور خواهيم داشت.

وي با بيان اينكه برنامه مراقبت‌يافته و جامع سالمندان بايد جزو برنامه جامع شبكه‌هاي بهداشتي و درماني قرار گيرد، تصريح كرد: هدف كاهش بار بيماري‌هاي اولويت‌دار در گروه سني كمتر از 80 سال و كاهش معلوليت‌هاي ناشي از آن در گروه سني 80 سال به بالا است.

وي افزود: به علت تغيير شيوه سني بيشتر گروه ميانسالان با بيماري‌هاي پايه پا به عرصه سالمندي مي‌گذارند، بنابراين كاهش بار بيماري‌ها در دستور كار است كه بايد با كمك ساير نهادها به اين هدف بزرگ برسيم.

سنگي خاطرنشان كرد: ترويج زندگي سالم در سالمندان برنامه ملي تحول زندگي سلامت و رفاه و منزلت سالمندان ايراني از ديگر كارهاي در دست اقدام است./ح

برچسب ها: سندملی ، سلامت ، سالمندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار