رئيس كميسيون انرژي مجلس گفت: قرار است گزارشي از سوي وزارت نفت درباره آخرين وضعيت واريزي «ب.ز» و شركت نيكو به كميسيون انرژي ارائه شود.

مسعود ميركاظمي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، درباره اختصاص 14.5 درصد از سهم توليد نفت به پروژه‌هاي نفتي گفت: در بودجه سال 92، 14.5 درصد از سهم توليد به پروه‌هاي نفتي اختصاص يافته است.

وي افزود: همچنين در اين قانون افزايش مبلغ هر بشكه نفت بيش از 95 دلار در اندازه يك ميليون و سيصد هزار بشكه تا 7 ميليارد دلار بايد به پروژه‌هاي نفتي اختصاص يابد، وزارت نفت بايد گزارشي درباره اين دو به كميسيون انرژي ارائه دهد تا مشخص شود كه به چه ميزان از عدد و رقم‌هاي پيش‌بيني شده در بودجه 92 در شش ماهه اول محقق شده است.

رئيس كميسيون انرژي مجلس درباره اختصاص دو درصد از فروش نفت به مناطق نفت‌خيز و محروم تصريح كرد: اين ميزان به خزانه واريز مي‌شود و خزانه كل وظيفه دارد اين دو درصد را به مناطق محروم و نفت‌خيز اختصاص دهد كه در سنوات قبل، اين امر به دليل كسري بودجه به طور منظم محقق نشده است.

ميركاظمي با اشاره به تحقيق و تفحص از وزارت نفت و همچنين موضوع «ب.ز» اظهار كرد: كميته‌اي در كميسيون انرژي براي مديريت تحقيق و تفحص از وزارت نفت از چندي پيش تشكيل شده است.

وي ادامه داد: اين كميسيون درخواست ارائه گزارشي را در خصوص آخرين وضعيت واريزي «ب.ز» و شركت نيكو را از وزارت نفت كرده تا مشخص شود كه اين فرد به چه ميزان از نفتي را كه در اختيار داشته فروخته است، متاسفانه هنوز گزارش مكتوبي از وزارت نفت به كميسيون انرژي ارسال نشده‌ است.

رئيس كميسيون انرژي اضافه كرد: اگر اين گزارشات به كميسيون ارائه نشود درباره انجام تحقيق و تفحص از وزارت نفت در كميسيون تصميم‌گيري مي‌شود و سپس نتيجه آن در صحن قرائت خواهد شد.

وي گفت: شركت نيكو طرف حساب «ب.ز» است، «ب.ز» ادعا دارد كه در فروش نفت مقصر نيست و شركت نيكو بايد پاسخ دهد.

ميركاظمي همچنين درباره احتمال واردات بنزين در كشور بيان كرد: اصلاح قيمت‌ها از ابتداي امسال بايد از سوي دولت براساس بودجه 92 صورت مي‌گرفت تا ديگر مبالغ واريزي يارانه‌ها از بودجه برداشت نشود، بلكه از محل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به حساب سرپرستان خانوار واريز شود.

رئيس كميسيون انرژي ادامه داد: همچنين براي بازسازي‌هاي پالايشگاهي بايد 5 درصد درآمد ناشي از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به پخش فرآورده‌هاي نفتي اختصاص يابد و اگر اين موضوع محقق نشود مصرف به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌يابد و توليد نيز نمي‌تواند پابه پاي آن حركت كند.

رئيس كميسيون انرژي همچنين با تاكيد بر افزايش توليد داخل در بنزين تصريح كرد: پروژه‌هاي گذشته بايد سريعا به اتمام برسند اگر اين دو اقدام مذكور انجام نشود ناگزير به واردات بنزين خواهيم بود.

وي خاطر نشان كرد: از دو سال پيش تاكنون به خاطر وجود تحريم‌ها هيچ بنزيني به كشور وارد نشده و ما توانسته‌ايم تمام نياز داخل را تامين كنيم.

انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار