آخرين يكشنبه سپتامبر هر سال روز جهاني قلب نام دارد. بيماري‌هاي قلبي و عروقي يكي از بيماري‌هاي شايع در دنيا و ايران است. روز جهاني قلبي فرصت مناسبي براي زمينه‌سازي براي اصلاح شيوه‌هاي نامناسب و تشويق مردم به عادات خوب است، نكته‌اي دكتر سماوات نيز بر آن تاكيد زيادي دارد.

روز جهاني قلب بهانه‌اي شد تا با دكتر طاهره سماوات رئيس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت به گفتگو بنشينيم.

طاهره سماوات، رئيس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: وزارت بهداشت در زمينه آموزش و ارتقاي آگاهي مردم نقش مهمي دارد؛ اما سازمان‌هاي ديگر نيز بايد بسترهاي لازم را براي كاهش بيماري‌هاي قلبي و عروق آماده كنند.

وي ادامه داد: اگر بخواهيم مردم به ورزش روي آورند مي‌بايست شهرداري محيط لازم را براي ورزش مردم در پارك‌ها مهيا كند و امنيت نيز از سوي نيروي انتظامي تامين شود، ما نيز در وزارت بهداشت سعي كرديم با تدوين سند افزايش فعاليت بدني ايرانيان وظايف سيستمي را با كمك سازمان‌ها مشخص كنيم.

* انتشار كتاب «راهكارهاي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي»
رئيس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت در ادامه بيان كرد: ما براي كارمندان دولت و خانواده آنها كه قشر قابل توجهي حدود 15 الي 16 ميليون نفر هستند برنامه‌هاي ويژه‌اي از مجله انتشار كتاب راهكارهاي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي است كه كاركنان با مطالعه آن در آزمون ضمن خدمت شركت خواهند كرد كه اين در بسياري از سازمان‌ها انجام شده و ساير سازمان‌ها نيز با تهيه اين كتاب مي‌توانند به آموزش ضمن خدمت كاركنان خود بپردازند.

* مراقبت از بيماري‌هاي قلبي و عروقي هزينه‌بر است
رئيس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت در ادامه با بيان اين‌كه مراقبت از بيماري‌هاي قلبي و عروقي هزينه‌بر است، ادامه داد: براي كاهش و كنترل بيماري‌هاي قلبي و عروقي نيازمند همكاري سازمان‌ها از جمله جهاد كشاورزي درخصوص قيمت‌گذاري مناسب و تشويق كشاورزان به كاشت محصولاتي هستيم.

سماوات با بيان اينكه بيماري‌هاي قلبي و عروقي در كشور شايع است، افزود: يك سوم مرگ و ميرهاي كشور به علت بيماري‌هاي قلبي و عروقي است، در حال حاضر عامل 22 درصد از مرگ و ميرها سكته قلبي، 10 درصد سكته مغزي مربوط با عروق و 4 درصد ناشي از بيماري‌هاي مرتبط با فشار خون است.

وي در ادامه اظهار داشت: امروزه كشورهاي پيشرفته با برنامه‌ريزي اجرا شده بر سبك زندگي 50 درصد بيماري‌ها را كاهش داده‌اند، از اين‌رو اگر بر روي سبك زندگي در ايران كار نشود بايد گفت: بخش زيادي از بودجه كشور براي درمان اين بيماري اختصاص مي‌يابد و ما آن‌قدر ثروت نداريم، لذا بايد اين بيماري‌هاي گران‌قيمت را كنترل كنيم.

سماوات در ادامه بيان كرد: فرد مبتلا به بيماري قلبي و عروقي بايد يك هزينه گراني را از مرحله معاينات، تشخيص، درمان و... پرداخت كند، از اين‌رو بايد پيشگيري كنيم كه كار بسيار سخت است، چرا كه پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي قلبي و عروقي به عادات مردم بازمي‌گردد.

* كاهش بيماري‌هاي قلبي و عروقي با مصرف صحيح تغذيه
رئيس اداره قلبي و عروق وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اينكه مي‌توان با مصرف صحيح تغذيه ميزان بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كاهش دهيم، گفت: متاسفانه اكثر مردم عادت دارند تا غذاهاي شور و پرنمك مصرف كنند و مصرف سرانه كشور در طول روز بيش از 9 گرم و تقريبا دو برابر ساير كشورها است و اين بسيار خطرناك است؛ چرا كه مصرف زياد نمك، پرفشاري خون و در نتيجه بيماري‌هاي قلبي و عروقي را به دنبال دارد.

* 88 درصد مردم ميوه و سبزي كم مي‌خورند
سماوات با بيان اينكه همچنين مردم به خوردن غذاهاي سرد، آماده و فرآوري شده كه حاوي نمك و چربي هستند، عادت دارند كه اين نيز مناسب بدن نيست، ادامه داد: به مردم توصيه مي‌كنيم كه روزانه بنا به توصيه سازمان بهداشت جهاني 5 واحد از گروه ميوه‌جات و سبزيجات مصرف كنند تا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي دچار نشوند؛ اما متاسفانه 88 درصد مردم كمتر از اين مقدار مصرف مي‌كنند و آن هم فقط به دليل هزينه بالا و در دسترس نبودن آن‌هاست كه اگر سازمان‌ها قيمت‌گذاري مناسبي بر روي اينگونه كالاها داشته باشند مردم مي‌توانند به راحتي ميوه و سبزي را در طول روز استفاده كنند، گاهي اوقات شده ما فرهنگ‌سازي مصرف كرديم اما به‌خاطر گران بودن و در دسترس نبودن مردم نمي‌توانند آن مواد غذايي را درست كنند مثل زماني كه مردم را به خوردن روغن مايع تشويق كرديم ولي در بازار مصرف وجود نداشت، از اين رو جهاد كشاورزي و سازمان‌هاي ديگر بايد شرايط را براي مصرف فراهم كنند.

وي با بيان اين‌كه مصرف دخانيات نيز متاسفانه در كشور شايع شده است، تصريح كرد: مصرف دخانيات، عادات غذايي بد، كم تحركي و چاقي و... در زندگي مردم باعث افزايش بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شود كه با كاهش چنين عواملي مي‌توان تقريبا 80 درصد اين بيماري‌ها را كاهش داد.

* نقش مهم رسانه‌ها در كاهش اين بيماري
رئيس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت در پايان اظهار داشت: براي كاهش و پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي يك عزم ملي مي‌خواهد تا عادات مردم را تغيير دهيم كه اينكار با ارتقاي آگاهي مردم از خطرات و عوامل خطرساز و هزينه‌هاي درمان كه نقش رسانه‌ها در اين زمينه بسيار مهم است، هماهنگي و همكاري سازمان‌هاي ديگر در زمينه فرهنگسازي و اقتصادي و... امكان‌پذير خواهد بود./ح

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار