بعد از مشخص شدن 20 سهمیه جام جهانی بسکتبال تنها چهار سهمیه در قالب وایلد کارت باقی ماند و چندین تیم قدرتمند از قاره های مختلف برای گرفتن این سهمیه ها که تعدادشان بیشتر از سهمیه های باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ اروپا آخرین قاره ای بود که مسافران جام جهانی آن با اتمام مسابقات جام ملتها مشخص شد. با احتساب شش تیم اروپایی تعداد تیمهای راه یافته به مسابقات جهانی به 20 تیم رسید و به این ترتیب تکلیف چهار سهمیه باقی ماند که به فدراسیون جهانی بسکتبال اختصاص دارند. سهمیه هایی که بنا بر گزارش سایت SB Nation قطعا در تعیین آنها پول نقش مهمی دارد و هر تیمی که قادر به پرداخت مبلغ مورد نظر فیبا باشد یکی از این سهمیه ها را دریافت می کند.

 مبلغ دریافتی فیبا در دور قبلی جام جهانی 500 هزار یورو بوده و حتی در صورت افزایش این مبلغ به نظر نمی رسد که کشورهایی مثل چین و روسیه یا سایر تیمهای اروپایی مشکلی برای پرداخت این مبلغ داشته باشند. تیمهایی که مبلغ اولیه را برای درخواست وایلد کارت به فیبا می پردازند، امکان پس گرفتن این پول را ندارند و در نهایت انتخاب تیمهایی که وایلد کارت به آنها تعلق می گیرد با فدراسیون جهانی خواهد بود.

شانس بیشتر اروپایی ها

طبق قوانین فدراسیون جهانی بیش از سه تیم از هر قاره امکان گرفتن وایلد کارت ندارند و معمولا در هر دوره سه سهمیه به تیمهای اروپایی اختصاص پیدا می کند اما امسال تیمهایی مثل چین و برزیل با عنوان قدرتهای دو قاره آسیا و آمریکا از جام جهانی بازماندند.

سه تیم برزیل، چین و روسیه بیشترین شانس برای گرفتن وایلد کارت را دارند. برزیلی ها با استعدادهای فراوان در بسکتبال در مسابقات المپیک پنجم شده، در سال 2009 قهرمان جام ملتهای آمریکا و در سال 2011 نایب قهرمان این بازیها شدند. برزیلی ها تنها در این دوره از جام ملتهای آمریکا بسیار ضعیف ظاهر شدند و شانس رسیدن به مسابقات جهانی را از دست دادند.

در بین تیمهای اروپایی، روسیه بهترین تیمی است که به جام جهانی نرسید. روسها در مسابقات المپیک سال قبل هم مدال برنز گرفتند.

چین هم در جهان رنک 20 را دارد و بهترین تیمی از قاره آسیا است که موفق به دریافت سهمیه نشد.

اما در کنار این سه تیم، سهمیه چهارم چندان قابل پیش بینی نیست. در صورت انتخاب چین و برزیل به عنوان تیمهای غیر اروپایی به احتمال زیاد سهمیه باقی مانده به یک تیم اروپایی دیگر می رسد هر چند تیم کانادا هم امسال پیشرفت زیادی در جام ملتهای آمریکا نشان داد.

سهمیه های دوره های قبل

فدراسیون جهانی بسکتبال در دور قبل جام جهانی سه وایلد کارت را به تیمهای آلمان، لیتوانی و روسیه از اروپا داد و چهارمین سهمیه هم به لبنان از آسیا رسید.

در سال 2006 سه تیم اروپایی ایتالیا، ترکیه و صربستان در کنار پورتوریکو چهار وایلد کارت فدراسیون جهانی را گرفتند.

با توجه به این تعداد سهمیه تیمهای اروپایی، امسال هم تیمهای اروپایی باقی مانده امید زیادی به دریافت آخرین سهمیه دارند و در کنار روسیه، تیمهایی مثل ترکیه، یونان، ایتالیا و آلمان مهمترین رقیبان اروپایی هستند. از طرفی تیمهایی مثل نیجریه و تونس از قاره آفریقا هم علاقمند به حضور در جام جهانی هستند.

اما سایت sb nation  پیش بینی یونان یا کانادا را برای آخرین سهمیه جهانی دارد./آق




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار