تغذیه بهترین سرمایه‌گذاری یک خانواده برای فرزندش است چرا که باعث هوشیاری او شده و در میزان یادگیری تاثیر به سزایی دارد در نتیجه آینده درخشانی را برای او رقم می‌زند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، با فرا رسیدن ماه مهر و روانه شدن دانش‌آموزان به سمت مدارس علاوه بر تهیه لوازم التحریر و وسایل مورد نیاز یک دانش‌آموز باید به موضوع مهمی به نام تغذیه توجه داشت که هر روز تکرار می‌شود و دانش‌آموز خوراکی‌های مختلفی را با خود به مدرسه می‌برد.

انتخاب این خوراکی‌ها مسئله بسیار مهمی به حساب می‌آید که معمولا مسئولیت آن بر دوش مادر خانواده است که با مدیریت صحیح برای تغذیه فرزند خود در طول روز برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد تا او از همه ویتامین‌هایی که مورد نیاز بدن است حساب شده استفاده کند.

شاید در گذشته امکانات محدودی وجود داشت اما مردم از تغذیه سالم بهره‌مند بودند و همین موجب شده بود تا از سلامتی برخوردار باشند و نبود فست فود و برخی خوراکی‌های مضر نوعی امتیاز مثبت در تغذیه در گذشته بود.

دانش‌آموزان از خوراکی‌هایی مثل نخود و کشمش، لقمه نان و پنیر و گردو، گندم بو داده و دیگر خوراکی‌های سالم در مدرسه تغذیه می‌کردند و خوردن صبحانه از اهمیت بالایی برخوردار بود اما امروزه کمتر دیده می‌شود که دانش‌آموزان صبحانه بخورند و به مدرسه بروند بلکه با توجه به دیر خوابیدن در شب گذشته دیگر صبح زمانی برای این کار ندارند.

تنظیم خواب دانش‌آموزان نیز یکی دیگر از مسائل مهم است که اگر منظم باشند صبح روزی که می‌خواهند به مدرسه بروند می‌توانند صبحانه کامل بخورند و در نتیجه شاد و با طراوت وارد کلاس درس شوند و قطعا بهره هوشی آن‌ها نیز بالاتر می‌رود.

متاسفانه امروزه تغذیه غیر صحیح در بسیاری از خانواده‌ها دیده می‌شود که برای هرکسی به دلایل مختلف است که باید در هر صورت مورد توجه قرار بگیرد و اصلاح شود.

*دانش‌آموزانی که سوء تغذیه ندارند قد بلندتر هستند

یک کارشناس تغذیه درباره اهمیت تغذیه کودکان به خصوص در زمان مدرسه می‌گوید: باید والدین تغذیه‌ای را برای فرزندان خود در نظر بگیرند که علاوه بر سبک و کم حجم بودن مقوی و مفید باشد و به میزان یادگیری دانش‌آموز در کلاس درس کمک کند.

مهرانه امامیان ادامه می‌دهد: تغذیه‌ای از ترکیب نان و پنیر به همراه گردو از گذشته وجود داشته و همواره به عنوان مواد غذایی مفید با ارزش غذایی است که می‌تواند برای دانش‌آموزان مناسب باشد و در کنار آن خوردن یک عدد سیب هم به عنوان میوه بسیار مفید است.

وی با انتقاد از ایجاد الگوی غیر صحیح تغذیه می‌گوید: متاسفانه دیده می‌شود که برخی از دانش‌آموزان به جای استفاده از خوراکی‌های مفید در زمان تفریح که در مدرسه برای آن‌ها طراحی شده با اشتیاق برای خرید تنقلات مضر به سمت بوفه می‌روند.

امامیان می‌افزاید: چیپس یا پفک و خوراکی‌هایی از این قبیل نه تنها برای دانش‌آموز ارزش غذایی ندارند بلکه مضرات فراوانی هم دارد بنابراین مدیریت مدارس هم باید به گونه‌ای باشد که مواد غذایی مفید برای دانش‌آموزان در نظر بگیرند.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اهمیت تغذیه مناسب بیان می‌کند: در بین بعضی از دانش‌آموزان هم دیده می‌شود که تمایل به خوردن هیچ نوع مواد غذایی ندارند و از خوردن صبحانه فراری هستند که این گونه افراد در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند که باید به طور جدی مشکل آن‌ها حل شود.

وی می‌افزاید: فرهنگ توزیع شیر در مدارس کاری پسندیده است که در رشد کودکان فوق‌العاده موثر است؛ دانش آموزانی که تمایلی به خوردن شیر نشان نمی‌دهند کوتاه قدتر هستند و آنطور که باید رشد نمی‌کنند.

امامیان عقیده دارد که تغذیه بهترین سرمایه‌گذاری یک خانواده برای فرزندش است چرا که موجب هوشیاری او شده و در میزان یادگیری تاثیر به سزایی دارد در نتیجه آینده درخشانی را برای او رقم می‌زند.

*خطی به نام فقر

بعضی از خانواده‌ها هم به دلیل نداشتن قدرت مالی نمی‌توانند تغذیه مناسبی برای فرزندان خود در نظر بگیرند و این‌گونه دانش‌آموزان معمولا بی حال و با رنگی به زردی گراییده شده وارد کلاس درس می‌شوند و توانایی آن‌ها هم کمتر است.

خطی به نام فقر دانش‌آموزان را به دو دسته تقسیم می‌کند عده‌ای که از لوکس‌ترین لوازم‌التحریر استفاده کرده و از غنی‌ترین مواد غذایی تغذیه می‌کنند و عده‌ای دیگر که در کلاس درس حضور دارند اما به دلیل داشتن مشکلات زیادی که دارند نمی‌توانند تمرکز کنند.

مدیرانی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند معتقدند که درصد دانش‌آموزان در این مناطق از طراوت و شادابی کافی برخوردار نیستند و به دلیل نداشتن تغذیه مناسب در طول مدتی که در مدرسه هستند به دلیل دل درد و یا حالت تهوع ناشی از گرسنگی به مدیریت مراجعه می‌کنند./س

گزارش از: صبا صداقت

برچسب ها: قم ، تغذیه ، مدرسه ، کودک ، دانش ، آموز ، سرمایه ، عظیم ، خطر ، سوء
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.