مديرعامل جديد سازمان انتقال خون از برنامه هاي اين سازمان درخصوص استفاده هر چه بهتر از صنعت سودآور پلاسما در كشور خبر داد.

دكتر پور فتح الله رئيس سازمان انتقال خون ايران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بحث استفاده از پلاسما بحث جديدي نيست در سال 1380 كه بنده مديريت سازمان انتقال خون ايران را برعهده داشتم نيز اين بحث را مطرح كردم و الان هم به دستاوردهاي خوبي در اين زمينه رسيده ايم.

وي با بيان اين مطلب افزود: 150 ليتر پلاسما را به پالايشگاه خارجي ارسال كرده ايم و در زمينه فاكتور 9 و IVIG به خودكفايي رسيده ايم و حتي مي توانيم بگوئيم در آينده اي نزديك با توليد مازاد امكان صادرات اين فاكتورها را مي توانيم داشته باشيم.

پورفتح الله تصريح كرد: بحث استفاده از صنعت پلاسما يك بحث علمي است و سياستگذاري در اين زمينه برعهده سازمان غذا و داروست و انتقال خون هم تلاش مي كند علاوه بر اينكه بحث جمع آوري پلاسما را به اين روش كه پلاسماي مازاد از چرخه فعاليت خود را ارسال مي كند مراكز پلاسما فرزين و جمع آوري پلاسما را هم با مشاركت بخش خصوصي داشته باشيم كه مردم همانطور كه اهداي خون انجام مي دهند اهداي پلاسمت هم داشته باشند و داروهاي مشتق از پلاسما نيز ساخته شود.

مدير عامل انتقال خون ايران با بيان اين كه متولي بحث تهيه دارو از پلاسما سازمان غذا و داروست گفت: در هفته هاي گذشته هماهنگي هاي خوبي بين سازمان انتقال خون ايران، معاونت غذا و دارو و وزير بهداشت صورت گرفته است كه يك سيستم راهبردي براي صنعت پلاسما در كشور طراحي شود و اين برنامه آماده شده و مبناي آن اين است كه از مشاركت بخش خصوصي استفاده كنيم و در زمينه توليد داروهاي مشتق از پلاسما نيز به خودكفايي برسيم.

برچسب ها: پلاسما ، انتقال ، خون ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.