جنگل هاي شمال كشور با كاهش قرق بانان نيروهاي حفاظتي جنگل روبروست.

 
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران مدتي است سازمان جنگل ها و مراتع از نظر نيروي حفاظت فيزيكي قرق بان بسيار فقير است به طوري كه از نظر تعداد و امكاناتي كه اين قرق بانان لازم دارند مانند ماشين بيسيم و امكانات اطفاي حريق و آتش سوزي براي حفاظت با مشكلاتي مواجه هستند.
محمد اميني عضو هيات علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي مازندران در اين خصوص گفت: تعداد كارشناسان سازمان جنگل ها به دليل بازنشستگي كارشناسان قديمي بسيار كاهش پيدا كرده است و هنوز نيرويي جايگزين آن ها نشده است اين موضوع حفاظت از جنگل هاي شمال را با مشكل مواجه كرده است.

تصميم در مورد آينده جنگل هاي شمال و اجراي طرح هاي جنگل داري

وي بحث هايي مبني بر حذف طرح هاي جنگل داري براي حفظ بيشتر جنگل را نگاهي آكواريومي به جنگل ها دانست و افزود: طرح چنين بخش هايي نگاه ذهني داشتن به جنگل هاست به طوريكه چنين افرادي عملا با جنگل ارتباطي ندارند.
وي ادامه داد: حدود 3400 روستا و تعدادي شهر و جاده و راه هاي دسترسي در كنار جنگل ها وجود دارند كه همگي زمينه تعرض به جنگل را فراهم مي كنند و چنانچه مامورين حفاظتي و نيروهاي انتظامي به صورت مدوم از اين سرمايه ملي حفاظت نكنند شرايطي را براي افراد فرصت طلب به وجود مي آورند تا اراضي حاشيه جنگل ها را تبديل به ويلا و واحدهاي اقتصادي كنند.
اميني تصريح كرد: ابزاري كه به حاكميت براي حفظ جنگ ها كمك مي كند مديريت سرزمين در قالب طرح هاي جنگل كاري و مرتع داري است و كارهاي مختلفي تنظيم و تصويب مي شود.
وي برداشت چوب از جنگل را بخش كوچكي از برنامه هاي مديريت سرزمين دانست و اظهار داشت: در قالب طرح هاي جنگل داري مشاغلي را مي توانيم تعريف كنيم كه جايگزين وابستگي به چوب باشد يعني درختها را حفظ كنيم و آن مشاغل بدون تخريب به جنگل انگيزه حفاظت براي جنگل نشينان را ايجاد كنند كه خودشان در كنار سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محيط زيست حافظ جنگل ها و مراتع باشند.
عضو هيات علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي مازندران بااشاره به اينكه برداشت چوب از جنگل ها فقط 10 درصد از ارزش هاي اكولوژيك و اقتصادي جنگل هاست خاطر نشان كرد: جمعيتي كه در داخل روستاهاي جنگل زندگي مي كنند به خاطر حفظ منافع خود درجنگل ضمن مديريت زباله و مشاركت در حفظ سرزمينشان به حفاظت و نظارت از جنگل نيز اهتمام خواهند داشت بنابراين نيازي به حذف واحدهاي صنعتي و اقتصادي نيست بلكه ضمن حفظ اشتغال موجود با چند برابر كردن كاركردهاي فعلي در عرصه هاي طبيعي اشتغال فراهم كنيم./
گزارش از هراتيان

برچسب ها: جنگل ، مراتع ، محیط ، زیست ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار