معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد از واگذاری ۱۰۰ درصدی خدمات مهندسی دولتی به بخش خصوصی در صورت عملکرد مطلوب آنان خبر داد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، محمد هادی جاوید در نشست مشترک شهرداری مشهد با دفا‌تر پیشخوان خدمات شهرسازی با بیان این مطلب گفت: در این جلسه سعی بر آن داریم که ضمن مرور بر اقدامات صورت گرفته توسط شما، به نقاط قوت و ضعف کار بپردازیم و این نقاط را به کمک هم تقویت کرده و به بهبود روش‌ها بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه قریب به ۱۰ سال است که موضوع سیستم یکپارچه در شهرداری در حال انجام و پیگیری است، افزود: در پنج سال گذشته بخشی از ارائه خدمات شهرسازی به صورت دستی و بخشی به صورت سیستمی انجام می‌شد به طوری که در‌‌ همان سال نظر مهندس پژمان، شهردار سابق مشهد بر این بود که تمام کار‌ها یا به صورت کامل سیستمی انجام شود یا‌‌ همان روال دستی گذشته را پیش بگیرد و این توفیق نصیب ما شد که کار را ۱۰۰ درصد به صورت سیستمی به پیش ببریم و هر گونه ضوابط و هرگونه روش در محاسبات را به صورت سیستمی انجام دهیم.

جاوید بیان کرد: ۲۸ طرح تفصیلی با ۲۸ نوع ضابطه در سیستم کار بسیار سخت و سنگین بوده که هم اکنون انجام می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: واگذاری این کار به بخش خصوصی باعث شد که پاسخگویی به مردم توسط دفا‌تر خدمات مهندسی صورت بگیرد و شهرداری به امور مهم موجود در شهر پرداخته و در وقت صرفه‌جویی شود.

نایب رییس نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ایجاد اشتغال را یکی دیگر از دغدغه‌های سازمان نظام مهندسی دانست و ادامه داد: با واگذاری امور به دفاتر خدمات مهندسی شهرسازی و گسترش این دفا‌تر در شهر، شاهد ایجاد نوعی اشتغال تخصصی، ساماندهی وضعیت نیروی انسانی، حرکت به سمت تخصصی شدن در حوزه معاونت شهرسازی و... بودیم.

جاوید با اشاره به اینکه در ۴۵ هزار مورد گزارشی که از طریق دفا‌تر خدمات مهندسی ارائه شده، ۱۸ مورد تخلف دیده شده است، اضافه کرد: اگر چه افرادی به صورت خواسته یا نخواسته و ندانسته دست به تخلفات می‌زنند، به صورت انگشت شمار هستند و نام مهندس را یدک می‌کشند اما به آنان اجازه نخواهیم داد این کار را انجام داده و ارتباطات ما را خدشه‌دار کنند.

وی با بیان اینکه تیم‌های مختلف بازرسی را در مجموعه شهرداری داریم، اضافه کرد: تلاش همه ما این است که از جایگاه تخصصی مهندس صیانت شود و اعتقاد راسخ ما بر این است که از افراد متخصص بهره گرفته شود و ما به عنوان حوزه شهرسازی انتظار دریافت این اعتماد را از سوی آنان داریم.

وی تصریح کرد: بیش از ۴۱ دوره آموزشی برای مدیران و پرسنل دفا‌تر خدمات مهندسی برگزار شده که قریب به ۱۶۰ نفر در این دوره‌ها شرکت داشتند و بیش از ۷۵۰نفر موفق به دریافت گواهینامه شدند.

جاوید در ادامه خاطرنشان کرد: عزم و اراده ما بر این است که پاسخگویی به مردم و ارائه خدمات در نواحی شهرداری به دفا‌تر خدمات مهندسی واگذار شود تا ما به عنوان شهرداری امر کنترل و نظارت را انجام دهیم.

وی با اشاره به ۱۸ مورد تخلف گزارش شده، گفت: این تعداد افراد انگشت شمار با عملکرد نامناسب خود موجب تخلفاتی شده و باعث حساسیت‌هایی در دستگاه‌های نظارتی شده‌اند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد در ادامه اظهار کرد: برون‌سپاری نباید به طریقی انجام شود که فکر و دغدغه را برای مسوولان شهرداری که امر نظارت را بر عهده دارند، به دنبال داشته باشد و از شما می‌خواهیم که تخلفات را به ما اطلاع‌رسانی کرده و ناظر بر اعمال و رفتار همکاران خود باشید.

جاوید در پایان بیان کرد: با اجرای درست کار‌ها و بدون تخلف توسط دفا‌تر خدمات مهندسی شهرسازی باید به سمتی حرکت کنیم تا روزی شاهد این باشیم که سرعت و شفافیتمان در پاسخگویی و ارائه خدمات به مردم بالا رود و کار‌ها در سریع‌ترین حد ممکن انجام شود.

خواستار حمایت معنوی شهرداری برای ارائه خدمات مطلوب‌تر دفا‌تر خدمات مهندسی هستیم

محمد حسین شرکاء، نایب رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی در ادامه این جلسه گفت: خواستار حمایت معنوی شهرداری برای ارائه خدمات مطلوب‌تر دفا‌تر خدمات مهندسی هستیم.

وی بیان کرد: تشکیل دفا‌تر خدمات مهندسی به ۶ سال گذشته برمی‌گردد که بستر این کار با همت شهردار سابق مشهد مهندس پژمان، مدیران دفا‌تر مهندسی و سازمان نظام مهندسی فراهم شد تا با این کار دفاتری که کاملا مسلط به کار و تخصصی هستند، به میدان بیایند و به ارائه خدمات مهندسی شهرسازی بپردازند.

وی تاکید کرد: این دفا‌تر در ابتدای کار به ثبت و درخواست مردم می‌پرداختند که مرحله به مرحله مواردی همچون بازدید از ساختمان در حال ساخت، پاسخ به استعلامات اسناد دستی، پاسخ به استعلامات کلیه ادارات و صدور کلیه اسناد گذشته شهرداری از جمله صدور پروانه ساخت پایان کار، نقشه بهره برداری و ... به آن اضافه شد.

شرکاء در ادامه افزود: تمام تلاش مدیران دفا‌تر این بوده که به درستی عمل کنند و پایه کار محکم گذاشته شود.

وی متذکر شد: هم اکنون ۲۶۲ دفتر اصلی با شعبه مرکزی و ۳۰۰ دفتر با شعبات فرعی دیگر وجود دارد که در این دفا‌تر ۱۵۰۰ نفر در بحث خدمات مهندسی مشغول به کار هستند.

نایب رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با بیان اینکه مدیران با تمام کمی‌ها و کاستی‌ها، کار خود را انجام داده‌اند، اضافه کرد: این دفا‌تر از حمایت‌های شهرداری، شورای شهر و سازمان نظام مهندسی برخوردار هستند و یک تشکل صنفی در شهر محسوب می‌شوند.

شرکاء یادآور شد: صدور سند در دست بخش خصوصی کار بسیار سختی بوده که به صورت پایلود در سطح خراسان رضوی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: 8000 فقره پروانه در سال گذشته صادر شده که یک سوم این پرونده‌ها به صورت الکترونیکی و در عرض دو و نیم ماه صادر شده است.

شرکاء برگزاری کلاس‌های آموزشی و کلاسیک ۶۰ ساعته و برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده برای به روز کردن مدیران و پرسنل دفا‌تر خدمات مهندسی، صدور مدارک، گواهی‌ها و گواهینامه برای اعضای پرسنل این مجموعه را از جمله مواردی عنوان کرد که توسط سازمان نظام مهندسی صورت گرفته است.


برچسب ها: معماری ، شهردار ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.