توسط محققان كشور مورد بررسي شد؛

ايمني زيستي فضانوردان از ديدگاه ميكروبيولوژي

شناسايي آلودگي‌هاي ميكروبي بر روي فضاپيما، ايستگاه‌هاي مداري و تاثير تشعشعات و.. بر آنها اهميت بالايي دارد و بايد ايمني زيستي مورد بررسي قرار بگيرد.

ليلا علي‌دوست، عضو پژوهشگاه هوافضا تهران در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: اگرچه بسياري از ميكروارگانيسم‌ها تهديدي براي سلامت انسان نيستند ولي در شرايط محيطي بسته مانند كابين فضاپيما، ميكروارگانيسم‌ها ممكن است اثرات معكوسي بر روي عملكرد مناسب خدمه پروازي و سيستم‌هاي فضاپيما داشته باشد.

وي گفت: اين اثرات شامل عفونت‌ها، آلرژي‌ها، سميت براي هوا، ذخاير آب و نقص‌هاي سيستمي است.

علي‌دوست در ادامه افزايش قدرت بيماري‌زايي ميكروارگانيسم ها در شرايط استرس‌زا فضا، كاهش دوره كمون، افزايش تكثير، افزايش توليد متابوليست‌هاي ثانويه، مقاومت آنها به آنتي‌بيوتيك‌ها و از طرف ديگر كاهش قدرت سيستم ايمني بدن فضانوردان بخصوص در ماموريت‌ها و اكتشافات فضايي طولاني مدت منجر به اهميت و لزوم رعايت قوانين ايمني زيستي در ميكروبيولوژي در سازمان‌هاي فضايي در جهت حفظ سلامت فضانوردان سيستم‌هاي فضايي گرديد.

علي‌دوست در ادامه گفت: از آنجايي كه تحقيقات زيست‌فضايي در ايستگاه‌هاي فضايي و ماموريت‌هاي طولاني‌مدت خطرات و هزينه‌هاي سنگيني به همراه خواهد داشت لذا بررسي بيماريزايي اين ميكروارگانيسم حائزاهميت است در ماموريت‌هاي فضايي و حتي‌الامكان زندگي سالم در شرايط زمين است.

وي در پايان خاطرنشان كرد: با ايمن‌سازي عرصه‌هاي فضانوردي مي‌توان شاهد شكوفايي هر چه بيشتر تحقيقات و دستگاه‌هاي شبيه ساز محيط فضا و همچنين روشن شدن مكانيسم بسياري از مسيرهاي بيوشيميايي و بيماري‌زايي ميكروارگانيسم‌ها، طراحي بسياري از داروها، آنتي‌بيوتيك‌ها و درمان بيماري‌هاي خطرناك و شايع امكانپذير شد./ح



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار