امروزه عامل های متعددی دست به دست هم می دهند تا از میران آهن بدنتان کاسته شود و بدنتان نتواند به درستی به عملکرد خود ادامه دهد.

مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: کاهش میزان آهن و معمولا نتیجه ناکامی و یا نادرست و بی اطلاعی از منابع مناسب تامین کننده آهن است و عواملی مثل تان ها و فسفات ها مصرف بیش از اندازه فیبر در کاهش جذب آهن بدن موثر است.
 
وی افزود: از همه مهمتر مصرف زیاد چای به علت داشتن ترکیبات تانن ها ، قابل رسوب است و مانع از جذب آهن می شوند و باید گفت: اصولا زمانی مواد در روده قابل جذب می شوند که به صورت محلول باشند زمانی که به صورت غیر محلول و رسوبی باشند غیر قابل جذب می شوند.
 
وی تاکید داشت: از عوامل دیگر که باعث عدم جذب آهن می شود می توان به انگل های روده ای اشاره کرد زیرا انگل ها مصرف کننده آهن بدن هستند و از طرف دیگر دستگاه گوارش را آزاد می کنند و به اشکال مختلف باعث کاهش جذب آهن می شوند.
 
وی اذعان داشت: برخی از بیماری ها همچون عفونت های روده ای مانع از جذب آهن می شود و باید گفت :روده زمانی مواد را جذب می کند که آزاردگی نداشته باشد و زمانی که دچار عفونت شود جذب آهن بدن را نیز به شدت کاهش می دهد.
 
وی در خاتمه گفت: از بهترین روش برای افزایش جذب آهن از مواد غذایی مصرف مواد حاوی ویتامین به همراه غذا است زیرا آهن سه ظرفیتی که در غذاهای گیاهی به وفور دیده می شود./فع2
برچسب ها: آهن ، خون ، فیبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.