رئيس سازمان توسعه تجارت ايران گفت: ايران با داشتن 64.3 ميليارد دلار تجارت با كشورهاي اسلامي در سال 2012، بعد از امارات متحده عربي، تركيه و عربستان، بيشترين حجم تجارت درون گروهي كشورهاي اسلامي را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،« حميد صافدل» در جلسه هماهنگي چهاردهمين نمايشگاه تجاري كشورهاي عضو سازمان همكاريهاي اسلامي حجم تجارت ميان اين كشورها را در سال 2012 بالغ بر 742.5ميليارد دلار دانست و گفت: اين ميزان  در مقايسه با سال 2011 رشد 9 درصدي را نشان مي دهد.

وي افزود: هر چند با توجه به برنامه عمل ده ساله سازمان همكاري اسلامي سهم تجارت درون گروهي كشورهاي اسلامي از كل تجارت تا سال 2015 بايد به 20 درصد برسد، ولي تعدادي از كشورهاي اسلامي عضو از جمله كشورمان  قبلاً به اين هدف دست يافته اند و درصد قابل توجهي از تجارت خود را به تجارت با كشورهاي اسلامي اختصاص داده اند.

صافدل با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران در سالهاي اخير، تجارت خود با كشورهاي اسلامي به طور چشمگيري افزايش داده است افزود: تجارت ايران با كشورهاي اسلامي در سال 2012، بالغ بر 64.3ميليارد دلار بوده است و بعد از امارات متحده عربي، تركيه و عربستان، بيشترين حجم تجارت درون گروهي كشورهاي اسلامي را به خود اختصاص داده است.

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران ميزان صادرات كشورمان به كشورهاي اسلامي را نيز  18 ميليارد دلار ذكر كرد و گفت: اين ميزان 18درصد از كل صادرات كشورمان را تشكيل مي دهد.

به گفته صافدل همچنين ايران در همين سال 46.3 ميليارد واردات از كشورهاي اسلامي داشته است كه 50 درصد از كل واردات كشورمان را تشكيل مي دهد و بيشترين ميزان واردات از كشورهاي اسلامي را در بين كشورهاي عضو OIC به خود اختصاص داده است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصريح كرد:  ميزباني چهاردهمين نمايشگاه تجاري كشورهاي اسلامي نيز با همين هدف و در راستاي تقويت مناسبات تجاري بين ايران و كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي و همچنين كمك به ارتقاء تجارت درون گروهي اين سازمان، توسط كشورمان پذيرفته شده و اقدامات خوبي نيز جهت جلب مشاركت كشورهاي عضو سازمان انجام شده است.

وي افزود: نمايشگاه تجاري كشورهاي اسلامي از جايگاه ويژه‌اي در سازمان همكاري اسلامي و كميته دائمي همكاري‌هاي اقتصادي و بازرگاني كشورهاي عضو سازمان برخوردار است.

به گفته صافدل؛ اين نمايشگاه به همراه پانزدهمين نشست بخش‌هاي خصوصي كشورهاي اسلامي كه همزمان با اين نمايشگاه برگزار مي‌شود در تقديم سالانه سازمان همكاري اسلامي درج گرديده است و در مصوبات كامسك نيز از كليه كشورهاي عضو براي مشاركت فعال در اين نمايشگاه دعوت به عمل آمده است.

وي افزود: لذا مشاركت كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي در اين رويداد مهم تجاري مي‌تواند نقطه عطفي در جهت گسترش مناسبات تجاري كشورهاي اسلامي باشد و فضاي مناسبي براي آشنايي بخش‌هاي خصوصي و تجار از قابليتها و ظرفيتهاي تجاري ساير كشورها و فرصتي جهت دستيابي به بازارهاي هدف اسلامي و همگرايي بيشتر كشورهاي اسلامي را به وجود آورد.

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران خاطرنشان كرد؛ همزمان با برگزاري نمايشگاه امكان ملاقات رودرروي تجار و فعالان اقتصادي كشورهاي شركت‌كننده با تجار ايراني در قالب 4 برنامه Match Making و نيز سه برنامه بازديد از صنايع بزرگ كشور تدارك ديده شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار