نماینده پیرانشهر و سردشت در نشست خبری با خبرنگاران روایت دیگری از حادثه آتش سوزی در شین آباد ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران «رسول خضری» نماینده سردشت پیرانشهر در حاشیه جلسه علنی امروز چهارشنبه با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت دانش آموزان حادثه دیده شین آباد که سال گذشته در اثر حادثه آتش سوزی مجروح شدند، پرداخت.

وی افزود: از این حادثه که یک حادثه ملی دانش آموزی به شمار می‌رود حدود 9 ماه و اندی گذشته است، در پی وقوع این حادثه مردم و 290 نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز همدردی کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

خضری ادامه داد: به عنوان نماينده سردشت و پیرانشهر از ابتدای کار اعزام این دانش آموزان به ارومیه تبریز اصفهان و مشهد شروع شد با آنها بودم و به حمدالله کارهای بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: از 27 دانش آموز آسیب دیده 15 نفر بهبود نسبی پیدا کردند و بیمه عمر نیز 60 میلیون تومان پرداخت کرده و دیه نقدی آنها پرداخت شد، لذا از اول مهرماه سر کلاس‌های درسی حاضر خواهند شد.

نماینده پیرانشهر و سردشت با اشاره به 12 دانش آموز دیگر گفت: سوختگی این دانش آموزان تا حدی زیاد بوده و در اسفند 91 در بیمارستان‌های 15 خرداد و ساسان تهران عمل جراحی شروع شده است و از ابتدای مهر نیز عمل جراحی صورت و زیبایی انجام می‌شود که این دانش آموزان زیرنظر گروه پزشکی دکتر کلانتری فوق فوق تخصص صورت، دکتر یاوری، دکتر منافی و دکتر فاطمی قرار دارند.

خضری در ادامه تصریح کرد: به رئیس کل سازمان بهزیستی شورای عالی پزشکی و تمام دست‌اندرکارانی که در این زمینه دخیل بودند پیشنهاد می‌کنم از تمام پتانسیل حوزه سلامت برای ترمیم و بازگشت سلامت این دانش آموزان بهره بگیرند. 

وی تأکید کرد: اولین دغدغه ما بازگشت این دانش آموزان به زندگی بود و هم اکنون دغدغه ما بازگشت به اجتماع است. چرا که این دانش آموزان دختر بوده و حساس هستند.

وی همچنین معیشت خانواده‌های این دانش آموزان را از دیگر برنامه‌های ضروری دانست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه اظهار داشت: بیمه ایران علی رغم مصوبه‌ای که گذرانده شده است تا 50 میلیون تومان به حساب این دانش آموزان واریز کند واریز نکرده و امیدواریم این مهم عملی شود.

خضری گفت: در این راستا برگزاری کلاس‌های روانشناسی و روان درمانی برای این دانش آموزان که به دلیل جنسیت و سن پایین نیاز است اقداماتی صورت می‌گیرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود از توجه و اقدامات هنرمندان نسبت به دانش آموزان شین آبادی تشکر کرد.

 اما نماینده پیرانشهر و سردشت در ادامه این نشست خبری روایت جدیدی از روز حادثه که 15 آذرماه سال گذشته در مدرسه امام خمینی محله شین آباد شهرستان پیرانشهر اتفاق افتاد ارائه کرد.

وی افزود: حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد 20 دقیقه به طول انجامید زمانی که مسئولان مدرسه بخاری را جابجا می کردند سینی بخاری نفتی پر از نفت بود که مقابل درب خروجی زمین می افتد و نفت آن سطح کلاس را فرا می گیرد که به دلیل وزش باد شعله های آشت به همه جای کلاس منتقل می شود.

خضری ادامه داد: پس از آن دانش آموزان اقدام به شکستن شیشه های پنجره می کنند و لی به خاطر زخیم بودن حفاظ های این پنجره نمی توانند از آن خارج شوند.

بعد از آن اهالی منطقه با بیل و کلنگ پنجره را از جا کنده و مصدومان را به جای درب کلاس از پنجره به بیرون منتقل مي‌کنند.

نماینده پیرانشهر و سردشت اگر این حادثه به خوبی مدیریت می‌شد شاهد چنین عواقب تلخی نبودیم. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 150 هزار کلاس در سطح کشور دارای سیستم گرمایشی نفتی هستند که این جای تعامل دارد. 

وی افزود :4 هزار میلیارد تومان تحویل سازمان توسعه فضاهای آموزشی داده شده است که باید صرف تجهیز وسایل سرمایشی و گرمایشی مدارس شود.

خضری گفت: ضعف مدیریت خطرناک تر از کمبود منابع است.

خضری در ادامه به گفته ای که بعضا به گونه دیگری به آن اشاره می شود پرداخت و گفت: شین آباد منطقه ای در حوالی پیرانشهر است که اخیرا جزو شهر محسوب می شود و این محله حدود ده سال است که گازکشی شده ولی به مدرسه این بخش گازرسانی نشده است و بعضا گفته می شود که شین آباد روستا است درحالی که بخشی از شهر پیرانشهر به شمار می رود.

خضری در پایان تصریح کرد: برخی رسانه های خارجی به گونه ای دیگری به حادثه شین آباد می پرداختند بنابراین لازم بود گزارشی از این حادثه به مردم ارائه کنند.

گفتني است، پيش از اين نيز خضري نماينده پيرانشهر در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، آخرين وضعيت دانش‌آموزان سانحه شين‌اباد را تشريح کرده بود.

رسول خضري در اين خصوص به باشگاه خبرنگاران گفت: از مجموع 29 دانش‌آموز مدرسه ابتدایی شین آباد متأسفانه دو نفر جان خود را از دست دادند.

وی افزود: از مجموع 27 نفر باقی مانده 15 نفر دیگر دیه نقدی و بیمه عمر دریافت کرده و رسیدگی به وضعیت آنها به اتمام رسیده است.

خضری اظهار داشت: البته با پيگري‌هاي صورت گرفته ديه دانش‌آوزان سانح‌ديده درودزن نيز پس از گذشت 7سال پرداخت شد.

وي تصریح کرد: 12 دانش آموز باقی مانده تحت درمان قرار گرفته و همچنان این روند ادامه دارد.

نماینده پیرانشهر و سردشت تأکید کرد: از اول مهرماه عمل جراحی صورت این دانش آموزان دختر آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: براساس پروتکلی که توسط معاون اول رئیس جمهور دهم به امضا رسيد قرار است این دانش‌آموزان پس از اخذ دیپلم و در سن قانونی استخدام شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان تأکید کرد: همچنین درصدد هستیم که از دولت یازدهم نیز امتیازاتی برای این دانش‌آموزان کسب کنیم.

وی افزود: اخذ مستمری برای این دانش آموزان از موضوعاتی است که در حال پیگیری هستیم، همچنین بیمه ایران قول داده تا بیمه عمر این دانش‌آموزان را که مبلغ 50 میلیون تومان است پرداخت کند از این جهت این دو موضوع در دستور کار است.

خضری گفت: با بازگشای مدارس در سال تحصیلی جدید برای این 12 دانش‌آموز دختر مکانی در نظر گرفته شده تا به صورت ویژه تحصیل کنند.

وی تصریح کرد: معلم دوره سوم ابتدایی که رابطه خوبی با این دانش‌آموزان دارد قبول کرده است تا به این دانش‌آموزان آموزش دهد.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان كرد: توجه به وضعيت اين دانش‌آموزان مهم بوده  بايد در اولويت برنامه‌هاي مسئولان اجرايي قرار گيرد چراكه بحث يك عمر زندگي آنها در ميان است.

اضافه مي‌شود، اختصاص اعتبارت ويژه به بازسازي تجهيزات سرمايشي و گرمايشي مدارس كشور مورد توجه مجلس بوده و نمايندگان با تصويب مصوبه‌اي به اين مهم تاكيد كرده‌اند كه ضرورت اجرايي آن روشن است.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: نشست ، خبری ، خضری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار