قاضي ديوان عالي كشور با اشاره به طرح تعريف جرم سياسي گفت: جرایم سیاسی باید در حوزه‌های فعالیت‌های سیاسی تعریف شود اما به علت مشخص نبودن تعريف جرم سیاسی و عدم شفافیت آن، طرح مذكور از جامعيت و مانعيت كافي برخوردار نيست.

"حجت‌الاسلام والمسلمين موسی قربانی"در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با طرح جرم سیاسی اظهار داشت: مسائلی که در این طرح بیان شده، ربط مستقیمی به جرم سیاسی ندارد، چرا که مسائل امنیتی در هیچ جای دنیا سیاسی تلقی نمی‌شود.
 
وی در ارتباط با تعریف جرم سیاسی كه در حال حاضر يه صورت طرح در مجلس اعلام وصول شده، تصریح کرد: هرگاه رفتاری با انگیزه نقد عملکرد حاکمیت یا کسب قدرت، واقع شود بدون آنکه مرتکب قصد ضربه زدن به اصول و چارچوب‌های بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد، اين مهم جرم سیاسی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام قربانی در ادامه افزود: همچنين در اين طرح؛ توهین، ایراد افترا و نشر اکاذیب نسبت به رؤسای سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون رئیس‌جمهور و توهین به رئیس کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن از مصادیق جرم سیاسی محسوب می‌شود.
 
قاضي ديوان عالي كشور در پایان خاطرنشان کرد: جرایم سیاسی باید در حوزه‌های فعالیت‌های سیاسی از جمله مسايل مربوط به احزاب و مطبوعات و تشكل‌ها  تعریف شود، اما متاسفانه به علت مشخص نبودن تعريف جرم سیاسی و عدم شفافیت آن، طرح مذكور از جامعيت و مانعيت كافي برخوردار نيست.
 
گفتني است؛ طرح تعريف جرم سياسي يكشنبه 31 شهريور ماه سال جاري بعد از سالها فراز و نشيب و گذر از دوره‌هاي مختلف مجلس سرانجام در صحن علني مجلس اعلام وصول شد.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار