تلمبه خانه خط لوله ماهشهر - آبادان با بهره گیری از استاندارهای روز دنیا با ظرفیت انتقال 130 هزار بشکه نفت در روز فردا به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، طرح احداث خط لوله آبادان -ماهشهر و تاسیسات مربوطه با هدف نوسازی و افزایش ظرفیت انتقال ، بهینه سازی و تعویض تجهیزات فرسوده ، افزایش ایمنی و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی خطوط لوله قدیمی آبادان /ماهشهر و ایجاد تسهیلات رفاهی در محل تلمبه خانه اجرا شد.
 
طرح احداث خط لوله آبادان -ماهشهر و تاسیسات مربوطه شامل سه رشته خط لوله جدید زیر زمینی هر یک به طول تقریبی 100 کیلومتر و تلمبه خانه جدید ماهشهر با قدرت 6500 اسب بخار با ظرفیت انتقال 130 هزار بشکه در روز می باشد.
 
خطوط لوله جديد آبادان- ماهشهر مجهز به سيستم نشت ياب هوشمند است که به منظور توسعه ارتباطات، يك رشته كابل فيبر نوري در جوار این خطوط نصب شده است.
 
تلمبه خانه احداث شده در این طرح مجهز به سيستم تمام اتوماتيك به قدرت 6500 اسب بخار می باشد که نيروي لازم جهت انتقال فرآورده و دريافت ORD توسط خطوط لوله جديد را تامین می کند.
 
تلمبه خانه و ايستگاه مربوطه در ماهشهر در زميني به وسعت30 هزار متر مربع داراي سه دستگاه پمپ اصلي به قدرت هر كدام 3/1 مگاوات، سه مخزن 480 متر مكعبي ، سيستم ارسال و دريافت توپك مجزا براي هر دو خط فرآورده و ORD، سيستم تصفيه جهت دريافت و ارسال فرآورده نفتي و ORD توسط چهار عدد فيلتر و سيستم هاي حفاظت كاتديك و سيستم خودكار ايمني می باشد .
 
همچنین ایجاد سیستم های تهويه هواي مطبوع، اطفاي حريق و اتاق كنترل مجهز به سيستم PLC، تابلوهاي برق مجموعه ترانس ها و ديزل ژنراتور اضطراري از دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه مي باشد.
 
درمحوطه اداري این تلمبه خانه ساختمان مهمانسرا با 17 اتاق و آشپزخانه و ساختمان هاي مديريت، حراست و نگهباني نيز احداث شده است.
 
این تلمبه خانه در جوار بندرصادراتي ماهشهر با هزینه ای بالغ بر 420 میلیارد ریال احداث شده است. که اکنون به دست مدیران و متخصصین ایرانی به بهره برداری می رسد.
 
بنابراین گزارش طرح احداث خطوط لوله آبادان -ماهشهر و تاسیسات مربوطه از پروژه های شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است. احداث سه رشته خط لوله 16 و24 اينچ در این طرح در سال 90 پایان یافت. خط لوله اول به طول 102 كيلومتر با ظرفيت انتقال روزانه 130 هزار بشكه فرآورده نفتي و به قطر 16 اينچ در سال 1388 و خط لوله دوم به طول 102 كيلومتر و با ظرفيت انتقال 110 هزار بشكه ORD (يا فرآورده هاي يكبار تصفيه شده) در سال 1389 به بهره برداري رسيد خط لوله سوم به قطر 24 اينچ و به طول نود و پنج كيلومتر، ويژه انتقال نفت خام ترش از تلمبه خانه مايل 40 به پالايشگاه آبادان نيز در سال 1390 به بهره برداري رسيد.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: تلمبه خانه ، ماهشهر ، لوله ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار