آنژيوگرافي؛تشخيص يا درمان؟

آنژيوگرافي روشي تشخيصي براي گرفتگي عروق قلبي است.

دكتر فاطمه عبداللهيان، متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: هنگامي كه بخواهيم تشخيصي در مورد گرفتگي عروق كرونر بدهيم از بيمار آنژيوگرافي مي‌گيريم و تاكيد كرد: آنژيوگرافي يك روش تشخيصي است كه با توجه به وضعيت بيمار آن را تجويز مي‌كنيم.

وي ابراز كرد: قبل از انجام آنژيوگرافي بيمار شب قبل بستري مي‌گردد و يك سري معاينات از قبيل؛ آزمايش خون، بيمار و حساسيت‌هاي دارويي مريض مورد بررسي قرار مي‌گيرد، در برخي موارد نيز تست ورزش و اكو نيز ضروري است.

دكتر عبداللهيان درباره نحوه انجام آنژيوگرافي گفت: معمولا از طريق رگ پا و گاهي نيز از طريق رگ دست آنژيو صورت مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: آنژيوگرافي در زن‌ها و مردان تفاوتي ندارد اين متخصص قلب و عروق در رابطه با عوارض آنژيوگرافي گفت: احتمال دارد محل آنژيوگرافي عفونت كند و يا حتي رگ‌ها پاره شود.

وي در ادامه افزود: احتمال بسيار كمي براي سكته قلبي و مغزي نيز وجود دارد.

دكتر عبداللهيان گفت: چند ساعت پس از آنژيوگرافي بيمار ترخيص مي‌گردد و عموما پزشكان كيسه شن را بر روي محل آنژيوگرافي قرار مي‌دهند تا خونريزي صورت نگيرد و تاكيد كرد: تا يك هفته بيمار كار سنگين نبايد انجام دهد.

وي در پايان گفت: پس از انجام آنژيوگرافي در صورتي كه گرفتگي عروق شديد باشد بيمار مشاوره اورژانس مي‌شود اما در صورتي كه رگ قابل باز كردن باشد توسط متخصص آنژيوپلاستي رگ باز مي‌شود./ح

برچسب ها: آنژیوگرافی ، رگ ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار