شیراز/

"مگس سرکه ای"، تهدیدی برای بزرگترین انجیرستان دیم جهان

بعد از خشکسالی، آفت "مگس سرکه ای " انجیرستان استهبان، بزرگترین انجیرستان دیم جهان را تهدید می کند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، شهرستان استهبان در استان فارس دارای 23 هزار هکتار انجیرستان است که حدود 18 هزار هکتار آن بارور و بقیه نهال است. در این شهرستان در فصول بارندگی با میانیگن بارش 350 میلیمتر، نزدیک به 17 هزار تن انجیر تولید می شود.

این سطح وسیع باعث شده از انجیرستانهای استبهان به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم جهان یاد شود.

اما طی چند سال گذشته وضعیت این انجیرستانها به دلیل خشکسالی آنقدر نگران کننده شده که معیشت مردم در این شهرستان نیز به مخاطره افتاده است. بسیاری از این انجیرستانها که حتی قدمتشان به 100 سال نیز می رسید خشک یا با آسیب جدی مواجه شدند که ناشی از خشکسالیهای متوالی استان فارس بود.

اکنون کارشناسان امر از تهدیدات دیگری خبر می دهند که حیات این انجیرستانها را مورد هدف قرار داده است. آبرسانی دستی به انجیرستانهایی که تمام شهرتش به دیم بودن است و یا هجوم آفت، برخی از این تهدیدات به شمار می رود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان استهبان در خصوص آخرین وضعیت انجیرستانهای این شهرستان گفت: از مدتی قبل برداشت انجیر در قطب تولید انجیر دیم دنیا آغاز شده و طی چند روز آینده به پایان می رسد.

محمد بوستانی ادامه داد: در این راستا با توجه به برداشتهایی که تاکنون صورت گرفته به نظر می رسد که امسال هشت هزار تن انجیر برداشت شود در حالیکه در زمانهای پر آبی این رقم به 15 هزار تن هم می رسیده است.

وی با بیان اینکه کیفیت انجیرهای امسال نسبت به سالهای گذشته بهتر است، افزود: با توجه به شرایط دما در زمان گردافشانی زنبور وضعیت انجیرهای برداشت شده از نظر کیفیت نسبت به گذشته بهتر است.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان استهبان با بیان اینکه خشکسالیهای چند سال گذشته خسارتهای جبران ناپذیری برجای گذاشته، بیان کرد: در این مدت اقدامات زیادی برای جلوگیری از خشک شدن درختان انجیر که برخی از آنها نیز قدمتشان به یک قرن هم می رسد انجام شد.

وی به گوشه ای از این اقدامات اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه می توان استفاده از آب کمکی و... اشاره کرد.

انجیرستانهای استهبان

بوستانی با اشاره به اینکه آبیاری بی رویه دستی از سوی مردم هم اکنون به یک تهدید تبدیل شده، گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالیهای اخیر مردم اقدام به آبیاری انجیرستانها به صورت دستی کرده و این امر یک تهدید برای درختان انجیر به شمار می رود.

رئیس جهاد کشاورزی استهبان با بیان اینکه بزرگترین حسن انجیرستانهای استهبان و مشهور بودن آنها به دیمی بودنشان است، ادامه داد: متاسفانه این اتفاق در حالی رخ می دهد که در طول سال فقط یک بار باید به صورت دستی درختان را آب داد اما در حال حاضر باغداران به این موضوع توجهی نمی کنند.

بوستانی افزود: این اقدام باغداران باعث بروز آفت مگس سرکه ای در بین میوه انجیر شده که در درازمدت باعث از بین رفتن درختان خواهد شد.

وی گفت: این آفت در جاهایی که رطوبت زیاد است به وجود می آید./س

برچسب ها: مگس ، سرکه ، انجیرستان ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.