طیف‌های مختلف مخاطبان از رسانه توقع برنامه‌هایی جذاب پر هیجان و مفرح دارند نه تنها به لحاظ فرم و محتوا تکرار مکررات نباشد بلکه دریچه‌های نوینی از صورت‌بندی جلوه‌هاي بصری را در قالب‌های مختلف و با استفاده از عوامل خلاق و متخصص ـ پیشروی مخاطب بگشاید.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، تصویر بی تردید تجلی نوعی اسپرانتوی جهان نشانه‌های بی مرز در گستره رسانه‌های ارتباط جمعی است.

تصاویر مختلف که براساس سلايق متنوع طراحان و هنرمندان و با تکنیک‌های اجرایی گوناگون بسته به ارتباطی که از مجرای رسانه انتقال می‌یابد به عنوان محمل و بستری برای ارائه و درک ساختار اصلی پیام ظاهر می‌شوند و هدایت بصری چشم و ذهن مخاطب را دردست می‌گیرند.

ناگفته پیداست که استفاده تخصصی و بهینه از امکانات عناصر مختلف تصویری به طور مستقیم در جذب گروه‌های مختلف مخاطبان و ایجاد نوعی درک متقابل بین رسانه و مخاطب مؤثر بوده و موجب حساس شدن وی نسبت به ماهیت درونی پیام خواهد گردید.

بدیهی است مدیریت هنری در بخش‌های مختلف که با تکیه برتوانایی‌هاي فني و خلاقیت طراحان گرافیک هدایت می‌شود می‌تواند به شکل خروجی‌های متنوعی که بی‌تردید چشم و ذهن مخاطب را تحت تأثیر قرارمی‌دهند، تأثیربسزايي در جذب مخاطب ايجاد مي‌کنند، به‌طوري که شالوده‌های اصلی آن درعصر رسانه مي‌تواند مخاطبان را مسحور خود سازد.

دنياي خبر هم از اين امر مسثتني‌ نبوده است. فناوري‌هاي روز و جلوه‌هاي ويژه، امروزه تغييرات شگفتي در دنياي خبر بوجود آورده‌اند. تکنولوژی به کمک تهیه‌کنندگان اخبار آمده و برنامه‌‌های خبری را که از ده‌ها سال پیش تاکنون مرسوم‌ترین نوع انتقال پیام به مخاطب بوده را متحول ساخته است.

طیف‌های مختلف مخاطبان از رسانه توقع برنامه‌هایی جذاب پر هیجان و مفرح دارند نه تنها به لحاظ فرم و محتوا تکرار مکررات نباشد بلکه دریچه‌های نوینی از صورت‌بندی جلوه‌هاي بصری را در قالب‌های مختلف و با استفاده از عوامل خلاق و متخصص ـ پیشروی مخاطب بگشاید . این سازوکار به یقین ضمن آنکه توفیق رسانه را در جذب مخاطب درپی خواهد داشت و باعث ارتقاء سطح دانش بصری مخاطبان رسانه خواهد گردید.


ميزان رشد و تاثيرگذاري برخي شبکه‌هاي خارجي با تکيه بر رويکرد آخرين فناوري‌هاي بصري روز

در عصر حاضر با توجه به رقابت رسانه‌هاي خبري براي جلب نظر مخاطب و تحت تاثير قرار دادن ذهن و روان آن‌ها در نمايش توليدات خود از روش‌هاي خاصي استفاده مي‌کنند. در اين ميان استفاده از تصاوير سه‌بعدي، تصاوير زمينه و جلوه‌هاي ويژه مي‌تواند با زبان بي‌زباني پيام خود را به‌طور غير مستقيم به مخاطب القا کند.

برخي از شبکه‌هاي خبري خارجي با استفاده از انیمیشن‌های کامپیوتری و واقعی سازی خبر ارائه با عملی هوشمدانه و درک صحیح از روند کنونی جهان و جنگ رسانه‌ای موجود در دنیای امروز و نیاز داشتن به اقناع افکار عمومی برای پیشبرد اهداف خود دست به القای بهتر پیام در قالب فضای سه بعدی خبری زده‌اند و در عین حال نیز بدون ایجاد هیچ گونه هزینه گزاف و اضافی برای مخاطب، برنامه خبری جالب و جذاب را به بیننده خود ارائه مي‌دهند .


استفاده راشاتودي از تصاوير سه‌بعدي

براي مثال، اخیراً شبکه روسی راشاتودی ‏با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور اين کشور در اقدامي مبتکرانه از شیوه نوین استفاده کرد و برای اولین بار نسل جدید پخش برنامه‌های تلوزیونی بصورت سه بعدی اين شبکه روسيه رو نمایی شد، به‌طوري که برای تماشای سه بعدی برنامه‌هاي اين شبکه نیازی به سیستم‌های تبدیل تصاویر سه بعدی نیست و با استفاده از چشم غیر مسلح نیز می‌توان تصاویر را بصورت سه بعدی مشاهده کرد.

این شبکه برون مرزی روسیه که برای عرب زبانان به پخش اخبار عربی مشغول است با بکارگیری تکنولوژی و ورود دادن تصاویر کامپیوتری به سالن اخبار و دادن بُعد به آن به واقعی‌سازی اخبار دست زده و در چهار چوبی سرگرم کننده با ایجاد جذابیت بصری، برنامه خبری خود را به روی آنتن برد.




سي‌ان‌ان خبرنگار خود را به شکل مجازي در استوديو ظاهر کرد

در این راستا می‌توان به نوع دیگری از خبر رسانی جذاب، که به شکل آزمایشی  چند سال قبل در شبکه سی‌.ان.ان رخ داد توجه کرد.

در میان ناباوری میلیون‌ها بیننده خانم جسیکایلن (jessica yellin)خبرنگار سی‌ان‌ان که در شیکاگو بود در چشم بهم زدنی ۱۶۰۰ کیلومتر آن طرف تر وارد استودیو نیویورک شد.


او مقابل ولف بلیتزر (wolf blitzer)مجری سی‌ان‌ان قرار گرفت که روی پلاسما‌های بزرگ شمارش آرای الکترال را بصورت لحظه یی گزارشمی‌کرد.

خبرنگار جسیکا همانند روح احضار شد. او در استودیو چنان گزارش می‌داد که گویی بصورت واقعی مقابل مجری ولف قرار دارد.

خبرنگار سی‌ان‌ان در شیکاگو برای اینکه در استودیو مرکزی سی‌ان‌ان از تمام جهت‌هاواقعی به نظر برسد از طریق 35 دوریبنبا کیفیت و تفکیک پذیری عالی تصویربرداری می شد.

گفتني است، هولوگرام نوعی تصویر سه بعدی است که با استفاده از لیزر ایجاد می‌شود.

بر همين اساس، صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران نيز با به کارگيري افراد متخصص و بومي تمام تلاش خود را انجام داده است تا همپاي ديگر رقباي خود از آخرين فناوري‌ها در حوزه تصوير و خبر استفاده کند.

در همين راستا، شب گذشته واحد هنري پخش سيما نيز در خبر 20.30 برای اطلاع‌رسانی در مورد سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک و همچنین نمایش بخشی از دستاوردهای دفاعی از يکي از به‌روزترين فناوري‌هاي جلوه‌هاي بصري استفاده کرد که نشان از رشد و کار‌‌آمدي و به روز شدن رسانه ملي است.

بر اساس گزارش‌هاي موجود در فضاي مجازي، استفاده از آخرين‌ فناوري‌هاي روز در بخش خبري 20.30 در مورد سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک و همچنین نمایش بخشی از دستاوردهای دفاعی، تجربه بسيار موفقي بوده است.

البته استفاده از آخرين فناوري‌هاي روز دنيا در رسانه ملي پديده‌اي نو و جديد نيست، بلکه اين رويکرد از دو سال پيش با ايجاد استوديوهاي مجازي، کروماکي‌هاي پيشرفته، استفاده از امکانات و متخصصان تراز اول کشور در رسانه ملي آغاز شده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار