ساخت موزه منطقه ای مازندران آرام آرام میراثی می شود.

موزه واژه ای از الهه های 9 گانه هنر،شعر،موسیقی یونان و محلی برای نگهداری و نمایش گوهرها و اشیاء ارزشمند است .

کارشناس فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری از نبود موزه منطقه ای در استان انتقاد کرد و آن را ظلمی به فرهنگ،تاریخ و تمدن استان دانست و گفت:نبود موزه ملی در مازندران موجبات قاچاق آثار فرهنگی که با خون دل خوردن ها بدست می آید را به راحتی فراهم می کند.

رنجبر افزود:از آنجا که براساس گزارش حاصله از فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران از سال 84 تاکنون 31 هزار و 476 عدد سکه اصلی و بدلی و 5 هزار و 610 شیء تاریخی و فرهنگی قاچاق از استان کشف و ضبط شد، ساری با وجود برخورداری از غنی ترین آثار و میراث و فرآورده های تمدن متأسفانه هنوز لزوم ساخت موزه منطقه ای از سوی مسئولین استانی جدی گرفته نشده و اکتفا به خانه کلبادی به عنوان موزه مرکز استان بسیار تأمل برانگیز است.

یکی از توریست هایی که اهل زاهدان بود درباره موزه خانه کلبادی ساری گفت:تقریبا میشه گفت،هم موزه است و هم نیست،چراکه انسجامی که باید داخل موزه ببینیم از لحاظ کیفیت چیزی اینجا نمی بینیم.

اما مسافر دیگری که از استان فارس به مازندران سفر کرده بود،آثار باستانی به نمایش گذاشته شده را محدود اعلام کرد و افزود:جا دارد مسئولین به فکر باشند و تلاش کنند تا بتوانند هویت مازندران را معرفی کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران هم با بیان اینکه اردیبهشت پارسال کلنگ ساخت موزه شمال کشور با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در ساری به زمین زده شد،گفت:با وجود همه تلاش ها،متأسفانه سیم فشار قوی به ما اجازه اداره عملیات را نداد و بدین ترتیب زمین موزه از میدان خزر در سال 91 به محوطه پشت زندان و از محوطه زندان در سال 92 به پارک موزه دفاع مقدس منتقل شد.

فرزانه به نگهداری بیش از 40 هزار اشیاءتاریخی از دوران هخامنشی و صفوی در خزانه یکی از شهرستان های مازندران اشاره کرد و افزود:مطالعات فاز صفر و یک ساخت دو موزه منطقه ای مرکز استان و شهرستان رامسر که در سفرهای استانی دولت نهم و دهم مصوب شده به پایان رسیده و با توجه به اینکه برای هر موزه 2 هکتار زمین تحویل گرفته شده به شرط تزریق اعتبار این طرح با آمادگی کامل عملیاتی می شود.

شجاعی،نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اینکه برای ساخت موزه منطقه ای مازندران هنوز زمینه سازی ها انجام نشده،اظهار داشت: به دلیل مشخص نبودن پیمانکار،نامشخص بودن ردیف اعتباری،کامل نبودن مطالعات و مقدمات اجرایی،نبود متولی مشخص و مکانت طرح، امکان اجرایی شدن هنوز وجود ندارد.

ماهفروزی،کارشناس میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران هم با بیان اینکه ما اگر بخواهیم در رنگین کمان فرهنگی دهکده جهانی شریک باشیم باید ظرفیت های گوشه گوشه فرهنگ کشورمان را به رخ بکشیم،موزه ها را برای این منظور دارای بهترین جایگاه اعلام و تصریح کرد:اگر بتوانیم موزه تهران را یک موزه بین المللی تعریف کنیم و موزه های ملی را در چند استان برتر که ظرفیت گردشگری ملی و هم بین المللی آنها زیاد است،ایجاد کنیم می توانیم ارتباط معناداری بین فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایرانی به وجود آوریم.

با عنایت به اینکه موزه گنجینه بدون شرح است که فقط نظاره آن می تواند کمک ساخت آینده تمدن باشد.لذا انتظار می رود متصدیان امر با درک درست این ضرورت و تفکر جهادی به یک نهضت راه اندازی موزه در مازندران اهتمام ورزند/س.

برچسب ها: موزه ، تاریخ ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.