يارانه ها با دو هدف اصلي توزيع و تخصيص بهينه منابع وارد سيستم اقتصادي مي شوند.

علي محمد احمدي عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: ابزار يارانه در واقع دو هدف اساسي تخصيص و توزيع بهينه منابع را دنبال مي‌کند. کشورهايي که به شکل فراگير يارانه مي‌دهند در بعد توزيع و عدالت موفق نيستند و همين امر سبب شده دولت ها به فکر راهکارهاي جديدي براي توزيع بهتر يارانه باشند.

وي در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر کشور ما در بحث تامين منابع براي پرداخت يارانه ها با مشکل روبرو است که راهکارهاي غير منطقي از جمله کسري بودجه يا انتشار اسکناس وجود دارد که باعث از بين رفتن انضباط مالي در کشور مي شود. ولي ما با ايجاد مکانيزم اي که به شناخت دهک هاي درآمدي بالا بينجامد و حذف آنان از يارانه بهترين مسير ممکن را مي‌توانيم طي کنيم که در نهايت منجر به افزايش کارايي تخصيص و توزيع شود.

علي محمد احمدي اذعان داشت: حذف حداقل 3 دهک پردرآمد افراد جامعه باعث کاهش هزينه هاي دولت و تامين مالي براي يارانه هفت دهک ديگر و افزايش اثربخش و کارايي لازم است.

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات تصريح کرد: در حال حاضر مکانيزم پرداخت در هدفمندي يارانه ها به افراد مبتني بر اطلاعات هزينه خانوار است نه درآمد آنان، بنابراين از طريق اطلاعات درآمدي مي‌توانيم نتيجه گيري بهتري را داشته باشيم.

وي در پايان يادآور شد دولت و کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات از هفته جاري کار بر روي اين مسئله را آغاز مي‌کنند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: توزیع ، یارانه ، ابزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار