استاندار مرکزی گفت:40 درصد آلودگی هوای اراک ناشی از تردد خودروهاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، شعباني فرد، در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک بیان اینکه کاهش آلودگی هوا مدتهاست که از خواست‌ها و مطالبات مردم استان است؛ گفت: این مطالبات به سال‌های قبل باز می‌گردد و در دولت نهم و دهم در سال‌های 86 و 90 دو مصوبه اساسی در جهت کاهش آلودگی هوا تصویب شد.

وی در ادامه بیان کرد: در راستای تحقق مصوبات دولت و مطالبات مردم, اقدامات موثری در راستای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است و برای عملیاتی کردن برخی از پروژه‌ها نیز نیازمند تزریق منابع مالی هستیم.

وی با اشاره به وجود ریزگردها در هوای اراک به عنوان یکی از منابع آلودگی، خشکسالی های سال های اخیر را از عوامل افزایش دهنده این پدیده عنوان کرد و گفت: کم شدن منابع آبی و خشکسالی موجبات افزایش حجم ریزگردها را بویژه در هوای اراک افزایش داده است.

وی با بیان اینکه ریزگردهایی که از سمت تالاب میقان به طرف اراک سرازیر می شوند نیز افزایش دهنده آلودگی هستند بر لزوم مدیریت و ساماندهی مشکلات این تالاب و معدن سولفات سدیم موجود در آن تاکید کرد.

شعبانی‌فرد، همچنین با اشاره به تردد نزدیک به 100هزار خودرو بطور روزانه در شهر اراک، گفت: بنابر گزارش محیط زیست بیش از 40 درصد آلودگی هوای اراک، متعلق به تردد خودروهاست.

وی اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش آلودگی هوای اراک را تشریح کرد و افزود: ایجاد چهار مرکز معاینه فنی خودرو، سه مرکز مختص خودروهای سبک و یک مرکز مختص خودروهای سنگین، ساخت 6 ایستگاه پالایش آلودگی هوا و نصب سه نمایشگر وضعیت هوا در سطح شهر اراک از اقدامات برنامه ریزی شده در این بخش است که بخش زیادی از آن به انجام رسیده است.

استاندار استان مرکزی، از انتقال واحدهای صنعتی آلاینده نظیر کارخانه آلومینیوم خبر داد و اظهار کرد: در پروژه انتقال کارخانه آلومینیوم، ابتدا فاز آندسازی این کارخانه را مد نظر داشته ایم که به این منظور زمینی در شهرک خیرآباد به کارخانه اختصاص داده شد.

وی ادامه اداد: کارخانه آلومینیوم متعهد است ظرف مدت سه ماه این بخش کارخانه را به خیرآباد انتقال دهد و با راه اندازی آن در سه ماه آینده تولید آند در واحد فعلی متوقف خواهد شد.

شعبانی‌فرد، خاطر نشان کرد: احداث زیرگذرهای مختلف در سطح شهر، انتقال لوله‌ها و شریان‌های نفت و بنزین از سطح شهر اراک، ایجاد قابلیت استفاده از سوخت گاز در اتوبوس‌ها، راه‌اندازی 17 پایگاه سی ان جی در دو سال گذشته و گازسوز شدن نیروگاه شازند در بهمن ماه سال گذشته از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش آلودگی هوا بوده است.

استاندار استان مرکزی، در پایان گفت: افزایش فضای سبز شهرستان از اقدامات آینده در راستای کاهش آلودگی هواست./س

برچسب ها: آلودگی ، خودرو ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.