به مناسبت سي و سومين سالروز بزرگداشت هفته دفاع مقدس، همايش ملي نخستين پاسخ با حضور مشاور فرمانده معظم کل قوا در باغ موزه دفاع مقدس همدان برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در اين همايش که با حضور فرماندهان لشگري و کشوري و به مناسبت هفته دفاع مقدس و در جريان نخستين عمليات هوايي به عمق خاک دشمن متجاوز برگزار شد، مشاور فرمانده معظم کل قوا به نقش مهم پايگاه سوم شکاري در بيشتر مأموريت ها اشاره کرد و گفت: کارکنان پايگاه سوم شکاري سربازان فرماندهي معظم کل قوا بوده و در دفاع از ارزش ها و آرمانهاي انقلاب از هيچ تلاشي دريغ نخواهند کرد..
امير ونک افزود: پايگاه سوم شکاري محل معراج شهداي گلگون کفني است که در برگ هاي زرين دفاع مقدس نقشي بي بديل داشتند.
وي به نقش نيروي هوايي در دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد:  پس از گذشت 25 سال نقش نيروي هوايي در دفاع مقدس همچنان قابل مشاهده است، مأموريت هايي که نيروي هوايي انجام داد از عهده هر کسي ساخته نبود.
مشاور نظامي فرماندهي کل قوا  هم در اين مراسم با اشاره به اينکه نيروي هوايي يک نيروي الهي است، گفت: جنگ خاطرات تلخ و شيرين زيادي داشت و بدترين لحظات شهيد شدن خلبان‌ها بود.
امير سيدرضا پرديس شهدا را بهترين الگو براي جوانان عنوان و خاطرنشان کرد: جوانان بايد با الگوگيري از شهدا ادامه دهنده راه آنان باشند و مانند هميشه در همه عرصه ها به ويژه در سطح علمي بدرخشند.
گفتني است، در اين مراسم غرفه يادبود شهداي خلبان سرلشگر محمد صالحي و خالد حيدري در محل گالري نيروي هوايي در باغ موزه دفاع مقدس استان همدان رونمايي شد.
اين خلبانان شجاع نيروي هوايي در روز 31 شهريور 59 تنها دو ساعت پس از حمله ناجوانمردانه رژيم بعث به ايران اعلام آمادگي کرد تا اولين پاسخ کوبنده را به دشمن بدهند.
اين خلبانان تيزپرواز و هواپيماي جنگنده اف 4 از پايگاه شهيد نوژه همدان در قالب آلفا  رد ماموريت را يافتند تا پايگاه کوت واقع در جنوب شرقي بغداد را در هم بکوبند.
اين دو شهيد بزرگوار با بمب هايي که نشان از خشم ملت ايران داشت سينه آسمان را شکافتند و دور از رادارهاي دشمن به آسمان عراق مي رسيدند، اما قبل از رسيدن به هدف هواپيمايشان در ارتفاع پائين به وسيله پدافند هوايي دشمن مورد هدف قرار گرفته و با کابل برق فشار قوي برخورد و در رودخانه دجله سقوط مي کند.
بدين ترتيب اين خلبانان قهرمان به فيض شهادت نائل و نام خود را به عنوان نخستين خلبانان شهيد در عمليات برون مرزي دوران دفاع مقدس به ثبت رساندند.
پيکرهاي مطهر اين شهيدان در سوم آبان پارسال  پس از 32 سال قربت به آغوش ايران اسلامي بازگشت و سرانجام در خاک وطن آرام گرفت./س
برچسب ها: همایش ، مشاور ، فرمانده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.