فرمانده كل سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: پيروزي رزمندگان ما در عمليات ثامن‌الائمه و شكست حصر آبادان سرآغاز پيروزي‌هاي بعدي ايران در 8 سال جنگ تحميلي بود.

"محسن رضايي"  فرمانده كل سپاه در دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار دفاعي باشگاه خبرنگاران  درباره عمليات شكست حصر آبادان گفت: پيروزي رزمندگان ما در عمليات ثامن‌الائمه و شكست حصر آبادان سرآغاز پيروزي‌هاي بعدي ايران بود به طوري كه يك سال از جنگ گذشته بود ولي ايران هر چه حمله مي‌كرد موفق نمي‌شد لذا عمليات ثامن‌الائمه اولين پيروزي ايران پس از شروع جنگ محسوب و از آن به عنوان يك نقطه عطف ياد مي‌شود.
 
وي افزود: در عمليات شكست حصر آبادان به ياد دارم كه به خاطر كمبود 22 نفر رزمنده يك عمليات را عقب انداختيم و اين موضوع نشان دهنده اين است كه شروع پيروزي‌هاي ايران با چه سختي‌ها و كمبودهايي مواجه بود.
 
رضايي درباره مدت زمان حصر آبادان گفت: شكست حصر آبادان حدود يك هفته طول كشيد يعني در 5 مهر ماه 1360 حصر آبادان شكسته شد البته بايد به اين موضوع نيز اشاره كرد كه همان 48 ساعت اول پس از حصر همه پيشرفت‌ها را به دست آورديم اما خواستيم كه زمان تثبيت شود و با توجه به پل‌هايي كه عراق بر روي رودخانه‌ها داشت وارد عمل شويم  از اين رو شكست حصر آبادان يك هفته‌اي طول كشيد.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره نقش خود در عمليات حصر آبادان خاطر‌نشان كرد: در اين عمليات تقريبا 20 روز بود كه بنده به عنوان فرمانده سپاه انتخاب شده بودم از اين رو شهيد كلاهدوز قائم‌مقام خود را به همراه آقايان رحيم صفوي، رشيد، شهيد بزرگوار حسن باقري و افشردي براي نظارت بر كار فرماندهان به خط مقدم فرستادم و بنده نيز از تهران لحظه به لحظه عمليات را از طريق شهيد كلاهدوز عمليات رو پيگيري مي‌كردم.
 
رضايي تاكيد كرد: شروع عمليات شكست حصر آبادان براي ما بسيار مهم بود و ما توانستيم پس از پيروزي در اين عمليات در مراحل بعد به خصوص عمليات‌هاي طريق القدس، فتح المبين و بيت‌المقدس به پيروزي‌هاي خوبي دست پيدا كرديم.
 
فرمانده كل سپاه در دوران دفاع مقدس درباره تاثير شكست حصر آبادان و راهگشا بودن فرمايشات امام در اين عمليات اظهار داشت: امام خميني(ره) تاكيد كرده بودند كه حصر آبادان بايد شكسته شود ولي وضعيتي كه با حضور آقاي بني‌صدر در آن زمان در جبهه‌ها حاكم بود براي اين مسئله مانعي بزرگ محسوب مي‌شد تا ارتش و سپاه نتوانند توانايي‌هايشان را در كنار هم قرار دهند و قدرت واحدي را تشكيل دهند اما با كنار رفتن بني‌صدر ما توانستيم با ارتش همكاري كنيم از اين رو آزادسازي آبادان اولين همكاري مشترك سپاه و ارتش در جنگ بود.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: مهمترين خاطره‌اي كه مربوط به شكست حصر آبادان در ذهنم است توجه به اين نكته بود كه ارتش عراق در اين عمليات دو پل را بر روي رودخانه كارون به وجود آورده و وارد منطقه مشرف بر آبادان شده بود لذا دوستان ما عملياتي را طراحي كردند كه يكي از پل‌ها را آتش بزنند كه به حمد خدا اين موضوع مثمرثمر شد.
 
وي تصريح كرد: زماني كه دوستان ما اين عمليات را انجام دادند همه ما در التهاب بوديم كه شهيد كلاهدوز از طريق تلفن و به صورت رمزي اعلام كرد كه عمليات موفقيت‌آميز انجام شده است ، پيروزي در اين عمليات رعب و وحشت را براي نيروهاي عراقي ايجاد كرد.
 
فرمانده كل سپاه در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: شكست حصر آبادان براي ايران در طول جنگ بسيار مهم بود زيرا عراق وقتي از گرفتن خوزستان نااميد شد همه توجهش را به اروند متمركز كرده بود لذا شكست ارتش عراق از محاصره آبادان باعث شد كه اين كشور از جنگ نااميد و حداقل هدف اوليه‌اي را هم كه داشت از دست دهد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: دفاع ، مقدس ، جنگ ، شکست ، حصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن نژاد
۱۸:۳۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
یاد آن دوران با عظمت و آسمانی و فرماندهان عزیز بخیر
آخرین اخبار