در حالی که دیپلمات های ارشد چین و آمریکا در حال تبادل دیدگاه ها درباره موضوع سوریه در واشنگتن هستند، باید به یاد داشته باشیم که اشتراکات دو کشور در زمینه پیدا کردن راه حلی نهایی برای بحران سوریه بسیار بیشتر از آن است که خیلی ها فکر می کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا ؛ با این که دو کشور به گفته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره موضوع کاربرد تسلیحات شیمیایی سوریه «اختلاف زیادی» با یکدیگر دارند ولی چین درک خود را از نگرانی های آمریکا در زمینه برچیدن تسلیحات شیمیایی و بازگرداندن صلح و ثبات به کشور جنگزده سوریه نشان داده است. چین ضمن استقبال از توافق اصولی آمریکا و روسیه درباره نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه امیدوار است که روند راستی آزمایی و تخریب ذخایر تسلیحات شیمیایی سوریه به زودی آغاز شود. «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز وعده داده است پکن «نقشی مثبت و سازنده» در این مسیر ایفا خواهد کرد. 
از سوی دیگر همان گونه که تحلیلگران مسائل سیاسی در چین اشاره می کنند آمریکا باید به نگرانی های چین توجه کافی داشته باشد. 

با اینکه گروه حقیقت یاب سازمان ملل متحد حمله شیمیایی 21 ماه اوت را در سوریه تایید کرد ولی هنوز مسببان این حمله معرفی نشده اند. برخلاف واشنگتن و هم پیمانانش که ادعا می کنند نظامیان دولتی سوریه حمله شیمیایی ماه اوت را انجام دادند، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است مسکو شواهد کافی در اختیار دارد که نشان می دهد مخالفان دمشق از تسلیحات شیمیایی استفاده کردند. 

اگر حمله نظامی آمریکا بتواند توازن را به نفع جنگجویان مخالف دولت سوریه که برخی از آنها روابط مشکوکی با گروه های تندرو و القاعده دارند، تغییر دهد، در این حالت این احتمال وجود دارد که ذخایر تسلیحات شیمیایی سوریه در دست افراد خطرناک قرار گیرد. 

اگر این امر روی دهد در این حالت نه سوریه و نه منطقه خاورمیانه روی آرامش به خود نخواهد دید. این امر نه تنها در راستای منافع ملی آمریکا نیست بلکه به اعتبار واشنگتن نیز ضربه خواهد زد. 
چین و آمریکا به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نقاط اشتراک زیادی درباره موضوع سوریه دارند. دو کشور به دنبال هدف مشترک تخریب تسلیحات شیمیایی سوریه و پیدا کردن راه حل سیاسی و بازگرداندن صلح و آرامش به این کشور هستند؛ صلحی که مردم سوریه از مدت ها قبل در انتظار آن هستند.

چین و آمریکا می توانند با کنار گذاشتن اختلافات و درک نگرانی های یکدیگر در شصت و هشتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نتایج زیادی دست یابند. با تلاش های مشترک احتمالا بتوان مسیری کوتاه به سمت راه حل سیاسی در بحران سوریه پیدا کرد. 
برچسب ها: چین ، آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار