در مورد آفت چه می دانید؟

تفاوت آفت با زخم های دیگر دهان در ویروسی بودن آن است و در افرادیکه آنتی بیوتیک مصرف میکنند ایجاد می شود ولی زخمها میکروبی هستند و با آنتی بیوتیک درمان می شوند.

 دکتر خسرونیا ،متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  در خصوص آفت گفت: آفت ضایعه ای مخاطی است که در مخاط دهان دیده می شود  به صورت التهابات متعددی در گلو، حلق مری ایجاد می شود که بیشتر داخل گونه ها و  پشت لب ها هستند و با درد و سوزش همراه است دوره آن 3 الی 4 روز است و خود به خود بهتر می شود بعضی از آنها بسیار دردناک است و مدتها به طول می انجامد.

وی در مورد عوامل ایجاد آفت افزود:  آفت در همه جای دنیا در هر شرایط آب و هوایی ایجاد می شود، علت آن مشخص نیست ولی در بعضی از موارد دلیل ایجاد آفت را وجود بیماریهای داخلی، گوارشی و روده بزرگ می دانند و گاها با اضطراب و استرس نیز مرتبط است.

 این متخصص داخلی ادامه داد: آفت بیشتر در سنین جوانی بروز می کند، افراد مسن نیز به این التهابات دچار می شوند که متاسفانه در این سن بسیار شدید و خطرناک ایجاد می شود و درمان آن نیز بسیار  مشکل است به این دلیل که بدن افراد سالمند از قدرت ایمنی پایینی برخوردار است به همین دلیل سیستم دفاع بدن ضعیف بوده و زخم ها با عمق وسعت بیشتری ایجاد می شوند.

دکتر خسرونیا در خصوص تفاوت آفت با زخم های دیگر دهان تصریح کرد: آفت بیماری ویروسی است و پس از درمان جائی از خود به جای نمی گذارد و  در افرادیکه آنتی بیوتیک مصرف می کنند بیشتر دیده می شود این در شرایطی است که زخم ها دیگر دهان میکروبی هستند، با آنتی بیوتیک درمان می شوند و پس از درمان حل ایجاد زخم در دهان باقی می ماند.

 وی در پایان اظهار داشت: افرادیکه دچار آفت شده اند می توانند از مواد شستشو دهنده دهان استفاده کنند  و مواد غذایی محرک مانند  ادویه جات،ترشی جات، غذاهای داغ که زخم را شدیدتر می کند مصرف نکنند اشخاصی که مرتب آفت می زنند باید حتما به پزشک مراجعه کنند تا علت بیماری آنها مشخص شود./ح


برچسب ها: آفت دهان ، زخم ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار