کتاب «سطوح روایت در قصه‌های قرآنی» به همت مرکز‌ پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، کتاب سطوح روایت در قصه‌های قرآنی از سه بخش اصلی شامل کلیات، سطوح متن در قصه‌های قرآن و تحلیلی بر سطوح روایت در قصه یوسف تشکیل شده است.

روایت در لغت و اصطلاح، قصه در لغت و اصطلاح قرآن، علل گرایش به قصه، تاریخچه روایت‌شناسی، سنخ‌شناسی قصه‌های قرآن، انواع و ویژگی قصه‌های قرآن، الگوی ارتباطی روایت، الگوی ارتباطی در قرآن، سبک در قصه‌های قرآن، ایجاز معجزه‌آسا و دقت و ظرافت در به‏کارگیری الفاظ از جمله مباحث مطرح شده در فصل‌های این کتاب است.

هماهنگی محتوا و موسیقی کلمات، رویداد در قصه‏های قرآن، شخصیت در قصه‏های قرآن، زمان در قصه‌های قرآنی، مکان در قصه‌های قرآن، شیوه ارائه رویدادها از طریق طرح در قصه‌های قرآن، چگونگی ارائه شخصیت از طریق طرح در قصه‌های قرآن، چگونگی ارائه مکان از طریق طرح در قصه‌های قرآن، دعوت به توحید، ایمان به معاد، توجه به دشمنی شیطان، تقابل ایمان و کفر، تصدیق بشارت‌ها و بیم‌ها، مبارزه با فساد اجتماعی، بیان سنن حاکم بر تاریخ، سبک در قصه یوسف و طرح در قصه یوسف از مباحث دیگر مطرح شده در این کتاب است.

در بحث «معانی قصه‌های قرآنی» درون‏مایه‌های اصلی‌تر در این قصه‏ها شمرده و بررسی می‏شود. آخرین بحث در این پژوهش بحث «مبانی قصه‌های قرآنی» است که در این زمینه بر مبانی هستی‏شناختی، انسان‏شناختی و ارزش‌شناختی این قصه‌ها مروری کوتاه شده است.

کتاب سطوح روایت در قصه‌های قرآنی توسط غلام‌رضا یوسف‌زاده تالیف شده و به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با تیراژ هزار و 200 عدد و قیمت 60 هزار رالن منتشر شد./س

برچسب ها: قم ، انتشار ، کتاب ، روایت ، قصه ، قرآنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.