بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ١٢ سوره سبأ
وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌ ۖ وَأَسَلْنَا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ ۖ وَمِنَ الْجِنِّ مَن يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ ۖ وَمَن يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِيرِ [٣٤:١٢]
و برای سلیمان باد را مسخّر ساختیم که صبحگاهان مسیر یک ماه را می‌پیمود و عصرگاهان مسیر یک ماه را؛ و چشمه مس (مذاب) را برای او روان ساختیم؛ و گروهی از جنّ پیش روی او به اذن پروردگارش کار می‌کردند؛ و هر کدام از آنها که از فرمان ما سرپیچی می‌کرد، او را عذاب آتش سوزان می‌چشاندیم!


*چون روزگار ستم پیشه و جفاکار است و در آن هیچ گاه دور حکمت به دست سلیمانی نمی افتد. بنابراین پیوسته می بینیم که هر که آدمی است و از شرافت و شکوه انسانی برخوردار است ناچار در دوران ظلم باید مانند پری یا جن که از دیده ها نهان است خود را پنهان دارد:
چون فلک از عهد سلیمان بری ست       آدمی آن است که اکنون پری ست
نظامی، مخزن الاسرار

*بنابر روایات، سلیمان را در انگشت خاتمی بوده است ک هوقتی آن را بر دیو و انسان و پری عرضه می کرد همه در مقابلش صف می کشیدند و هر یک در جای خود قرار می گرفتند.
فصل بهار آمد ببین بستان پر از حور و پری        گویی سلیمان بر سپه عرضه نمود انگشتری
دیوان شمس

*این خاتم می تواند رمزی از دانش و فن آوری بشر باشد که هر چه بیشتر آن را عرضه می کند بیشتر قوای طبیعت و نیروهای سرکش مهار او می شوند و در مقابلش صف می کشند.



*امروز بشر با دانش و فن آوری حیرت انگیز خود از این نگاه تا اندازه ای به مقام سلیمانی رسیده است که باد مرکب اوست و معادن و مخازن نفت به دست او در جهان جریان می یابد و همه دیوان که نیروهای سرکش طبیعت هستند به تدریج مطیع و مهار انسان شده اند.

*همان نیروها برای سلیمان قصرها و  بناهای باشکوه می سازند و تمثالها و مجسمه ها می آفرینند و دیگ های عظیم و پابرجا که میلیونها نفر می توانند از آن طعام و شراب یابند در جهان به صورت صندوق های  خیریه جهانی بار می گذارند.
به گفته مولانا در مثنوی:
خاتم ملک سلیمان است علم  جمله عالم صورت و جان است علم

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار