بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ١٠و ١١ سوره سبأ
وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ مِنَّا فَضْلًا ۖ يَا جِبَالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَالطَّيْرَ ۖ وَأَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ [٣٤:١٠]
و ما به داوود از سوی خود فضیلتی بزرگ بخشیدیم؛ (ما به کوه‌ها و پرندگان گفتیم:) ای کوه‌ها و ای پرندگان! با او هم‌آواز شوید و همراه او تسبیح خدا گویید! و آهن را برای او نرم کردیم. ﴿١٠﴾ 

أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَقَدِّرْ فِي السَّرْدِ ۖ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖ إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ [٣٤:١١]
(و به او گفتیم:) زره‌های کامل و فراخ بساز، و حلقه‌ها را به اندازه و متناسب کن! و عمل صالح بجا آورید که من به آنچه انجام می دهید بینا هستم! ﴿١١﴾ 

*معجزه و کرامت دیگر حضرت داود آواز اوست که وقتی نغمه می خواند سنگها و کوه‌ها و پرندگان به فرمان خدا با او هم آواز می‌شدند و رسیلی می‌کردند و این نقطۀ اوج تأثیر موسیقی است.

*هر پرنده ای برای خود نغمه‌ای دارد و هر کوه نیز در برابر امواج صوت بازیابی نشان می دهد که آن را صدا در مقابل ندا، یا پژواک گویند.
یا جبال اوّبی امر آمده       هر دو هم آواز و هم پرده شده
مثنوی           

*سنایی در قصیده معروف خود خطاب به انسانهای ناخوش آواز که هر عربده ای می کشند و هر صدای ناهنجار از خشم و غرور از ایشان به گوش می رسد و گمان دارند که کاری نیکو می کنند و صدایی خوش دارند، گوید:
تو را بس ناخوش آواز است لاکن اندر این گنبد       خوش آوازت همی دارد صدای گنبد خضرا
  ولی آنگه شوی رسوا که استادی تو را گوید       که با داود پیغمبر رسیلی کن در این صحرا
    سنایی



*صدای داود معیار درستی و زیبایی است و در روز قیامت بد آوازان و بدکاران را با او می سنجند و آنها که در زیر گنبد فریبکار این عالم آواز می خوانند و به گوش خودشان خوش می آید وقتی از زیر این گنبد به صحرای قیامت رفتند آنجا از ایشان خواهند ساخت با حضرت داود قطعه ای اجرا کنند و چقدر مایۀ رسوایی خواهد بود که صدای ناهنجار خود را در کنار لطیف ترین نغمات نهند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار