"ولاديمير پوتین" بار دیگر موفق به معجزه آفرینی شد و فتیله آتش را قبل از رسیدن به بشکه باروت خاموش کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از اسلام تايمز، آنچه امروز در مساله سوریه اتفاق افتاد این مقوله مشهور در علم سیاست را تقویت می کند که هر چه روی میز مذاکره  و در پشت پرده جاری می شود ضرورتا چیزی نيست که در واقعیت جریان پیدا می کند. برای جهان جدید ثابت شد که روسیه در بحران های جهانی نفوذ و قدرت نقش آفرینی بالایی دارد. روسیه است که اوباما را در جنگ علیه سوریه مردد می کند و رئیس جمهور آمریکا برای نجات خود از این مهلکه به آن پناه برده است.

روسيه پیشنهاد کرد که اگر تحت کنترل بودن سلاح شیميایی سوریه مانع از جنگ آمریکا علیه آن می شود، سلاح شیمیایی سوریه تحت نظارت بین المللی قرار گیرد. دمشق بلافاصله این راه حل را قبول کرد. اين ابتکار زماني اعلام شد که رای جهانی علیه جنگ بود و تنها فرانسه با شرمندگی کنار آمريکا ماند و مخلص ترین دوستش یعنی انگلیس از او سر باز زد و تنها اتحادیه عرب و اسرائیل حمایت خود را از آمریکا اعلام کردند. حتی اسرائیل يک گام به عقب نشست.

اسلام تايمز مي نويسد: اين پیشنهاد روسیه بدون مشورت نبوده و با ايران در مورد آن مشورت شده بود. اطلاعات همچنين نشان می دهد که این پیشنهاد از سوی روسیه توسط "ميخائيل بوگدانوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه طرح شد و وزرای امور خارجه عراق و مصر هم در جریان کار بودند.

اطلاعات موثقی در دست است که نشان می دهد مساله شیميایی سوریه مساله جديدي نیست، اما پيش کشيدن آن بهانه است. بهانه اي براي آغاز جنگی که فجايع  زیادی به بار خواهد آورد و ایران و روسیه و سوریه و مصر بارها درباره آن هشدار داده اند.

و براي در تنگنا قرار ندادن اوباما و اینکه شکست خورده ظاهر نشود، جان کری وزیر امور خارجه دو ساعت قبل از لاوروف اعلام می کند که بشار اسد اگر سلاح شیميایی خود را تحویل دهد می تواند از بروز جنگ جلوگیری کند. در ضمن محور آمریکایی – اسرائیلی و برخی از کشورهای منطقه و عربی درک کردند که هزینه این جنگ بسیار سنگین و بیش از حد انتظارشان است.

اما ایا اینها به این معناست که آمریکا سریعا از حمله عقب نشینی کرده است؟ هنوز جواب این سوال قطعی نیست. و سوال دیگر اینکه ایا روسیه عمدا اوباما را رها کرده تا در این ورطه بيفتد. زیرا روس ها ابتدا گفتند که ما دخالت نمی کنیم، سپس جنگ را محکوم کردند بعدا گفتند که جان کری دروغ می گوید سپس تهدید کردند که جنگ ممنوع است . آیا روسیه عمدا اوباما را وارد مرحله ای کردند تا تصویر جهانی بدی از او فراهم شود ، اوبامایی که حتی در اروپا هم غیر از فرانسه همراهی ندارد؟

شاید... اما مطمئنا اوباما بحث سلاح شیميایی را مطرح کرد تا ضربه ای به قلب تپنده مقاومت بزند ولی ضربه شیميایی ای از سوریه دریافت کرد که به قلب تجاوزگر ستمگر خودش خورد و وارد بحرانی شد که به سختی می تواند از آن رهایی یابد.

برنامه امريكا این بود که قدرت ارتش سوریه را تضعیف کند، همه راه های ارتباطی را قطع کند، حمص و لاذقیه را هدف قرار دهد، زیر ساخت های بسیاری را نابود کند. قرار بود یک گروه نظامی ( نه ضرورتا امریکایی) عملیات کماندویی انجام دهد. اما محور ایران و روسیه و حزب الله و سوریه آماده بودند و روسیه کمک های مالی و انسانی و نظامی خود را در اختیار سوریه قرار داد و اینها باعث شد که سرکشی های آمریکا متوقف شود و اسرائیل نگران شود . در نتیجه اوباما به دنبال راه حل سیاسی رفت و گفته می شود که مقداری از این راه حل در کنفرانس بیستم در سن پترزبورگ فراهم شده بود.

بله، آنچه در پشت میز گفتگو جریان دارد ضرورتا در واقعیت تحقق نمی یابد.
برچسب ها: اوباما ، شیمیایی ، پوتین ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار