مناسب سازی فضاهای تردد معلولان از سال‌ها پیش در کشور مطرح بوده است و امروز ترددی کوتاه در خیابان‌ها و معابر شهر بم به خوبی نشان می دهد که این مهم در حال تحقق است.

بارها شده در مسیر حرکتتان اینقدر با جوی آب و پستی و بلندی مواجه می شوید که نفستان به شماره می افتد ، یا گاهی که گذارتان به اداره یا سازمانی می افتد ، آنقدر پله ها را بالا و پایین می روید که حسابی عرقتان در می آید ، آیا تابحال به این فکر کرده اید معلولان در این شهر چگونه زندگی می کنند؟ آیا شهر برای آنها استاندارد سازی شده است؟

معلولان مانند سایر افراد این حق را دارند که بتوانند به راحتی در خیابان‌ها، معابر و ساختمان‌ها تردد کنند و در این خصوص با مشکل و مانعی مواجه نباشند.

بطور کلی می توان گفت: نابسامان بودن فضاهای شهری و انطباق نداشتن آن با نیازها و خواسته‌های معلولان علاوه بر منزوی کردن آنان سبب می‌شود تا در بلند مدت خسارت‌های اجتماعی و اقتصادی عظیمی بر کشور وارد شود.

در ساخت و ساز شهر های بزرگ کمتر به بحث مناسب سازی توجه شده است .

رییس انجمن معلولان ضایعه نخاعی شهرستان بم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت: در ساخت و ساز شهر ها به خصوص شهر های بزرگ کمتر به مناسب سازی توجه شده است .

مهدی عنایت با اشاره به وجود برخی فضاهای غیراستاندارد در شهرها افزود: در برخی مکان ها رمپ های بدون استاندارد نصب شده است و سرویس های بهداشتی و آسانسورها نیز مناسب نیستند.

در بم بیش از 2 هزار معلول وجود دارد .

رییس انجمن معلولان ضایعه نخاعی شهرستان بم با اشاره به اینکه بیش از 2 هزار معلول در بم زندگی می کنند ، خاطرنشان کرد : حدود 200 نفر از این معلولان ضایعه نخاعی هستند و بقیه در حادثه زلزله دلخراش بم دچار مشکل شده اند .

عنایت تصریح کرد : در هیچ شهری به اندازه بم معلول وجود ندارد که زلزله عامل این معلولیت بوده است.

بم در بین شهر های ایران یکی از بهترین شهر ها برای زندگی معلولان است

رییس انجمن معلولان ضایعه نخاعی شهرستان بم گفت: بم در بین شهر های ایران به علت ساخت مجدد همه فضاهای شهری پس از زلزله یکی از بهترین شهر ها برای زندگی معلولان است.

عنایت با اشاره به اینکه هر استان باید یک شهر را به عنوان شهر نمونه مناسب سازی معرفی کند ، افزود : با حل برخی موانع و مشکلات قرار است شهر بم به عنوان مناسب ترین شهر برای معلولان معرفی شود .

شهرداری ها طبق "قانون" متولی نظارت بر اجرای مناسب سازی در ساختمان ها هستند.

رییس انجمن معلولان ضایعه نخاعی شهرستان بم گفت: اگر در نقشه ساختمانهای عمومی، مناسب سازی پیش بینی نشده باشد،شهرداری طبق قانون می تواند پروانه ساخت را صادر نکند و یا پایان کار ندهد.

عنایت افزود: شهرداری در خصوص حمل و نقل عمومی و ایجاد پارکینگ ویژه معلولان ،اتوبوس دارای بالابر و یا تاکسی های مخصوصو ورودی بوستانها و سرویسهای بهداشتی عمومی نیز موظف به مناسب سازی برای معلولان شده است.

یک دستگاه اتوبوس با بالابر مخصوص معلولان به ناوگان اتوبوسرانی بم اضافه می شود.

رییس انجمن معلولان ضایعه نخاعی شهرستان بم خاطرنشان کرد: با پیگیری های انجام شده به زودی یک دستگاه اتوبوس با بالابر مخصوص معلولان به ناوگان اتوبوسرانی بم اضافه خواهد شد .

معلولان بم امیدوارتر از گذشته

مهدی عنایت تصریح کرد: با همه مشکلات فراوانی که پیش روی معلولان در جامعه وجود دارد ، معلولان شهرستان بم امیدوارتر از گذشته به زندگی خود ادامه می دهند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون با همکاری خیران و مسئولان اکثر معلولان بمی صاحب خانه شده اند،یادآور شد: حدود 20 نفر از این معلولان ازدواج کرده اند و برخی از آنها نیز صاحب فرزند هستند.

تیم بسکتبال با ویلچر آقایان بم در لیگ دسته 2 کشور

رییس انجمن معلولان ضایعه نخاعی شهرستان بم با بیان موفقیت های برخی از معلولان در بم افزود :هم اکنون تیم بسکتبال با ویلچر بم چند سالیست در لیگ دسته 2 بازی می کند که امیدواریم به لیگ برتر نیز صعود کند .

عنایت از تشکیل تیم بسکتبال با ویلچر بانوان و حضور تیم تیر اندازی با کمان معلولان بمی در مسابقات کشوری خبر داد وخواستار ایجاد یک سالن ورزشی حرفه ای متناسب با معلولان در بم شد.

بررسی ها نشان داده سازگار ساختن محیط شهری با نیازهای معلولان جسمی و حرکتی در واقع بازگرداندن معلولان به اجتماع، زندگی و فعالیت است ، حال آنکه رفع این موانع از پر اهمیت‌ترین اقدام‌هایی است که ضامن مشارکت و موفقیت هرچه بیشتر معلولان در امور مربوط به جامعه است./س

گزارش از : علیرضا خواجه نظامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.