محقق شهرکردی نخستین بار در کشور موفق به ساخت کرم گیاهی ترمیمی زخمهای ناشی از سوختگی بیماران دیابتی شد.

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی واحد شهرکرد گفت : دکتر عبداله قاسمی؛ عضو هیأت علمی این دانشگاه، برای ساخت کرم گیاهی ترمیمی زخمهای ناشی از دیابت، یکسال تحقیق و آزمایش کرده است .
دکتر یاسین صعیدی افزود: این طرح فروردین ماه امسال با شماره ۷۰۷۱۷در سازمان مالکیتهای صنعتی به ثبت رسید.
عضو هیأت دانشگاه ازاد اسلامی واحد شهرکرد و مجری طرح تحقیقاتی کرم گیاهی ترمیمی زخم های ناشی از دیابت هم گفت: در ساخت این کرم گیاهی از عصاره برگ بادامهای شیرین و تلخ منطقه سامان استفاده شده است.
دکتر عبداله قاسمی اظهار داشت: ۱۰ درصد غلظت این کرم گیاهی از عصاره بادامهای شیرین و تلخ و ۹۰ درصد بقیه غلظت از وازلین – کرم پایه – است.
وی با بیان اینکه این نوع کرم به مدت یک سال بر روی زخمهای موشهای صحرایی مبتلا به دیابت آزمایش شده است، افزود: نتایج آزمایشات نشان داد این نوع کرم در مقایسه با پماد سوختگی شیمیایی رایج به نام " سیلور سولفا دیازین "، زخمهای ناشی از سوختگی دیابت درجه ۲ را سریعتر و به طور کامل بهبود می بخشد .
مدت زمان بهبودی با استفاده از کرم شیمیایی " سیلور سولفا دیازین  ۲۵ روز، و مدت زمان بهبودی با استفاده از کرم گیاهی ۲۱ روز است.
وی تصریح کرد: آزمایشهای عفونی بر روی لایه های زخم به مساحت یک ونیم در یک و نیم سانتی متر مربع همچنین مشخص کرد اثر ضد عفونی و ضد باکتریائی این پماد به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند تانن و سنول بیشتر از کرم شیمیایی است و علاوه بر این سرعت ترمیم، و بازسازی بافت سوختگی هم در این نوع کرم گیاهی بسیار سریعتر است.

دکتر قاسمی گفت: نتایج این طرح تحقیقاتی در مقاله خارجی داروسازی آمریکای لاتین هم به چاپ رسیده است./س

برچسب ها: ساخت ، کرم ، گیاهی ، دیابتی ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.