کارطراحی و ساخت ضریح مطهر مجموعه فرهنگی مذهبی بیت الرضا(ع) دراستان یزد، کتیبه نویسی وحجاری صلوات خاصه امام رضا(ع) بر روی سنگ توسط شرکت تعاونی شمسه نگارین(آموزشگاه کتیبه) به اتمام رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مجتبی رضوانی ادامه داد: در این کتیبه از خطوط ثلث و بنایی استفاده شده و طرح نقش هنری که در حاشیه کتیبه با هشت گره کار شده نمادی از مذهب تشیع و امام رضا(ع) است توسط استاد امیرمنصوراحمدی روی سنگ حجاری شده است..
این مقام مسئول افزود: کتیبه صلوات خاصه امام رضا(ع) از سه قطعه تشکیل شده و نوع سنگ به کار رفته مرمر سفید بوده که از شهر هرات کشور افغانستان به ایران آورده شده است.



مجتبی رضوانی گفت: همزمان با ساخت کتیبه سنگی کار ساخت ضریح زیر نظر استاد امیر منصور احمدی انجام شده که مزین به آیات یک تا 8 سوره مبارکه انسان، آیات و اسماء الله و نام مبارک حضرت محمد(ص)،القابی از حضرت امام رضا(ع) با خط ثلث می باشد.
رضوانی تصریح کرد: طرح ساخت  این ضریح به صورت محراب می باشد که بلاتشبیه، اقتباسی از ضریح مطهر امام رضا(ع) است.
وی بیان داشت: شخصی که در مقابل این ضریح می ایستد طرحی از محراب می بیند که به اسماء الله ختم می شود و خود را در حال عبادت معبود احساس می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خاطر نشان ساخت: این ضریح دارای 3 دهنه و 6 پنجره فولادی است که از ورق های برنج و مس در ضخامت یک میلی متر ساخته شده، قلمزنی خطوط داخل گل های آفتابگردان و ترنج های داخل ستون ها به صورت آبکاری طلا و مابقی طرح و ترنج حاشیه لچک ها با گل های شاه عباسی و گل های قاجاریه قلمزنی و آبکاری نقره شده است.



رضوانی بیان کرد: هر دهنه این ضریح دارای 2 پنجره فولادی و هرپنجره 134 گوی و ماسوره استیل دارد که جمعا 804 گوی و ماسوره می شود.
وی با اشاره به اینکه کلاف و شاسی زیر کار با پروفیل آهنی و چوب های چنار، توت و زبان گنجشک کار شده است افزود: تعداد ستون ها 9 عدد است که در حروف ابجد به نام فاطمه(س) ختم می شود.

مدیر میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به اینکه این ضریح دارای 6 ستون گوشه و 3 ستون وسط می باشد عنوان کرد: نوع لچکی قوسی و هلالی به تعداد 3 عدد لچکی  2 متری می باشد.

رضوانی در پایان افزود: ارتفاع ضریح 2 متر و مساحت پلان 12 متر مربع می باشد که در مقابل فشارهای عمودی و افقی بسیار مقاوم است.
 
رضوانی خاطر نشان کرد: آثارنفیسی از استاد امیرمنصور احمدی وخانم مهین بدیعی از هنرمندان صنایع دستی استان از 24 تا 29 شهریور در شهر اراک به نمایش گذاشته شده است.گفتنی است تعاونی شمسه نگارین از تعاونی های برتر سال جاری دراستان مرکزی نیز بوده است./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.