يك كارشناس اجتماعي گفت: بسياري از افراد براي نسبت دادن خود به طبقه اجتماعي بالاتر از مد پيروي مي كنند.

ابراهيمي مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: به طور كلي كلمه مد به معني بيشترين تعداد است. به عبارت ديگر، پيروي از يك مد خاص بايد به اين معنا باشد كه اكثريت افراد، آن مورد خاص را انجام مي دهند. در صورتي كه واقعيت امر اين است كه در بسياري از مواقع، چيزهايي به عنوان مد مطرح مي شود كه در واقع تعداد كمي از افراد به پيروي از آنها تمايل دارند و آنها را انجام مي دهند.

وي ادامه داد: در حال حاضر، دلايل رفتن به سمت مد موارد متفاوتي است. به عنوان مثال، فرد دوست دارد جزء يك گروه خاص محسوب شود يا خود را به طبقه اجتماعي بالاتري نسبت دهد و در عين حال، يك رياست طلبي خاصي براي خود داشته باشد.

ابراهيمي مقدم خاطرنشان كرد: عده اي به اين وسيله مي خواهند خود را متعلق به يك گروه يا دسته خاصي از گروه هاي اجتماعي و اقتصادي محسوب كنند.

اين كارشناس همچنين اظهار داشت: مد به خودي خود چيز بدي نيست اما سر سپرده بودن يا وسواس فكري داشتن نسبت به پيروي از مد و همچنين هزينه كردن براي مد، در حالي كه انجام اين هزينه ها در چارچوب سبد خانوار بيشتر احساس مي شود، با عقل سليم سازگار نيست.

وي در خاتمه با اشاره به اين نكته كه اين پديده عمدتا در سنين نوجواني بيشتر ديده مي شود، گفت: معمولا سازمان ها و نهادها يا گروه هايي كه به دنبال به وجود آوردن اين شرايط هستند، افكار و فرهنگ خود را نيز در كنار كالاي خود تزريق مي كنند كه مي تواند مشكلات و معضلاتي را به خصوص براي نوجوانان و جوانان به همراه داشته باشد./ف

برچسب ها: پیروی ، تغییر ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار