آزادسازی شهر بستان ، آزادسازی ۷۰ روستا و ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر از عشایر محلی،رسیدن به مرز بین‌المللی در حد فاصل هورالعظیم ، آزادسازی منطقه‌ای با وسعت ۳۰۰–۳۵۰ کیلومتر مربع نيز از اهداف عمليات "طریق‌القدس" بود.

به گزارش گروه ويژه‌نامه دفاع مقدس باشگاه خبرنگاران،‌ عملیات "طریق‌القدس" از عملیات‌های مشترک سپاه و ارتش در طی جنگ ایران و عراق بود.

 این عملیات در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۸ آذر ۱۳۶۰ با رمز "یاحسین" در منطقه عمومی بستان و غرب سوسنگرد آغاز شد.
 
هجوم نیروهای عراقي پس از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ سبب به‌تصرف‌ درآمدن بخش وسیعی از خوزستان شد.

در تاریخ 60/2/31 ارتفاعات "الله اکبر" پس از ۷ ماه به دست ایرانیان افتاد، و نیروهای عراق با دادن تلفات، تا ۱۲ کیلومتری بستان عقب‌نشینی کردند و سرانجام در ظهر یکشنبه 9/8/ 60 شهر بستان و ۷۰ روستای تابعهٔ آن به تصرف نیروهای ایرانی درآمدند .

در تاريخ 60/9/22 منطقهٔ عملیاتی طریق‌القدس به طور کامل از وجود عراقیان پاکسازی  و پس از ۱۴ روز عملیات باموفقیت پایان یافت.


اهداف اين عمليات  ،تصرف تنگه چزابه و دسترسی به هورالهویزه ،قطع ارتباط دشمن از شمال به جنوب و قطع ارتباط راه شمالی و جنوبی  ارتش عراق بود .

همچنين آزادسازی شهر بستان  آزادسازی ۷۰ روستا و ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر از عشایر محلی، رسیدن به مرز بین‌المللی در حد فاصل هورالعظیم ،  آزادسازی منطقه‌ای با وسعت ۳۰۰–۳۵۰ کیلومتر مربع  نيز از  ديگر اهداف اين عمليات بود .
 
نتایجي كه از اين عمليات حاصل شد را مي‌توان به   آزادسازی بستان و ۷۰ روستای منطقه و ۵ پاسگاه مرزی قطع ارتباط بین نیروهای دشمن در شمال غربی و جنوب غربی خوزستان (جاده فکه – جفیر) تصرف تنگ چزابه و دسترسی به هورالهویزه،   پاکسازی ۸۰۰ کیلومتر مربع از وجود عراقیان ، انهدام بخش قابل توجهی از تجهیزات ارتش عراق شامل: ۱۸۰ تانک و نفربر، ۲۰۰ خودرو، ۱۳ هواپیما و ۴ هلی‌کوپتر اشاره كرد.


انتهاي پيام/
 
برچسب ها: دفاع ، مقدس ، عملیات ، طریق ، قدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار