به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه
محمد رضا عامری گفت: ترس از مدرسه به عنوان یکی از مشکلات پیش روی کلاس اولی ها مطرح است که شناسایی آن در شرایط کنونی که دانش آموزان دوره های پیش دبستانی را می گذرانند راحت تر صورت می گیرد.
این روانشناس وابستگی دانش آموز به مادر را اصلی ترین علت ترس نوآموزان از مدرسه می داند و معتقد است، در مورد نوآموزانی که وابستگی آن ها به مادر در حدی است که سبب ایجاد اختلال در نوآموز می شود، بی توجهی به این ترس می تواند مشکلات زیادی را برای او بوجود آورد.
عامری افزود: این مسئله تا حدی است که در صورت بی توجهی به آن از سوی خانواده احتمال بازگشت علائم آن در سنین بزرگسالی وجود دارد.
به گفته عامری ترس از مدرسه اختلالی است که بیشتر در بچه های حساس دیده می شود و حتی موارد خفیف آن نیاز به درمان توسط روانشناسان دارد.
عامری افزود: در حالت عادی دانش آموز نباید ترسی از رفتن به مدرسه داشته باشد، البته دلبستگی ایمن دانش آموز به مادرش عادی است و مشکلی را بوجود نمی آورد.
این روانشناس حضور پدر و مادر و خصوصا مادر را در روز اول در کنار دانش آموز ضروری دانست و به والدین توصیه کرد: در روز اول مدرسه با فرزندانشان به مدرسه بروند.
عامری گفت: از نظر روانشناسی دلبستگی نوآموز به مادرش به انواع دلبستگی ایمن، دلبستگی نا ایمن، دلبستگی دوری جو(اجتنابی) و آشفته تقسیم می شود.
به گفته عامری نوآموزانی که دلبستگی ایمن دارند، هیچ گونه ترسی از مدرسه رفتن و جدایی از مادر ندارند و چنین افرادی معمولا انسان های موفق تری هستند.
این روانشناس افزود: در بقیه انواع دلبستگی این احتمال وجود دارد که نوآموز دچار بحران شود و بهتر است خانواده ها از طریق مشاوره و روان درمانی نسبت به حل مسئله وابستگی اقدام کنند./س