چند سالی از پروژه تحریم های رسانه ای غرب علیه شبکه های تلویزیونی کشورمان می گذرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي شبكه سحر؛ چند سالی از پروژه تحریم های رسانه ای غرب علیه شبکه های تلویزیونی کشورمان می گذرد. در دنیایی که غول های رسانه ای دنیا که از منابع ثروت و قدرت استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل درصدد اند تا در عرصه سیاسی ، حقایق را دگرگون جلوه دهند و از این طریق افکار عمومی دنیا را به نیات شوم و سلطه جویانه و تجاوزکارانه خود متقاعد سازند و از سوی دیگر در قالب تئوری دهکده جهانی ، تفکرات فرهنگی خود را به ملت ها دیکته نمایند ، قاعدتا هر موجی که خلاف این حرکت باشد،  از سوی غرب محکوم به مبارزه و بایکوت است .

شاید در دنیای امروز ما، رسانه های کمی وجود داشته باشند که منصفانه و صادقانه حقایق را بازگو نمایند و به همین سبب به راحتی می توان همین تعداد کم کانال های تلویزیونی و رادیویی را محدود کرد و از دسترس خارج کرد .

اما به نظر می رسد بزرگترین خطر و مهم ترین توطئه دشمن ، استحاله ی فرهنگی جوامع ضد غربی ، خصوصا جوامع اسلامی باشد . به طوری که غرب در کنار شبکه های ماهواره ای که مختص اخبار و سیاست هستند ، در یک حرکت منسجم تعداد قابل توجهی شبکه های تلویزیونی با محتوای فیلم و سریال های مغایر با فرهنگ اسلامی راه اندازی کرده و در این زمینه سرمایه گذاری آشکاری کرده است .

از سوی دیگر شبکه های تلویزیونی حکام عرب منطقه هم عموما همسو با سیاست های رسانه ای غرب در حال غیرت زدایی ، فرهنگ زدایی ، ارزش زدایی و نابود کردن اصالت ها و فرهنگ های اصیل اسلامی مردم منطقه است که بهترین و ساده ترین راه ممکن برای تسلط و استعمار غرب بر مردم آن مناطق خواهد بود و البته بهترین ابزار برای منحرف کردن یا مصادره کردن و شکست دادن انقلاب های ملت های اسلامی منطقه هم همین سست کردن اعتقادات مردم است .

سست کردن پایه های خانواده ، زدودن قباحت و زشتی روابط با نامحرم ، حتی عادی کردن خیانت و مشکلات اخلاقی و ... که منشا فروپاشی خانواده و نهایتا فروپاشی جامعه اسلامی است همگی از جمله سیاست های رسانه های غربی در جریان فعالیت های رسانه ای خود علیه مردم منطقه و خصوصا کشور ما ایران است .

ضمن آنکه از دیگر سیاست های دشمن توطئه گر ما ، ایجاد تفرقه و شکاف های فرهنگی و قومیتی در ابعاد بزرگ و در میان مسلمانان جهان است . در واقع منافع دشمن ایجاب می کند که به هر قیمتی که هست بین اقوام  و ملیت های مختلف مسلمانان ، از محمل های مختلف استفاده کرده و ایجالد فاصله، درگیری و تنش و کینه های عمیق نموده  و در این راستا از همه ابزار های رسانه ای خود بهره می برند .

اما جمهوری اسلامی ایران در این راستا چه تدابیری اندیشیده است ؟
یکی از اقدامات نظام در مقابله با دشمن، فعال سازی ظرفیت های رسانه ای خود علیه تحرکات تفرقه افکنانه دشمن و فراهم کردن بستری برای معرفی سیمای تابناک اسلام ناب و ترسیم چهره واقعی نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب مردم آن به جهانیان است. در همین راستا؛ حضور شبکه جهانی سحر در سپهر رسانه ای جهان با در اختیار داشتن دو کانال برای پخش 20 و 24 ساعته برنامه هایی به شش زبان فرانسوی، کردی، بوسنیایی، اردو، آذری و انگلیسی، از مهم ترین تمهیدات ج.ا.ا. برای قدرت نمایی در میدان این نبرد رسانه ای بزرگ به شمار می رود که دو رویکرد مهم را در ساختار برنامه های خود دنبال می کند: یکی بیان حقایق و واقعیت های دنیا از طریق پخش اخبار، برنامه های سیاسی و  گزارش های مبتنی بر واقعیت و افشاگرانه علیه غرب برای مسلمانان  منطقه خاورمیانه و اقصی نقاط دنیا که دسترسی به رسانه های اینچنینی با این شفافیت و صراحت و بصیرت افزایی ندارند .

دیگری هم در قالب برنامه های فرهنگی و خانوادگی و حتی کودک و نوجوان . این بخش از برنامه های شبکه جهانی سحر هم از این حیث قابل تحلیل است که در حال حاضر بسیاری از این اقوام مسلمان و حتی سایر انسان های آزاده ای که در سراسر دنیا پخش هستند و دیدگاه مشترک با مسلمانان در غرب ستیزی و اخلاق مداری و سایر ارزش های انسانی دارند ، که در حال حاضر با محوریت شبکه جهانی سحر به یک وحدت رویه و وحدت نظر فرهنگی و اجتماعی هم می رسند و البته با خوراک خوب و سالمی که در ابعاد خانوادگی و فرهنگی و اجتماعی از این شبکه به مخاطبین می رسد ، قطعا پاتکی به دشمن محسوب می شود که در تلاش است تا فرهنگ و اصالت ملت های منطقه و مسلمانان جهان را بدزدد تا راه را برای استعمار مجدد خویش هموار سازد .

لذا بدیهی است که رفتار دشمن چیزی جر محدود کردن و خارج از دسترس کردن این شبکه تا حد امکان نباشد . یقینا یک شبکه تلویزیونی همچون سحر ، با این حجم بالای برنامه های متنوع و با این پختگی و بلوغ و تاثیر گذاری و نیز این سطح از تعداد مخاطب در سراسر دنیا ، با هیچ از یک از منافع غرب سازگاری ندارد و اینکه غرب از چند سال قبل این خطر را درک کرده و به بهانه های مختلف،تلاش کرده برای این شبکه ها محدودیت آفرینی کند ، مسئله ای قابل درک و قابل پیش بینی است .

لذا شبکه جهانی سحر همچون برخی از شبکه های بین المللی دیگر جمهوری اسلامی ایران، مورد غضب و بایکوت دشمن قرار گرفته است و به نظر می رسد یک حرکت گام به گام برای گسترش دامنه سانسوریسم و محدودیت و تحریم علیه این شبکه طراحی شده است که هر از چند گاهی گوشه هایی از آن نمایان می شود .

هر چند در دنیای امروز به سختی بتوان با این شیوه های منسوخ جلوی گردش آزاد اطلاعات را گرفت و همین کشور هایی که هم اکنون مدعی آزادی بیان هستند و در تناقضی آشکار این تحریم ها را علیه رسانه های ایرانی اعمال می کنند روزی توسط نسل های بعدی مواخذه خواهند شد .
ایوب توکلیان
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار