روزنامه انگليسي بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط ادوارد اسنودن، مأمور سابق سازمان سيا نوشت، سازمان امنيت ملي آمريکا، نه تنها اطلاعات جاسوسي کلي را، بلکه حتي اطلاعات جمع‌آوري شده از آمريکا را نيز در اختيار سرويس اطلاعاتي اسرائيل قرار مي‌دهد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين ؛ چاپ انگليس در شماره روز پنجشنبه خود در مقاله‌اي به قلم مشترک گلن گرينوالد، لارا پويتراس و ايووِن مک‌اسکيل، نوشت اسنادي که ادوارد اسنودن در اختيار اين روزنامه قرار داده نشان مي‌دهد توافقي مخفيانه ميان آمريکا و اسرائيل در مارس 2009 ميلادي صورت گرفته که بر اساس آن، آمريکا اطلاعات و داده‌هاي خامِ جمع‌آوري شده‌اش را در اختيار اسرائيل قرار مي‌دهد. در ضمن آمريکا هيچ محدوديت قانوني نيز براي استفاده اسرائيلي‌ها از اين اطلاعات جمع‌آوري شده توسط سازمان امنيت ملي آمريکا (ان اس اِي)، قائل نشده است، به جز اين که ارتباطات رسمي ميان نهادهاي دولتي آمريکا کماکان محفوظ نگه داشته شده و در اختيار اسرائيل قرار داده نمي‌شود.  

اين توافقنامه‌ پنج صفحه‌اي که ميان اِن اس اِي و سازمان جاسوسي اسرائيل منعقد شده و توسط ادوارد اسنودن، افشاگر عمليات جاسوسي آمريکا اسناد آن برملا شده، حاکي از آن است که سازمان امنيت ملي آمريکا اطلاعات خامِ جمع‌آوري شده توسط اين سازمان را بدون اين که ابتدا آن را مطالعه کند تا اطلاعات شخصيِ مربوط به حريم خصوصي شهروندان آمريکايي را از آن جدا سازد، به طور کامل در اختيار اسرائيل قرار مي‌دهد.

 در نتيجه، به احتمال زياد، فحواي ئي‌ميل‌ها ، فکس، تلکس و مکالمات تلفنيِ مردم آمريکا همواره در دست سازمان جاسوسي اسرائيل قرار دارد. هيچ محدوديت قانوني براي اسرائيل در رابطه با مطالعه يا استفاده از اين اطلاعات جمع آوري شده نيز در نظر گرفته نشده است. با اين حال سازمان امنيت ملي آمريکا در متن اين توافقنامه مکرراً بر حق محفوظ ماندن حريم خصوصيِ شهروندان آمريکايي تأکيد کرده و از مأموران و ساير پرسنل اطلاعاتي سازمان جاسوسي اسرائيل خواسته است که به اين حقِ شهروندان آمريکايي احترام بگذارند. با اين وجود، برملا شدن اين نکته‌ي اساسي که آمريکا اطلاعات خامِ جمع‌آوري شده‌ي خود را به طور کامل به سازمان جاسوسي اسرائيل تحويل مي‌دهد، ناقض ادعاي احترام به حريم خصوصيِ شهروندان آمريکايي است. 

اين منبع افزود، نکته شايان توجه در رابطه با افشاگري اسنودن در اين خصوص اين است که هرچند اسرائيل، يکي از نزديک‌ترين متحدان آمريکا محسوب مي‌شود، بخشي از محور داخليِ کشورهايي که اطلاعات خود را با آمريکا سهيم مي‌شوند و آن را در اختيار يکديگر مي گذارند، به حساب نمي‌آيد. کشورهاي محور داخليِ مشارکت اطلاعاتيِ ياد شده، شامل آمريکا، انگليس، استراليا، کانادا و نيوزيلند هستند که سازمان‌هاي جاسوسي اين پنج کشور به طور کلي، به «پنج چشم» معروف هستند. 

گاردين افزود، شايان ذکر است که مناسبات ميان آمريکا و اسرائيل گهگاه پرتنش مي‌شود و اطلاعات نشت داده شده به روزنامه واشنگتن پستِ آمريکا حاکي از آن است که اسرائيل، در کنارِ چين و ايران، به عنوان يکي از اهداف حملات سايبري آمريکا شناخته شده است. 

هرچند سازمان امنيت ملي آمريکا در توافقنامه پنج صفحه ايِ خود، اين توافقنامه را ستوده که براي آمريکا و اسرائيل متقابلاً سودمند است، گزارش کاملاً محرمانه ديگري که در سپتامبر 2007 ميلادي تهيه و اکنون فحواي آن فاش شده است، اعلام داشته که مشارکت اطلاعاتيِ آمريکا با اسرائيل،‌ هرچند از اوليت‌هاي مرکزي و اصليِ راهبردي آمريکا است، به روابطي تبديل شده که به صورت يک جانبه، بيش از پيش به نفع اسرائيل (نه آمريکا) تمام مي‌شود. 

در يک سند کاملاً محرمانه‌ي ديگر، مورخ سال 2008 ميلادي، که در اختيار روزنامه گاردين قرار داده شده است، يکي از مقامات ارشد اِن اس اِي به جاسوسيِ تهاجمي و فعالانه‌ي اسرائيل عليه آمريکا، به خصوص در رابطه با کشف موضع‌گيري‌هاي آمريکا در قبال مسائل و مشکلات خاورميانه (غرب آسيا و شمال آفريقا) اشاره شده است. در گزارش «تخمين اطلاعات ملي آمريکا»، سازمان جاسوسيِ اسرائيل، به عنوان سومين سرويس اطلاعاتيِ تهاجمي جهان عليه آمريکا طبقه‌بندي شده است. در اسناد نشت داده شده توسط ادوارد اسنودن همچنين آمده است که برخي از مقامات اطلاعاتي آمريکا،‌ به خصوص در رابطه با مشارکت اطلاعات نظامي با اسرائيل، از عدم اعتمادشان به اسرائيل، به ويژه در رابطه با برخي از عمليات پيشين (جاسوسي يا نظامي) اسرائيل، ابراز نگراني کرده‌اند. 

در اين اسناد همچنين آمده است، يکي از بزرگترين خطراتي که متوجه سازمان اِن اس اِي است، در حقيقت از سوي سرويس‌هاي اطلاعاتي دوستِ آمريکا، مانند اسرائيل، ما را تهديد مي‌کند. يکي از مقامات سازمان امنيت ملي آمريکا در اين سند خاطرنشان کرده است، شاخص‌ها و محدوديت‌هايي براي مشارکت اطلاعاتي ما با اسرائيل وجود دارد، اما اين تبادلِ اطلاعاتِ (سرّي) آنچنان پويا و پرتحرک است که گهگاه ما (آمريکا) اطلاعات بيشتري را از آنچه ابتدا در نظر داشته‌ايم، در اختيار اسرائيل قرار مي‌دهيم.
برچسب ها: اطلاعات ، اسرائیل ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار