در راستاي اصلاح الگوي تغذيه افراد جامعه بخصوص كودكان سایت آموزش همگانی تغذیه راه اندازي شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران؛ دکتر زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت امروز 20 شهریور در نشست خبری سال تحصیلی جدید گفت: کودکان در سنین مدرسه توجه و نیاز فوق العاده ای دارند که عدم دریافت کافی مواد مغذی می تواند آنها در خطر کمبود ریز مغذی ها قرار دهد.  
 
در کنار این کمبود بعضی از کودکان به دلیل پر خوری دچار اضافه وزن و چاقی هستند که همین موضوع آنها در معرض بیماریهای مختلف در سالهای آینده عمرشان قرار می دهد.  
 
وی با بیان اینکه موضوع غذایی کودکان به سمت مصرف مواد قندی و پرچرب سوق پیدا کرده گفت: دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با برنامه ریزی های مختلف به دنبال اصلاح الگوی غذای افراد جامعه به خصوص کودکانند در همین راستا سایت آموزش همگانی تغذیه به عنوان یک سایت معتبر و علمی راه اندازی  شده که تمام اطلاعات مربوط به نیاز افراد به مواد غذایی را در سنین مختلف در اختیار کاربران قرار می دهد که کودکان و دیگر افراد با مراجعه به سایت  www.nut.BEHDASHT.GOVERMEN.IR   می توانند اطلاعات مورد نیازشان کسب کنند.  

وی ادامه داد: در واقع هدف از راه اندازی این سایت این است که قسمت قابل توجهی از کودکان و نوجوانان ساعات زیادی از طول روز را در اینترنت میگذرانند که همین امر می تواند باعث شود که دسترسی کودکان به اطلاعات تغذیه ای افزایش یابد.  
 
پوشش صد درصدی دبیرستانهای دخترانه با مکمل یاری آهن   
 
وی در خصوص دیگر برنامه ها اظهار کرد: کتاب بلوغ در سنین مدرسه مورد بازنگری قرارگرفته شده و با همکاری وزارت آموزش و پرورش درحال چاپ می باشد تا در بین دانش آموزان توزیع شود.  
 
عبداللهی به برنامه مکمل یاری آهن اشاره و تصریح کرد: برای مقابله با کم خونی فقر آهن در کشور دستور العمل مکمل یاری آهن در دانش آموزان توسط وزارت بهداشت تهیه و تدوین شد که درحال حاضر در تمام دبیرستانهای دخترانه کشور و40درصد مدارس راهنمایی این مکمل یاری انجام می شود.  
 
که درواقع به دختران طی 16 هفته ، هفته ای یکبار قرص فروسولفات توزیع می گردد تا ذخایر آهن دختران تکمیل شود. 

وی تاکید کرد: البته در کنار این مکمل یاری باید برنامه آموزش و فرهنگ سازی در خصوص مصرف مکمل آهن اجرا شود تا بتواند نتیجه اثر بخشی داشته باشد.  
 
17 تا 18 درصد کودکان سنین مدرسه دچار اضافه وزن هستند  
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث بی تحرکی در کودکان اشاره و افزود 17 تا 18 درصد کودکان در سنین مدرسه دچار اضافه وزن هستند که این روند رو به افزایش است. در همین راستا برنامه مدیریت چاقی در دانش آموزان در وزارت بهداشت تدوین شده تا بتوانیم میزان اضافه وزن و چاقی در کودکان را کاهش دهیم.  
 
وی ادامه داد: همچنین شناسنامه سلامت برای کودکان تهیه شده تا کودکانی که دچار اضافه وزن هستند طبق پروتکل مشخصی که  تدوین شده تحت مراقبت قرار گیرند. 

بازنگری دستور العمل تغذیه بوفه مدارس 
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به غنی سازی آرد با آهن با و اسید فولیک اشاره و اظهار کرد:  غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک یک برنامه ملی است که از سال 86 تدوین و اجرایی شده است در واقع کارخانه های تولید آرد نانوایی های سنتی باید طبق این برنامه ملی تمام آرد های خود را از لحاظ آهن و اسید فولیک غنی سازی کنند که درصورت عدم این کار وزارت بازرگانی اجازه عرضه آردهای بدون غنی سازی را نخواهد داد و با کارخانه تولید کننده برخورد خواهد کرد.  
 
وی در خصوص تغذیه بوفه مدارس خاطر نشان کرد: دستورالعمل بوفه مدارس بازنگری شده و طبق این بازنگری جدید فروش نانهای حجیم و نیمه حجیم ، انواع مغزها ، میوه و غذاهای گرم به لیست مواد غذایی ارائه شده در بوفه مدارس اضافه شده است.  
 
وی تصریح کرد: البته غذای گرم باید با رعایت تمام نکات بهداشتی همچون توزیع در ظروف یکبار مصرف کم نمک و کم چرب صورت گیرد.  /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار