زادروز سردار شهید برونسی، برگزاری مراسم شب هفت شهدای 17شهریور، تصرف مسکو به دست "ناپلئون"، استفاده از بالن در مطالعات هواشناسی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 23 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 8 ذی القعده 1434 هجری و 14 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

زادروز سردار شهید برونسی؛ فرمانده تیپ ۱۸ جوادالائمه (ع) (1321ش)
عبدالحسین برونسی در چنین روزی از سال ۱۳۲۱‌ هجری شمسی در گلبوعلیای کدکن تربت حیدریه چشم به جهان گشود. ورود مأمورین اصلاحات ارضی شاه به روستا و عدم قبول آب و ملک،‌ باعث مهاجرتش به مشهد شد. وی مشاغل متفاوتی را تجربه کرد و چون در هرکدام شبهه‌ای بود، دست به شغل بنایی زد. با ارشادات مقام معظم رهبری با مسائل سیاسی آشنا شد و پا در رکاب مبارزه با رژیم پهلوی گذاشت و توسط مأمورین ساواک دستگیر و در زیر شکنجه،‌ دندان‌هایش شکست. در سال‌های پس از انقلاب و در کوران جنگ، رشادت و ایثارگری او زبان‌زد خاص و عام بود تا آنجا که دشمن چنان هراسی از این فرمانده بسیجی داشت که برای سرش جایزه تعیین کرد.

عبدالحسین برونسی، این سردار سرفراز بعد از زیارت خانه خدا به مرحله‌ای از شهود رسیده بود که زمان و مکان شهادت خودش را می‌دید و سرانجام در عملیات بدر، پس از رشادت بسیار در ۲۳ اسفندماه ۱۳۶۳ش در چهارراه خندق به شهادت رسید. آخرین مسئولیت سردار شهید عبدالحسین برونسی در دوران دفاع مقدس، فرماندهی تیپ هجده جوادالائمه (ع) بود که پیش از عملیات خیبر، آن را بر عهده داشت. پیکر شهید برونسی بعد از شهادت مفقودالاثر بود  اما 27 سال بعد در سال 1390 در عملیات تفحص شهدا به آغوش میهن اسلامی بازگشت و در روز ۱۷ اردیبهشت، مطابق با شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در مشهد تشییع و به خاک سپرده شد.

تشکیل سازمان کشورهای صادر کننده نفت موسوم به "اوپک" در بغداد (1339 ش)
در اواسط تابستان 1339 ش، خریداران نفت، قیمت این ماده را کاهش دادند. یک ماه پس از این کاهش یک جانبه، نمایندگان پنج کشور صادرکننده نفت شامل: ایران، عراق، عربستان، کویت و ونزوئلا در بغداد گرد هم آمدند و برای حفظ منافع خود در برابر اقدامات خودسرانه شرکت‌های نفتی، سازمانی به نام "سازمان کشورهای صادرکننده نفت" موسوم به اوپک، به وجود آوردند. هماهنگی و یکنواخت ساختن سیاست کشورهای عضو و تعیین بهترین روش به منظور حفظ منافع کشورهای مزبور، تثبیت قیمت نفت خام در بازارهای جهانی با ایجاد راه‌ها و وسایل لازم و جلوگیری از تغییرات غیرمعقول و زیان‌آور قیمت‌ها و اداره سازمان بر اساس تساوی کشورهای عضو و... از جمله اهداف تأسیس اوپک عنوان گردید. این سازمان در ابتدا در برابر شرکت‌های جهانی نفتی کاری از پیش نمی‌بُرد ولی با پیوستن تدریجی کشورهای صادرکننده دیگر نفت از قبیل الجزایر، لیبی، نیجریه، قطر، امارات متحده عربی، اندونزی، اکوادور و گابن به اوپک، این سازمان به تدریج قدرت بیشتری یافت و ابتکار عمل را در دهه 1350 ش از دست کمپانی‌های غربی گرفت.

برگزاری مراسم شب هفت شهدای 17شهریور در بهشت زهرا و تظاهرات علیه رژیم پهلوی (1357ش)
به دعوت جامعه روحانیت مبارز تهران، مراسم شب هفت شهدای هفدهم شهریور، در بهشت زهرا و با حضور ده‌ها هزار نفر از مردم انقلابی برپا شد. رژیم که سعی داشت از حضور مردم در بهشت‌زهرا جلوگیری نماید، موفق نشد و مردم، علی‌رغم برقراری حکومت نظامی در تهران و تلاش گسترده ماموران حکومتی، وارد بهشت‌زهرا شدند. مردم در این مراسم چنین شعار می‌دادند: ایران میهن ماست، خمینی رهبر ماست.

درگذشت آیت اللَّه "شیخ عبدالکریم زنجانی" (1347 ش)
آیت اللَّه شیخ عبدالکریم زنجانی، در حدود سال 1264 ش در یکی از روستاهای اطراف زنجان، به دنیا آمد. وی فقه، اصول، علوم ریاضی، فلسفه و الهیات را در زنجان آموخت و پس از آن در تهران به تکمیل تحصیلات فلسفی پرداخت. آیت اللَّه زنجانی در 23 سالگی راهی نجف اشرف شد و در آن جا به تحصیلات عالی خود ادامه داد و سپس به تدریس و تألیف مشغول گردید. این عالم دینی در فلسفه، فقه، اصول، تفسیر، کلام و سایر علوم اسلامی، متجاوز از هفتاد اثر تألیفی دارد که تعدادی از آن‌ها عبارتند از: ذخیرةُ الصّالحین، وسیلَةُ النجاة و الوحی و الالهام. آیت اللَّه زنجانی در اثر مسافرت‌های فراوان به ممالک اسلامی و ملاقات و گفتگو با علما دارای مقامی عالی و شامخ بود. این عالم ربانی سرانجام در 23 شهریور 1347 ش در 80 سالگی بدورد حیات گفت و به لقاء اللَّه رسید.

تصرف مسکو پایتخت روسیه توسط "ناپلئون بُناپارت" (1812م)
حمله ناپلئون بُناپارت امپراتور فرانسه به روسیه در 24 ژوئن سال 1812م، آغازی بر پایان اقتدار ناپلئون به شمار می‌آید. سرعت پیشروی نیروهای فرانسوی در آغاز این حمله، حتی با وسایل و تجهیزات امروزی هم عجیب و باورنکردنی است. او فاصله مرزهای آن روز روسیه با لهستان را در کمتر از سه ماه پیمود و روز چهاردهم سپتامبر 1812م وارد مسکو شد. ناپلئون گمان می‌کرد که با فتح مسکو، تزار روسیه را به زانو در خواهد آورد و سرزمین پهناور روسیه را به قلمرو امپراتوری خود خواهد افزود، ولی فردای ورود سربازان او به مسکو، شهر آتش گرفت و سربازان روسی که ضمن عقب نشینی، شهر را به آتش کشیده بودند، سپاه ناپلئون را در این شهر بدون آذوقه گذاشتند.

شدت آتش سوزی به حدی بود که سه چهارم شهر مسکو به کلی طعمه حریق شد و نابود گشت. با فرا رسیدن زمستان سخت روسیه و کمبود تدارکات و مواد غذایی، ناپلئون تصمیم گرفت از روسیه عقب‌نشینی کند ولی در بین راه، سرما و گرسنگی از یک طرف و حملات پی‌درپی نیروهای روسیه از طرف دیگر، صدها هزار نفر از سربازان فرانسوی را از پای درآورد، به طوری که از ارتش 530 هزار نفری ناپلئون، تنها 30 هزار نفر به مبداء حرکت خود بازگشتند. این شکست پایان اقتدار ناپلئون بُناپارت را رقم زد و از آن پس در برابر اتحاد کشورهای مخالف خود، ناکام ماند.

درگذشت "شیخ فخرالدین عراقی همدانی"، شاعر بزرگ ایرانی(688 ق)
شیخ فخرالدین عراقی در 18 سالگی به هند رفت و در خدمت مشایخ بزرگ آن سامان، سیر و سلوک را برگزید. پس از چند سال، در قونیه به مجلس شیخ صدرالدین قونوی راه یافت و کتاب لمعات را نگاشت. عراقی در اواخر عمر به مصر و شام سفر کرد و در همان جا درگذشت و در جوار قبر محی الدین ابن عربی در دمشق مدفون گردید. کلام عراقی، ساده، استوار و استادانه است. در غزل‌ها، ترکیبات و ترجیع‌های وی، شور و شوقی بی‌مانند که نشانهٔ التهاب درونی اوست دیده می‌شود. این شوق، گاه با تامّل در معارف و حقایق عرفانی همراه و گاه با توصیفات بدیع و کم سابقه‌ای از حالات سالکان و واصلان، آمیخته است.

رحلت فقیه و اصولی بزرگ آیت‌اللَّه "ملاحسین بن محمد بن جعفر فشارکی" (1353 ق)
آخوند ملامحمد حسین فشارکی از علمای بزرگ شیعه، فقیه، متکلم، رجالی، اصولی و ادیب در سال 1266 ق در اصفهان به دنیا آمد. وی در اصفهان از شاگردان برادر خود، ملامحمدباقر فشارکی و نیز حاج شیخ محمدباقر مسجدشاهی و در نجف از شاگردان میرزا حبیب اللَّه رشتی و شیخ زین‌العابدین مازندرانی بود. او از اساتید روایتی آیت‌اللَّه مرعشی نجفی است. حاشیهٔ رسایل و حاشیهٔ طهارت شیخ انصاری از تالیفات اوست. وفاتش در اصفهان روی داد.

رحلت فقیه بزرگوار آیت اللَّه "میرزا عبدالرحیم سامت" (1420 ق)
آیت اللَّه میرزا عبدالرحیم سامت در سال 1321 ق در قزوین به دنیا آمد و پس از فراگیری دروس مقدماتی در قزوین وارد اصفهان و سپس حوزهٔ علمیهٔ قم گردید. از آن پس به اصفهان و سپس به نجف رفت و خوشه‌چین معارف اسلامی آیات‌عظام سیدابوالحسن اصفهانی، آقاضیاء عراقی و میرزای نایینی شد و به درجهٔ اجتهاد نایل آمد. پس از اقامت ده ساله درنجف اشرف به زادگاه خود بازگشت و بیش از نیم قرن به تدریس، تبلیغ دین و اقامهٔ نماز جماعت پرداخت. نقش ایشان در احیای حوزهٔ علمیهٔ قزوین و نیز رهبری نهضت امام خمینی در قزوین بسیار ممتاز است. سرانجام این دانشمند فرزانه در 25 بهمن 1378 ش برابر با هشتم ذیقعدهٔ سال 1420 ق در سن 99 سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت.

درگذشت "ابوالحسن علی بن عمر بن احمد دارقطنی" محدث و فقیه(385 ق)
علی بن عمر دارقُطنی، پس از طی مراحل مقدماتی تحصیل، به مصر و شام سفر کرد و از محضر اساتید مشهور آن زمان کسب فیض نمود. وی در تفسیر، فقه، شعر و ادبیات نیز مهارت بسیاری داشت. از جمله آثار این دانشمند مسلمان، السُّنن دارقطنی و نیز المختلف و المؤتلف نام دارند. دارقطنی اکثر دیوان‌های شعر عرب را از حفظ داشت. دار قطنی در جوار قبری معروف به کَرَخی در بغداد مدفون می‌باشد.

وفات "ابوالحسن علی بن زبیر کوفی" نویسندهٔ مسلمان(348 ق)
ابوالحسن علی بن زبیر کوفی، ابتدا در محضر پدرش به فراگیری دانش‌های متداول زمان پرداخت و بعد از فوت او، ثروت به جای مانده از پدر را در راه کسب علم و دانش و ایجاد کتابخانه و کمک به دانش پژوهان صرف کرد. او به گردآوری و نشر کتاب عشق می‌ورزید و کتاب‌های بسیاری را به خط زیبای خویش، نسخه‌برداری کرد. همین کوشش ابن زبیر درزمینهٔ نسخه‌برداری ازکتب، موجب شد که با وجود توانایی‌های علمی بسیار، کمتر به کار تالیف بپردازد. ابن زبیر، یادداشت‌های فهرست گونه‌ای بر برخی از کتاب‌های کتابخانه‌اش نوشته است که مورد استفادهٔ دانشمندان قرار می‌گرفت.

ورود نیروهای امریکایی به شبه جزیره کُره در جریان جنگ دو کره (1950م)
جنگ کره که از روز 25 ژوئن 1950م با حمله نیروهای کره شمالی به کره جنوبی آغاز شد، نخستین برخورد نظامی بین شرق و غرب بعد از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود. این امر واکنش سازمان ملل متحد را برانگیخت و نیروهای ملل متحد برای دفع تجاوز کره شمالی، متشکل از سربازان شانزده کشور، راهی شبه جزیره کره شدند. در این میان، بخش عمده این نیروها را سربازان امریکایی تشکیل می‌دادند و نیروهای پانزده کشور دیگر، بیشتر نقش سمبولیک داشتند.
نیروهای امریکایی در روز چهاردهم سپتامبر 1950م، با پیاده شدن در پشت خطوط نیروهای کره شمالی در یکی از بنادر آن کشور، حمله متقابل علیه نیروهای کره شمالی را آغاز کردند و هم‌زمان با این عملیات، حمله نیروهای سازمان ملل متحد در سراسر جبهه‌های جنوب آغاز شد. این امر واکنش چین را برانگیخت، از این رو با اعزام دویست هزار نیروی داوطلب، نیروهای امریکا و متحدین آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی نمود. این امر اختلافات امریکا و چین را تشدید کرد به طوری که قصد کشاندن جنگ به داخل خاک چین مطرح گردید که به دلیل مخالفت سیاست‌مداران امریکایی این امر عملی نشد.

استفاده از بالن برای نخستین بار در مطالعات هواشناسی در فرانسه (1804م)
بالن ها از ابتدایی ترین هواگردها هستند که بر اساس ایدهٔ پرواز سبکتراز هوا ساخته شده اند. بالن ها بر دو نوع بالن های گازی و بالن های هوای گرم هستند اما همه آنها بر اساس قانون شناوری کار میکنند.بالن های گازی که اغلب در هواشناسی و مطالعات علمی کاربرد دارند از گاز هلیوم یا هیدروِژن پر میشوند و بالنهای هوای گرم با گرم کردن هوای درون بالن توسط یک مشعل آتش پرواز میکنند. به دلیل چگالی کمتر گاز درون بالن نسبت به هوای اطراف شناوری بوجود می آید.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار