دانشمندان در خصوص انجام عمل پانسمان زخم‌ها بویژه در خصوص سالمندان هشدار جدی می‌دهند زیرا عدم رعایت نکات کافی در پانسمان و تشخیص نوع زخم می‌تواند باعث از دست دادن عضو و یا حتی خطر مرگ در سالمندان شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، اغلب سالمندان با زخم‌هایی در ناحیه ی قوزک پا و یا زانو مواجه هستند و در این زمان افراد باید توجه کافی داشته باشند بر این نکته  که منشاء تولید این زخم ها چیست.

گفتنی است: در حدود 70% از اغلب زخم ها،‌ زخم‌های وریدی هستند و به علت فشار خون متغیر در رگ‌ها باعث آسیب به رگ و جراحت در سطح پوست می‌شوند، اما زخم در ناحیه ی قوزک پا در سالمندان می‌تواند علل دیگری مانند جریان خون ضعیف در رگ ها و همینطور بیماری دیابت، بیماری‌های التهابی و همینطور بیماری آرتریت روماتوئید باشد.

بررسی ها نشان میدهند از آنجا  که مکانیزم‌هایی که منجر به ایجاد زخم میشود در افراد متفاوت است در نتیجه درمان آن‌ها نیز باید متفاوت باشد و نباید روشی یکسان مانند پانسمان فشرده زخم ها را برای همه ی موارد انجام داد زیرا می تواند منجر به آسیب بیشتر به موضع و حتی قطع اندام و عضو بدن شود.

معمولاً در خصوص زخم‌های شریانی، احتیاج به درمان، پاکسازی زخم و عادی سازی روند حرکت جریان خون مورد نیاز است.

پزشکان توصیه می‌کنند تا افراد سالمند در صورت به وجود آمدن زخم در ناحیه قوزک پا ابتدا با مشاوره با پزشک و انجام سونوگرافی رنگی از ماهیت ایجاد کننده زخم پای خود آگاه شده و آنگاه پزشک از سابقه ی خانوادگی فرد در خصوص بیماری هایی مانند دیابت در اینجا اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: پانسمان ، زخم ، پا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.