رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: رضایت 10 درصدی و نارضایتی 90 درصدی مردم از فعالیت های حوزه گردشگری کارنامه قابل قبولی نیست.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدعلی نجفی معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در جلسه هم اندیشی معاونان گردشگری 31 استان کشور،‌ با اشاره به تاکيد رییس جمهوري بر تلاش در راستاي ارتقا گردشگری داخلی و خارجی، گفت: حمایت و پشتیبانی دولت از صنعت  گردشگری، فرصت مغتنمی برای رشد این صنعت است.

وي با بيان اينکه رییس جمهور از صنعت گردشگری انتظارات خاصی دارند، تصريح کرد: رييس جمهور بر حوزه اشتغال و اقتصاد اين صنعت تاکيد داشته و بی شک اقدامات در این راستا بايستي تاثیرات ملموسی نیز داشته باشد.

 وي با تاکيد بر برنامه ريزي هاي صورت گرفته در جهت  دستيابي به جايگاه واقعي گردشگري در کشور، گفت: در طي هفته هاي اخير جلسات متعددی با فعالان حوزه گردشگری به منظور تعامل و آشنایی با مشکلات و در خواست های دوستداران و علاقه مندان این حوزه برگزار شده است.

**اهداف فرهنگي سرلوحه گردشگري است

نجفي در ادامه با اشاره به ارتباط فرهنگ و گردشگری، اظهار داشت:‌ گردشگری در ذات خود به عنوان يک یک عمل فرهنگی است و که به اين واسطه مي توان گردشگری را مهمترین صنعت فرهنگی دانست.

معاون رییس جمهور خاطر نشان کرد: ملاقاتی که في مابین گردشگر و محیط فرهنگی اتفاق می افتد یک ملاقات فرهنگی است، و بايستي در ميان اقشار جامعه اهداف فرهنگی براي گردشگری تبيين شود.

**اقتصادي گردشگري حاصل ملاقات فرهنگي است

رییس سازمان میراث فرهنگی، از گردشگری با تاکيد بر مقوله برند سازی در گردشگری، افزود: اگر هدف یک گردشگر ملاقات فرهنگی باشد اقتصاد گردشگری نیز به دنبال آن بوجود می آید.
 
وي در ادامه گردشگری را به عامل فرهنگی، وفاق ملی و آشنایی اقوام مختلف دانست و اظهار داشت: با برنامه ريزي حوزه گردشگري در اين راستا فعالیت های اقتصادی خود به خود وارد این جریان شده و در ادامه راه گردشگری خارجی نیز به این حرکت ملحق خواهد شد.

**سفر به ايران تبلیغات منفی را نفي مي کند

نجفي، گردشگری را بهترین راه خنثی کردن تبلیغات منفی در رابطه با کشورمان دانست و تصریح کرد: وقتی یک گردشگر با سفر به کشورمان به این درک می رسد که ایرانی ها انسان های فرهیخته، متمدن و میهمان  نوازی هستند این درک بهترین عامل خنثی کردن تبلیغات منفی دشمنان است.

معاون رییس جمهور با اشاره به اينکه موضع ورود ما به گردشگری درست نبوده،‌ گفت: دستورالعمل ها و نگاه ها به این مقوله گردشگري بسیار متفاوت بوده ، وقتی گردشگری به عنوان امری فرهنگی مطرح مي شود بایستي به عنوان یک دستگاه اجرایی نگاه اشتباه به گردشگری داخلی و خارجی را تغییردهیم.

نجفی ادغام میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان دو مقوله فرهنگی صحيح ارزيابي کرد و اظهار داشت: این ادغام با هدف هم افزایی صورت گرفته اما با بروز آسیب ها این رویداد در مسیر درستی پیش نرفت، بنابراین شناسایی و برطرف کردن آسیب ها بی تردید هم افزایی مورد نظر را ایجاد می کند.

 وی نگاه نو به گردشگری را عاملی موثر در تغییر رویکرد و ارائه راهکارهای مناسب در حوزه گردشگری دانست و افزود: در بسیاری مواقع ما بدون شناخت مشکلات در پی حل آنها هستیم، در مورد مشکلات حوزه گردشگری نیز باید مجموعه ی بزرگی از عوامل مختلف دخیل در این بخش را کنار هم قرار دهیم و در نهايت بايستي  به بررسی راهکارهاي رشد و توسعه صنعت گردشگری بپردازيم.


**گردشگري بر پايه اطلاعات و آمار درست بنا خواهد شد

معاون رییس جمهور با تاکيد بر بروزرساني برنامه ها و اطلاعات و آمار حوزه گردشگری، ادامه داد: برنامه ریزی بدون اطلاعات و آمار درست نمی تواند صحیح باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه اقدامات در بخش سرمایه گذاری و بخش خصوصی به بیراهه رفته، خاطر نشان کرد: اين اقدامات بايستي با بنیه فرهنگی و پژوهشی اصلاح شود، هرچند معاونت گردشگری به تنهایی نمی تواند عهده دار این اقدام اساسی و ریشه دار شود و باید از امکانات برون سازمانی در این رابطه استفاده کرد.

وی با بيان اينکه در حوزه گردشگری باید فضایی مثبت و فراگير برای کارشناسان و متخصصان به منظور ارائه نظرات فراهم شود، گفت: کارهای بسیار بزرگی مي توان در حوزه گردشگري انجام شود به شرطی که ما خودمان را مبدا و مقصد عالم ندانیم و حرکتی را سامان دهیم که تمام کشور به نفع گردشگری فکر کنند و به نفع گردشگری عمل کنند.

نجفی اظهار داشت: جایگاه خوب کشورمان به  لحاظ داشته های میراثی غیر قابل انکار است اما در شرايطي کشورهای همسایه ما با سرعت به جلو حرکت می کنند، ما طی چند سال گذشته سرعت ما بسیار کند بوده و به عقب رفته ایم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به پیشرفت های برخی حوزه ها، تصریح کرد: نارضایتی NGOها، اتحادیه ها و فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری ادعای عملکرد موفق در مقوله گردشگری را رد می کند.
 
معاون رییس جمهور ادامه داد: رضایت 10 درصدی و نارضایتی 90 درصدی مردم از فعالیت های حوزه گردشگری کارنامه قابل قبولی نیست.
 
شايان ذکر است؛ جلسه هم اندیشی معاونان گردشگری 31 استان کشور با هدف برنامه ریزی هفته گردشگری در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار