تلاش هاي سخت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا براي گرفتن مجوز حمله به سوريه از کنگره موجب شده است بر دشواري و پيچيدگي مذاکرات دولت با کنگره بر سر بودجه و انتصاب مقامات ارشد نيز افزوده شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه فايننشال تايمز در شماره امروز خود در اينترنت در مقاله اي به قلم ريچارد مک گريگور با اشاره به اين مطلب نوشت:
لابيگري هماهنگ کاخ سفيد در کنگره در مورد سوريه معرفي يک رئيس جديد براي بانک مرکزي آمريکا را که انتظار مي رود لري سامرز ، وزير سابق خزانه داري و مشاور اقتصادي اوباما باشد، به تاخير انداخته است. 
مسئله سوريه همچنين انرژي و سرمايه سياسي کاخ سفيد را در مذاکرات قريب الوقوع با کنگره بر سر بودجه جديد و لزوم بالا بردن سقف استقراض آمريکا به شدت کاهش داده است. 
بودجه بايد تا 30 سپتامبر به تصويب کنگره برسد و بحث بالا بردن سقف بدهي ها نيز که به دولت اجازه خواهد داد براي تامين بودجه مورد نياز خود به استقراض ادامه دهد تا اواسط ماه اکتبر بايد تصويب شود. 
اندازه گيري ميزان تاثير مسئله سوريه بر سرنوشت اين مسائل غيرممکن است زيرا همه چيز بستگي به اين دارد که سرنوشت اين بحران چه مي شود و آيا در چند هفته آينده رويکرد ديپلماتيک جاي تهديد به حملات نظامي را خواهد گرفت يا خير. 
حاميان اوباما با نوميدي نظاره گر اين هستند که چگونه تصميم وي براي رجوع به کنگره او را به مخمصه انداخته و به صورت بالقوه ضربه اي جدي به اقتدار وي در باقيمانده دوره رياست جمهوري خود وارد کرده است. 
يک عضو دموکرات کنگره که خواست معرفي نشود و خود را از حاميان سرسخت رئيس جمهور معرفي مي کند گفت از اين «متحير» است که چگونه اوباما خود را بر سر مسئله سوريه گير انداخته است.
وي گفت :من فکر مي کنم رئيس جمهور مرتکب اشتباه وحشتناکي شد؛ او راي (مجلس نمايندگان) را کسب نخواهد کرد و اين مسئله موقعيت وي را به شدت تضعيف خواهد کرد.
راي گيري در سنا ، که بخت اوباما براي دريافت مجوز از آن براي حملات نظامي به سوريه مساعدتر بوده است ،‌ قرار بود روز چهارشنبه باشد اما اين راي گيري اکنون به تاخير افتاده است.
مجلس نمايندگان که 435 عضو دارد و نزديک به نيمي از اعضاي آن پيشتر مخالفت خود را با حمله به سوريه اعلام کرده اند ، بعيد است تا هفته آينده راي گيري کند. 
اين عضو کنگره پرسيد :آيا در حالي که حتي نمي توانيم از مسئله کاهش خودکار هزينه هاي دولتي در کنگره عبور کنيم مي توانيم به يک کشور جديد حمله کنيم؟ وي در اشاره به رئيس جمهور سوريه افزود :احتمالا 20 اسد ديگر نيز در دنيا وجود دارد.
دولت آمريکا علاوه بر مسئله سوريه ، بودجه و بانک مرکزي با مشکلات سخت شروع اجراي طرح اصلاح نظام بهداشت آمريکا که در دور نخست رياست جمهوري اوباما به تصويب رسيد نيز مواجه است. 
دولت آمريکا اجراي اين طرح را هفته گذشته با سخنراني بيل کلينتون رئيس جمهور اسبق آمريکا آغاز کرد زيرا اميدوار بود که بتواند از استعداد وي براي توضيح دادن مسائل سخت و پيچيده استفاده کند ، اما اين رويداد تحت الشعاع بحران سوريه قرار گرفت. 
تعدادي از جمهوريخواهان قصد دارند تصويب بودجه را به تامين بودجه طرح اصلاح نظام بهداشت منوط کنند اما اين قمار ميان محافظه کاران دودستگي ايجاد کرده است زيرا اين نگراني وجود دارد که آنها در تعطيل شدن دولت مقصر شناخته شوند. 
بسته به اينکه در مورد مسئله سوريه چه اتفاقي مي افتد ، روند تعيين يک رئيس جديد براي بانک مرکزي براي جانشيني بن برنانکي نيز ممکن است با مشکلاتي مواجه شود. برنانکي ژانويه آينده از اين سمت کنار مي رود. 
يک گروه بانفوذ از سناتورهاي دموکرات در کميته بانکداري ، که بايد صلاحيت نامزدهاي تصدي سمت رياست بانک مرکزي را تاييد کند ، با تصدي سامرز مخالفت کرده است.
شرود براون ،‌ جف مرکلي و اليزابت وارن ، سناتورهاي دموکرات و از اعضاي کميته بانکداري ، در نامه اي از جانت يلن Janet Yellen ، معاون رئيس بانک مرکزي ، براي جانشيني برنانکي حمايت کرده اند. 
هرچند آنها نگفته اند در صورت نامزدي سامرز عليه وي راي خواهند داد ، و هرچند بعيد است که آنها بخواهند با رد کردن گزينه اوباما او را به زحمت بيندازند ،  اگر براي حمايت از دولت مجبور شوند به مجوز مداخله نظامي در سوريه راي مثبت بدهند شايد در آن صورت تمايل کمتري براي همراهي با اوباما در مسئله تعيين رئيس جديد بانک مرکزي داشته باشند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار