رحماني فضلي با بيان اينکه همه عوامل توسعه اقتصادی مهیاست و ما در این بین فقط به بستری نیاز داریم که این عوامل در مسیر این بستر با یکدیگر تلفیق شود، گفت: برخي گروه‌های سیاسی به ظن خود اعتدال را تفسیر کرده‌اند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر‌ کشور در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود همه فشارها توانسته در 34 سال گذشته مقاومت کند، گفت: امروز همچنان توسط دشمنان مطرح می شود که ایران باید کنترل شود، امروز کلمه ایران کلمه پرکاربردی است که همه مردم جهان آن را می‌شنوند و این امر نشانه قدرت جمهوری اسلامی ایران است.
 
وی با بیان اینکه ایران امروز در همه تحولات منطقه‌ای نقش دارد و جایگاه ایران موثر و در عین حال تهدیدها هم جدی است، افزود: قبل از تحریم‌ها صد میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم. اکنون باید این کشور را با کشوری که یک میلیارد و 300 میلیون جمعیت دارد مقایسه کرد. چه می‌شود که در مسیر حرکت به سمت پیشرفت به‌گونه‌ای رفتار کرده‌ایم که آمار ساخت‌وساز در شأن ملت ایران نیست؟ مقام معظم رهبری دهه پیش رو را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند که محور اصلی این پیشرفت از نظر ایشان، اقتصاد و علم است.
 
وزیر‌ کشور تصریح کرد: تورم، بیکاری، اشتغال و تولید از جمله مشکلات جامعه است و تحریم جدی‌ترین تهدیدی است که علیه ما توسط دشمن صورت گرفته است زیرا تحلیل دشمن این است که کشور ما به وسیله تحریم دچار مشکل می‌شود.
 
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه اقتصاد، استراتژیک‌ترین موضوع کشور است، افزود: باید دید که سبک زندگی در حوزه اقتصاد چگونه باشد که هم مطالبات را پاسخ دهیم، هم دشمن را شکست دهیم و هم پیشرفت کنیم و این پیشرفت اقتصادی تبدیل به یک الگوی اقتصادی جهانی شود.عواملی از جمله عوامل تاریخی نظیر سلطه کشورهای خارجی فقدان سرمایه کافی، عقب‌افتادگی تکنولوژی و مدیریت ناصحیح موجب عقب افتادگی کشور شده است.
 
"در شرایط کنونی وابستگی سیاسی نداریم و تکنولوژی، سرمایه، منابع و بازار داخلی و منطقه‌ای را در اختیار داریم. سوال این است که چرا پیشرفتی اتفاق نمی‌افتد و عدد رشد قابل قبول نیست. معتقدم دلیل این موضوع به مدیریت و برداشت ما از مسائل برمی‌گردد. چرا ما به یکدیگر اعتماد نداریم؟ چرا زیرمیزی مبادله می‌کنیم و چرا از قوانین سوءاستفاده می‌کنیم؟"
 
وی خاطرنشان کرد: همه عوامل توسعه اقتصادی مهیاست و ما در این بین فقط به بستری نیاز داریم که این عوامل در مسیر این بستر با یکدیگر تلفیق شود. این بستر، سرمایه اجتماعی، مبانی اخلاقی و اعتقادی، امانتداری، صداقت، وفاداری، پاکی و رعایت حلال و حرام است. اقتصادی که نتواند در بستر سلامت اعتقادی حرکت کند دچار کندی می‌شود.
 
وزیر کشور با تاکید بر اهمیت سرمایه اجتماعی، اظهار داشت: سرمایه اجتماعی به معنای مجموعه قوانین، هنجارها، ارزش‌ها و اخلاقی است که در اندیشه ما نقش بسته است و در رفتار تجلی می‌یابد. در حال حاضر بستر سرمایه اجتماعی فراهم نیست و در این بستر اجتماعی نمی‌توانیم در حوزه فعالیت اقتصادی سرعت بگیریم و باید برای تقویت سرمایه اجتماعی تلاش کنیم و وجدان عمومی را به رعایت قانون اخلاق و اعتقادات وادار کنیم.
 
وی افزود: متولی تقویت بستر سرمایه اجتماعی، روحانیت است. من فکر می کنم ما می‌توانیم بدون نفت کشور را به راحتی اداره کنیم و با عقل و اخلاق و عمل از آب، خاک و هوا ثروت تولید کنیم.
 
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: امنیت در وزارت کشور به معنای امنیت پایدار و همه‌جانبه مبتنی بر رضایت‌مندی مردم، کارآمدی نظام، رعایت اخلاق و قانون در نظر گرفته شده است. وزارت کشور در امر توسعه و هماهنگی امور اقتصادی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. اگر استانداران سهم توسعه‌ای داشته باشند، می‌توانند منابع مالی را تجهیز کنند و در بودجه‌نویسی استان و توزیع منابع استان نقش موثری داشته باشند. ما به دنبال این هستیم که چند استان را به عنوان پروژه مخصوص معرفی کنیم. من با تعدادی از روسای اتاق بازرگانی قرار گذاشتم و در آن جلسه مطرح شد‌ که دستور جلسه بعد ارائه شیوه‌های تحول اقتصادی در استان‌ها باشد.
 
وی با بیان اینکه باید روحانیت به ما کمک کند تا مردم را به صرفه‌جویی تشویق کنیم، تصریح کرد: من با ائمه جمعه ارتباط مستمر خواهم داشت و حجت الاسلام سیدرضا اکرمی را به عنوان مشاور عالی خود برای ارتباط با ائمه جمعه و حوزه‌های علمیه منصوب کردم.
 
وزیر‌ کشور در ادامه به ویژگی های در نظر گرفته شده برای انتخاب استانداران اشاره کرد و گفت: استاندارانی را انتخاب خواهیم کرد که ویژگی آنها نگاه اعتدالی، سابقه مفید، نگاه و فهم اقتصادی، پاک دست بودن و  قبول داشتن برنامه‌های دولت باشد و قانونمدار باشند. من با وجود اینکه می‌توانستم مانند قبل استانداران را به تشخیص خودم انتخاب کنم ولی می‌دانستم اگر در مقدمه کار با هماهنگی و انسجام پیش برویم کارها بهتر پیش می‌رود.
 
رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه برخی اسامی را برای پست استانداری به من پیشنهاد می‌کنند که این پیشنهادها دارای ویژگی‌هایی که من گفتم نیستند، افزود: من این افراد را انتخاب نمی‌کنم که این امر موجب دلخوری افراد معرف می‌شود. ما به دنبال این هستیم که در استانداری‌ها از افرادی با گرایش‌های مختلف استفاده کنیم.
 
وی در ادامه با بیان اینکه گروه‌های سیاسی به ظن خود اعتدال را تفسیر کرده‌اند، اظهار داشت: باید مفهوم اعتدال را از حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی که بحث اعتدالگرایی را مطرح کرده است بپرسیم.
 
وزیر کشور در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوانیم در کشور، اقتصاد را با نگاه توسعه‌محور، به منظور پیشرفت و پاسخ به دشمن و نیز رضایت‌مندی مردم مدیریت کنیم و مردم را در شأن اقتصادی خود قرار دهیم.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار