تولید داروی «ال اسپارژیناز» که در درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد به صورت یک فرآورده نوترکیب نخستین بار در کشور توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز بومی‌سازی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز به خبرنگار ما گفت: عمده کشور تولیدکننده این دارو آلمان است که با بومی‌سازی آن یک فرآورده نوترکیب به دست بیماران می‌رسد.

حاتم افزود: در یک غربالگری باکتری تولید کننده آنزیم ال‌آسپارژیناز را جدا کردیم و در مرحله بعد ژن ال آسپارژیناز را به یک میزبان باکتریایی که سطح بیان بالایی داشت، منتقل کردیم و فرایندهای خالص سازی بر روی آنزیم تولید شده انجام شد و سپس داروی ال‌اسپارژیناز به صورت نوترکیب در سیستم‌های بیانی باکتریایی تولید شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تولید آزمایشگاهی این دارو به اتمام رسیده است اظهار کرد: حاتم افزود: با تولید این دارو میزان بهبودی سرطان خون در کودکان به 80 و در بزرگسالان به 30 درصد افزایش یافت.

وی گفت: تولید این دارو درمدت 2 سال با هزینه ی 150 میلیون تومانی از محل بودجه پژوهشی دانشگاه انجام شد.

حاتم تصریح کرد: اتاق تمیز به مساحت 300 متر مربع برای تولید این دارو ساخته شده که با اعتبار بیش از 10 میلیارد ریال از محل وزرات بهداشت تا 2 سال آینده تجهیز و این دارو به تولید صنعتی می رسد./س


برچسب ها: بومی ، دارو ، سرطان ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.