اولين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان با حضور بزرگان فيلمساز عجين شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، در حالي كه 27 روز تا برگزاري بيست و هفتمين جشنواره فيلم كودك مانده است كه ما نگاهي به دوره‌هاي پيشين اين جشنواره خواهيم داشت چرا كه در كنار جشنواره فيلم فجر، اين جشنواره نيز از اهميت خاصي برخوردار است. 

با ادغام جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودك و نوجوان با جشنواره فيلم فجر اولين دوره آن از تاريخ 12 تا 22 بهمن ماه برگزار شد كه تا پنجمين دوره اين روند ادامه داشت. 

با اينكه اولين دوره خود را برپا كرد و احتمال خطا و ضعف‌هايي در حين برگزاري وجود داشت اما با اين حال بزرگان سينماي ايران در اين جشنواره حضور داشتند و در اين جشنواره چهره‌هايي چون "عباس كيارستمي"، "ناصر تقوايي"، "امير نادري"، "كيومرث پوراحمد" و فيلمسازان مطرح خارجي به چشم مي‌خورد. 

از همان زمان نيز "علي طالبي" كارگردان فيلم‌هاي كودك حضور پررنگي داشت به طوري‌ كه در اولين دوره جشنواره فيلم "شهرموش‌ها" را به نمايش گذاشت. شايد اين اتفاق يعني حضور بزرگان سينما در جشنواره فيلم كودك به خاطر ادغام شدن با جشنواره فيلم فجر بهانه‌اي شد تا حضور فيلمسازان پررنگ شود. 

همچنين اين رويه، به نداشتن دبير مستقل نيز ختم شد،‌ به همين جهت سيد "محمد بهشتي" تنها به عنوان مدير جشنواره را اداره مي‌كرد. 

اما در خصوص حضور فيلم‌هاي جشنواره نيز بايد بگوييم كه 81 فيلم در بخش‌هاي چشم‌انداز سال‌هاي دور و سينماي دهه 80 حضور داشتند كه در ميان فيلم‌هاي ايراني "نان و كوچه"، "رهايي"، "پلكان"،‌ "شهرموش‌ها" به چشم مي‌خورد. 

از ويژگي‌هاي آن دوره جشنواره غيررقابتي بودن آن است چرا كه تنها فيلم‌ها با جنبه غيررقابتي حضور پيدا كردند. 

"محمد علي طالبي" را مي‌توان يكي از خاطره‌انگيزترين كارگردانان فيلم‌هاي انيميشني سينماي ايران دانست كه "شهرموش‌ها" را در سال 64 جلوي دوربين برد و در بخش فيلم‌هاي بلند سينماي دهه 80 به نمايش گذاشت./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.