خبرگزاري رويترز در خبري فوري گزارش داد بشار اسد رئيس جمهور سوريه در گفتگو با شبکه تلويزيوني سي بي اس اعلام کرد مشارکت در جنگ سوريه مغاير با منافع آمريکاست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ بشار اسد رئيس جمهور سوريه در گفتگو با شبکه تلويزيوني سي بي اس درباره پيامدهاي حمله احتمالي آمريکا به سوريه که مشروح آن امروز منتشر شد،هشدار داد و گفت انتظار هر اقدامي را داشته باشيد.


وي تاکيد کرد: اگر آمريکا به سوريه حمله کند بايد انتظار هر گونه حمله به منافعش را داشته باشد. 

بشار اسد در گفتگو با چارلي رز مجري اين شبکه گفت پايگاههاي آمريکا در خاورميانه بايد منتظر هر گونه واکنش ممکن باشند. 

اين پاسخ تنها از سوي نيروهاي دولتي نخواهد بود زيرا در منطقه خاورميانه دولت ها تنها بازيگران نيستند در اين منطقه احزاب ، گروههاي و ايدئولوژيهاي مختلفي وجود دارد و بايد انتظار واکنش از سوي آنها را نيز داشته باشد. 

بشار اسد گفت بايد انتظار همه اقدامات ممکن را داشته باشد وي همچنين در پاسخ به سئوالي درباره اين که اين واکنش مي تواند شامل سلاح هاي شيميايي باشد گفت بستگي دارد، اگر گروههاي شورشي، تروريستي و نيز هر گروه ديگري در منطقه اين سلاح ها را داشته باشند اين احتمال وجود دارد که از اين سلاح ها نيز استفاده شود. اسد گفت من پيشگو نيستم و نمي توانم دقيقا بگويم چه اتفاقي خواهد افتاد. 

بشار اسد گفت در آستانه يازده سپتامبر سخن من با سياستمداران آمريکايي از جمله اعضاي کنگره اين است که درباره همکاري با گروههاي تروريستي به آنها هشدار مي دهم چرا که اگر هوشيار نباشد بهاي آن را پرداخت خواهد کرد. با اين حال درباره پيامدهاي اشتباه همکاري با تروريست ها بايد بگويم که پيش از حملات يازده سپتامبر هيچکس تصور چنين حملاتي را نداشت نمي توان به طور دقيق گفت که پيامدهاي حمله به سوريه چه خواهد بود چراکه هر چيزي امکان دارد زيرا منطقه در آستانه انفجار است. 

رييس جمهور سوريه تاکيد کرد : آمريکا هيچ مدرکي ندارد و اگر درباره حمله شيميايي در سوريه مدرک داشت از روز اول آنرا به رسانه ها مي داد. 

بشار اسد در پاسخ به سئوال چارلي رز خبرنگار اين شبکه که پرسيد پيام شما در اين هفته مهم به مردم آمريکا ، کنگره و رييس جمهور آمريکا چيست گفت: به نظرم مهمترين مخاطب من در آمريکا مردم اين کشور هستند. نتايج نظرسنجي ها نشان مي دهد که اکثريت مردم آمريکا خواستار جنگ نه تنها با سوريه بلکه با هيچ کشور ديگري نيستند. با اين حال کنگره در آستانه راي گيري در اين باره قرار دارد با توجه به اينکه اعضاي کنگره توسط مردم آمريکا انتخاب شده اند و نماينده آنها هستند و در جهت منافع آنها راي مي دهند سئوال نخست که آنها بايد از خود بپرسند اين است که از زمان جنگ ويتنام تاکنون جنگ چه ارمغاني براي آمريکا داشته است. هيچ دستاوردي نداشته است نه دستاورد سياسي نه دستاورد اقتصادي و نه شهرت خوب. ميزان اعتبار آمريکا به پايين ترين ميزان خود رسيده است. بنابراين اين جنگ مخالف منافع آمريکا است. نخست به اين علت که اين جنگي است که در آن از القاعده يعني همان افرادي که مردم آمريکا را در يازده سپتامبر کشتند حمايت خواهد شد. دومين نکته اي که بايد بگويم اين است که کنگره آمريکا از دولت اوباما بخواهد مدارکي که درباره داستان سلاح شيميايي دارد و ادعاهايي که مطرح کرده است ارائه کند. من سخني با دولت اوباما ندارم زيرا به علت رفتارهاي اين دولت از آن نااميد شده ام. ما انتظار داشتيم دولت اوباما در مقايسه با دولت بوش متفاوت باشد با اين حال به نظر مي رسد که اين دولت نيز همان دکترين را اما با تزيينات متفاوت دنبال مي کند. انتظاري که از دولت آمريکا داريم اين است ضعيف نباشد و جرات داشته باشد و اعلام کند مدرکي ندارد و بايد به قوانين بين المللي پايبند باشد و به شوراي امنيت بازگردد. 

چارلي رز گفت با اين حال سئوال همچنان باقي است  سخن شما با رييس جمهوري که معتقد است دولت سوريه از سلاح هسته اي استفاده کرده است چيست که بشار اسد پاسخ داد سخن من با باراک اوباما اين است که مدارکي که ادعا مي کند در اختيار دارد به مردم آمريکا ارائه کند اما نکته اينجاست که آمريکا هيچ مدرکي براي ارائه ندارد. جان کري نيز هيچ مدرکي در دست ندارد. اگر دولت آمريکا مدارک داشت اين مدارک را از روز اول به شما به عنوان رسانه ارائه مي کرد. 
وي گفت هيچ مدرکي نيز به کنگره ارائه نشده است. 
بشار اسد خطاب به چارلي رز گفت شما به عنوان خبرنگار اين مدارک را بگيريد و به مردم کشورتان ارائه کنيد. 
بشار اسد گفت پيش از اين نيز آمريکا سابقه اين گونه اقدامات را دارد. کالين پاول وزير خارجه سابق آمريکا ده سال پيش مدرکي جعلي و دروغين را نشان داد. در وهله دوم ، ما مدارک آمريکا را باور نداريم.
بشار اسد در گفتگو با سي بي اس تاکيد کرد حرفهاي کري او را ياد دروغ بزرگ کالين پاول مي اندازد.

مجري سي بي اس پرسيد واقعيت بيست و يک اوت چه بود. به نظر شما چه اتفاقي در آن روز افتاد ؟
بشار اسد گفت: ما در ناحيه اي که ادعا مي شود حمله شيميايي اتفاق افتاده است، نبوديم. اين يک ادعاست و ما نمي دانيم اصلا چنين  اتفاقي افتاده باشد. 

چارلي روز گفت حتي الان هم شما مطمئن نيستيد حمله شيميايي اتفاق افتاده است با وجود اينکه شما تصاوير مربوط به اجساد را ديده ايد و با وجود اينکه مقامات خودتان آنجا بوده اند؟
بشار اسد گفت من هنوز حرفم را تمام نکرده ام. نيروهاي ما در ناحيه اي ديگر هدف حمله تسليحات شيميايي قرار گرفتند. نيروهاي ما که مصدوم شده بودند به بيمارستان منتقل شدند. اما در ناحيه اي که ادعا مي شود دولت سوريه از تسليحات شيميايي استفاده کرده است، ما فقط تصاوير و عکسها و ادعاهايي داريم. ما آنجا نبوديم. نيروهاي ما ، پليس ما و نهادهاي ما در آنجا حضور ندارند. شما چگونه مي توانيد بگوييد چه اتفاقي افتاده است در حاليکه درباره آن مدرک و سندي نداريد. ما مثل دولت آمريکا نيستيم. ما دولت رسانه هاي اجتماعي نيستيم. ما دولتي هستيم که با واقعيتها سر و کار دارد. 

مجري سي بي اس گفت همانطور که مي دانيد جان کري وزير خارجه آمريکا گفت شواهدي وجود دارد که نشان مي دهد از مناطق تحت کنترل نيروهاي شما به داخل مناطق تحت کنترل شورشيان راکت شليک شده است. عکسهاي ماهواره اي در اين خصوص وجود دارد. مقامات آمريکا مدارکي دارند که از شنود و رهگيري پيامهايي به دست آمده است که درباره تسليحات شيميايي است و قرار است به زودي پيامهاي بيشتري از اين دست منتشر شود. جان کري معتقد است آنچه ارائه کرده مدارک و اسنادي جامع است. 

بشار اسد گفت کري اعتماد و اطمينان و باور خود را ارائه کرد در حاليکه صحبت از اعتماد و باور نيست بلکه صحبت از مدارک و اسناد است. روسيه اسناد و مدارکي کاملا مخالف با اين دارد که نشان مي دهد موشکها از ناحيه اي شليک شدند که در کنترل شورشيان بود. حرف کري مرا ياد دروغ بزرگي مي اندازد که کالين پاول خطاب به جهان در سازمان ملل متحد گفت و در شبکه هاي ماهواره اي پخش شد. دروغ کالين پاول درباره تسليحات کشتار جمعي عراق پيش از حمله به اين کشور بود. او گفت اين اسناد و مدارک ماست. در واقع او اسناد و مدارک دروغ ارائه کرد. در اين مورد کري حتي هيچ مدرک و سندي ارائه نکرد. او گفت ما سند و مدرک داريم اما او هيچ چيزي ارائه نکرد. او حتي يک مدرک هم ارائه نکرده است. 
بشار اسد رئيس جمهور سوريه  با اشاره به اينکه دولت اوباما  نيز همان دکترين بوش را با شيوه اي متفاوت در پيش گرفته است ؛ تصريح کرد اگر دولت اوباما شواهدي از کاربرد تسليحات شيميايي  توسط  دولت سوريه دارد به جهان نشان دهد.

وي گفت:  موضوع مهم آن است که اکثريت مردم آمريکا خواهان جنگ در هيچ کجا نيستند. کنگره در چند روز آينده راي خواهد داد و چون نمايندگان کنگره منتخب مردم هستند و منافع آنها را تامين مي کنند، نخست بايد  از خود بپرسند آمريکا از جنگ هايي که در آن شرکت داشته، از ويتنام گرفته  تا به  امروز، چه چيزي به دست آورده است؟ نه منفعت سياسي يا اقتصادي نصيب آمريکا شده است و نه نام نيک. مشروعيت آمريکا اکنون در پايين ترين سطح قرار دارد. بنابراين اين جنگ (با سوريه) با منافع آمريکا در تضاد است. چرا؟ چون اين جنگ پشتيباني از القاعده و کساني است که مردم آمريکا را در يازدهم سپتامبر کشتند. دومين چيزي که انتظار داريم  اين است که کنگره از دولت آمريکا درباره اش سوال کند ؛ شواهد مربوط به داستان حمله شيميايي است. ما حرفي با رئيس جمهور آمريکا يا هر مقام دولتي ديگر در اين کشور نداريم، چون از رفتار آنها متاسف شديم. انتظار داشتيم که اين دولت با دولت بوش متفاوت باشد، اما اين دولت همان دکترين بوش را با اسبابي متفاوت در پيش گرفته است. اگر قرار بود انتظاري از اين دولت داشته باشيم اين بود که به صراحت بگويد هيچگونه شواهدي در دست ندارد و بايد  از قوانين بين المللي تبعيت  و به شوراي امنيت مراجعه کند.

بشار اسد در پاسخ به مجري شبکه سي بي اس که از او پرسيد چه پيامي براي رئيس جمهور آمريکا داريد که معتقد به  استفاده دولت سوريه از سلاح شيميايي است،  خاطر نشان کرد : به زبان ساده  خطاب به وي مي گويم آنچه از شواهد و مدارک داري به جهان ارائه کن و شفاف عمل کن. اما او (اوباما) هيچ مدرکي ندارد، چون اگر داشت ارائه کرده بود. کري هم مدرکي ندارد. هيچ کس ديگري هم ندارد. اگر داشتند روز اول به شما که رسانه اي هستيد نشان مي دادند.

رئيس جمهور سوريه در پاسخ مجري سي بي اس که مدعي بود آنچه از شواهد و مدارک در دست دولت امريکا بوده است، از تصاوير ماهواره اي گرفته تا پيامهاي رهگيري و ضبط شده، به کنگره ارائه شد، گفت:هيچ مدرکي تا امروز ارائه نشده است. شما خبرنگار هستيد، اين شواهد را بگيريد و به مردم نشان دهيد. ما سابقه کالين پاول را داريم . او  شواهدي را نشان داد، اما همه بي اساس و ساختگي از کار درآمد. شما از من مي خواهيد شواهدي را که خودمان داريم کنار بگذارم و آنچه آمريکايي ها مي گويند باور کنم؟

بشار اسد گفت در آستانه يازده سپتامبر سخن من با سياستمداران آمريکايي از جمله اعضاي کنگره اين است که درباره همکاري با گروههاي تروريستي به آنها هشدار مي دهم چرا که اگر هوشيار نباشد بهاي آن را پرداخت خواهد کرد. با اين حال درباره پيامدهاي اشتباه همکاري با تروريست ها بايد بگويم که پيش از حملات يازده سپتامبر هيچکس تصور چنين حملاتي را نداشت نمي توان به طور دقيق گفت که پيامدهاي حمله به سوريه چه خواهد بود چراکه هر چيزي امکان دارد زيرا منطقه در آستانه انفجار است. 

برچسب ها: بشار اسد ، سوریه ، حمله ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
طوفان
۰۱:۳۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
اسراییل و عربستان و ترکیه باید درصورت حمله به سوریه باید جواب قابل توجه ای از طرف ارتش سوریه دریافت کنند،سوریه پیروز و امریکا نابود هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
این روسیه خیلی خودشو می اندازه وسط
آخرین اخبار