تحليلگر سابق سازمان سيا که با حمله به سوريه مخالف است در گفتگو با شبکه تلويزيوني روسيه گفت، اطلاعاتِ دست‌کاري شده و مبالغه‌آميز درباره سوريه از سوي سازمان سيا به باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، داده مي‌شود، تا اوباما را قانع کنند که بشار اسد، مسئول حمله شيميايي در حومه دمشق بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني راشا تودي، مجري اين شبکه ابتدا گفت، نتايج آخرين نظرسنجي‌ها حاکي از مخالفت اکثريت مردم در کشورهاي غربي با مداخله نظامي در سوريه است. مثلاً 56 درصد از آمريکايي‌ها، 64 درصد از فرانسوي‌ها و 80درصد از انگليسي‌ها با مداخله نظامي در سوريه مخالفند. در کشورهاي آلمان، ايتاليا و ترکيه نيز ميزان مخالفت مردمي با ورود به جنگ سوريه، به ترتيب، 58، 52 و 72درصد است. 

مجري افزود، گروهي از مقامات سابق اطلاعاتي آمريکا، که ري مک گاوِرن، تحليلگر سابق سازمان سيا، نيز جزء آنان است، بر اين عقيده‌اند که حمله شيمياييِ ماه گذشته در سوريه، صرفاً عملياتي تحريک‌آميز از سوي شورشيان سوريه بوده است. اين گروه از مقامات سابق اطلاعاتي آمريکا از کاخ سفيد خواسته‌اند که برنامه جنگي خود را عليه سوريه متوقف کند، زيرا اطلاعات اشتباه به رييس جمهور اوباما داده شده است تا او باور کند بشار اسد، رييس جمهور سوريه، مسئول آن حمله شيميايي بوده است. 

ري مک گاورن، بر اين باور است که انگيزه‌هاي سياسي (و نه انساندوستانه) در پشت پرده‌ي تلاش‌هاي اخير براي مداخله نظامي آمريکا در سوريه قرار دارد. مک گاورن در گفتگوي اختصاصي با مجري اين شبکه گفت، در جمعه‌ گذشته جان کري، وزير امور خارجه آمريکا، در برابر دوربين‌هاي خبرنگاران ظاهر شد و گفت، ما بايد اين کار (حمله به سوريه) را انجام دهيم. کري به خبرنگاران نتايج ارزيابي دولت را در اين خصوص اعلام کرد. اين در حالي است که جان کري به ارزيابي سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا هيچ اشاره‌اي نکرد و فقط بر ارزيابيِ دولت اين کشور تأکيد کرد. مک گاورن تأکيد کرد، علت اين امر اين است که کاخ سفيد اطلاعات دريافت شده از سرويس هاي اطلاعاتي آمريکا را ماساژ داده (دستکاري کرده) و تغييراتي در آن ايجاد کرده و آن را به عنوان ارزيابي دولت معرفي کرده است. 

مک گاورن افزود به عقيده من، علت تغيير عقيده باراک اوباما در عصر شنبه (و ارجاع اين مسئله به کنگره) اين بود که مارتين دمپسي، فرمانده ستاد مشترک نيروهاي مسلح آمريکا، به ديدار رييس جمهور رفت و به او گفت، هيچ لزومي ندارد که ما اين کار (بمباران سوريه) را همين الان انجام دهيم. ما قادر خواهيم بود اين کار را فردا، هفته آتي، يا ماه آينده انجام دهيم. رييس جمهور نيز براي توجيه تأخيري که در تصميم‌گيري‌اش براي حمله به سوريه ايجاد شده بود، به همين مسئله اشاره کرد. 

در فرداي آن روز، ليندسي گراهام و جان مک کين، دو سناتور طرفدار جنگ آمريکايي، با حالتي خشمگين و کينه توزانه به صورت شخصي به فرمانده ستاد مشترک نيروهاي مسلح حملات لفظي کردند، زيرا اين دو سناتور فهميدند، در نهايت رهبران نظاميِ آمريکايي نزد رييس جمهور رفتند و به او گفتند، ما مي‌دانيم که به شما گفته شده است که اين کار (حمله به سوريه) بسيار آسان و محدود خواهد بود، اما اين آقايان و خانم‌ها (ي سياستمدار و قانونگذار) هيچ چيزي درباره جنگ نمي‌دانند، بلکه ما (فرماندهان ارتش) از جنگ (و پيامدهاي ناگوار آن) آگاه هستيم. 

اين تحليلگر سابق سازمان سيا افزود، برخي از قانونگذاران (دمکرات) در کنگره آمريکا به نانسي پلوسي، رهبر اقليت مجلس نمايندگان اين کشور، قول داده‌اند از رييس جمهور (دمکرات) دفاع کنند و در جهت برآوردن خواسته او (براي ورود به جنگ سوريه) رأي دهند.

مک گاورن تأکيد کرد، به اين بازي‌هاي سياسي براي حفاظت از اوباما نياز نيست زيرا نمايندگان کنگره (براي رأي منفي دادن به اين لايحه) لازم نيست بگويند رييس جمهور آمريکا دروغ  مي‌گويد، بلکه صرفاً بايد اعلام کنند، اطلاعاتِ دست‌کاري شده و مبالغه‌آميز به اوباما داده مي‌شود. 

مک گاورن در خاتمه تأکيد کرد، بر اساس اطلاعاتي که ما در اختيار داريم، جان برنان، رييس سازمان سيا و جيمز کلپر، جاعلي که پيشتر خودش به جعل اسناد اعتراف کرده بود، به اين نتيجه رسيده‌اند که در راستاي منافعشان است که خواسته‌هاي مقامات کاخ سفيد را برآورده کنند، که اين بار کاملاً روشن است، خواهان حمله به سوريه هستند. 
برچسب ها: سیا ، اطلاعات ، اوباما ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار