پس از 19 سال توقف به دليل صادر نشدن مجوز از سوي شهرداري خط لوله انتقال فرآورده ری-کن به طول 49 کیلومتر متوقف شده بود بلاخره با تلاش مسولان نفتي اين خط به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، برای احداث این خط لوله تمام دولت‌های پس از جنگ و تمام شهردارها درگیر بوده‌اند، اما به دلیل مشکلات عدیده احداث این خط که از سال 70 آغاز شده بود، در سال 82 متوقف و مجددا از سال 89 آغاز شد.
 
این خط در واقع جایگزین خط قدیمی شده است که 40 سال قدمت دارد و به لحاظ ایمنی با مشکلاتی مواجه بود.

خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی ری – کن پس از سال‌ها و با وجود احتمال خطر برای ساکنین اطراف آن به دلیل فرسوده بودن و خوردگی خط لوله امروز به بهره برداری می‌رسد.

بنابراين پس از کش و قوسهاي فراوان خط لوله انتفقال فراورده از ري- کن  با تلاش مسولان نفتي براي رفاه و آسايش هموطنان افتتاح شد. 

گفتني است فاز نخست این پروژه از سال ۱۳۷۲ آغاز شده بود و بعد از اجرای ۳۵ کیلومتر خط لوله در آن زمان، فاز دوم به منظور احداث ۱۵ کیلومتر باقی مانده از اواخر مهر ماه سال ۸۹ آغاز شد که بعد از سه سال اکنون این خط لوله به طور کامل آماده بهره برداری شده است.
 
این خط از زمان احداث تاکنون حدود 30 میلیارد تومان هزینه دربرداشت، به طوری که خطوط لوله مورد نیاز برای احداث این خط در سال 69 خریداری شده بود و علت طولانی شدن زمان احداث، مشکلاتی بود که برای احداث این خط در مرکز شهر رخ می‌داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علي زيارمدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در مراسم افتتاح این خط لوله گفت: به دلیل آنکه حدود 14.5 کیلومتر از خط ۵۰ کیلومتری خط لوله جدید ری - کن از مناطق مختلف شهرداری شهر تهران می‌گذرد می‌توانست خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

وي تاکيد کرد: به دلیل مشکلاتی که در زمان احداث این خط صورت گرفت، تصمیم به توقف پروژه گرفتیم اما چون خط قدیمی دیگر قابل استفاده نبود مجبور شدیم با تمام سختی‌ها این خط را به اتمام رساندیم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، با اشاره به قدمت 40 ساله خط لوله قدیم ری_کن با بيان اين مطلب گفت: این خط لوله با قطر 12 اینچ و با ظرفیت انتقال 9 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در روز به دلیل پوسیدگی و خطر انفجار در مناطق پر تردد شهری از مدار خارج شد و خط لوله جدید، خارج از بافت شهری با ظرفیت انتقال 13 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در روز جایگزین آن شد.

وي تصريح کرد: خط لوله انتقال فراورده نفتي  به دليل برخي اختلافات و صادر نشدن مجوز از سوي شهرداري 19 سال متوقف شد همچنين به دلیل قرار گرفتن در بافت شهری و خطرات جانی که به همراه داشت از اهمیت فراوانی هم برای وزارت نفت و هم شرکت پالایش و پخش برخوردار بود.
 
زیار ادامه داد: در چهل سال قبل این پروژه خارج از بافت شهری بود اما به دلیل عدم توجه در مدیریت شهری و نادیده گرفتن زحمات افراد در مسیر پر تردد قرار گرفت و در حال حاضر نیز خط لوله جدید در حاشیه بزرگراه و نزدیک تاسیسات شهری قرار دارد.
 
وی تصریح کرد: باید حفاظت بیشتری از این سرمایه ملی که مدت زمان 19 سال شروع و اتمام آن طول كشید، به‌وجود آید شود زیرا میراث آیندگان به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: ما می توانستیم در این 19 سال به جای 49 کیلومتر، 4900 کیلومتر خط لوله با ایستگاههای پمپاژ آن احداث کنیم.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در خصوص طولانی شدن پروژه اظهار داشت: این پروژه در زمان آقازاده شروع شد و این حاکی از این است که همه روسای جمهور و شهردارهای بعد از انقلاب در جریان کامل پروژه بوده اند که این خود گویای سختی کار است.

انتقال 80 هزار بشکه فراورده در روز

زيار با بيان اينکه افزایش ظرفیت انتقال فرآورده از اهداف اجرای این پرو‍ژه اعلام شده است به طوری که ظرفیت خط جدید انتقال ۸۰ هزار بشکه در روز است در حالی که خط لوله ۱۲ اینچ قدیمی توان انتقال ۶۰ هزار بشکه فرآورده در روز را داشت.

گفتنی است سهم منطقه ۲۱ شهرداری از این رقم ۳ هزار و ۷۰۰ متر، منطقه ۲۲، ۵ هزار و ۵۰۰ متر و منطقه ۵، حدود ۵ هزار و ۲۰۰ متر است و برای انتقال انواع فرآورده نفتی نظیر بنزین، گازوئیل و نفت سفید امروز به بهره برداری می‌رسد.

سرمايه گذاري 300 ميليارد ريالي

حجم سرمایه گذاری این طرح حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است و این خط فرآورده‌هایی مانند بنزین، گازوئیل و نفت سفید تمام جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی رادر شعاع ۲۴ کیلومتری انبار کن را تامین می‌کند.

با بهره برداری از خط لوله ری – کن حداقل از تردد ۳۵۰ نفتکش از پایانه نفتی ری تا جایگاه‌های توزیع فرآورده جلوگیری می‌شود که این امر نقشی بارز در کاهش آلودگی هوا، ترافیک و حوادث ایفا خواهد کرد.

نبود همکاري بين ارگانها دليل تاخير راه اندازي اين پروژه

در ادامه اصغر رمضانی معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در مراسم بهره‌برداری از خط لوله ری _ کن ضمن انتقاد از عدم همکاری بین ارگان‌های مختلف کشور، اظهار داشت: خط لوله ری_ کن که 50 کیلومتر طول دارد می‌توانست در زمانی بسیار زودتر به پایان برسد که متاسفانه به دلیل سنگ اندازی که بر سر راه پروژه پیش آوردند و نیز به دلیل سختی کار در بافت شهرنشینی این اتفاق میسر نشد.

وی تصریح کرد: خط لوله اهواز با 1000 کیلومتر طول 20 سال طول کشید اما خط لوله ری_ کن با یک صدم این میزان 19 سال ساخت و به بهره‌برداری آن زمان برد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: خط لوله ، انتقال ، نفت ، افتتاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار