تغییر مالکیت مادی آثار تاريخي در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، به غیر و یا بخش خصوصی مانعی ندارد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدی حجت قائم مقام و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به توافق صورت گرفته با ستاد اجرایي فرمان حضرت امام(ره) برای حفاظت از ارزش فرهنگی آثار تاریخی، گفت:‌ در قالب اين  توافق، تغییر مالکیت بخش مادی آثار در اختیار ستاد به غیر و یا بخش خصوصی مانعی ندارد.

وي با تاکيد بر اينکه سازمان میراث فرهنگی با تمام توان از ارزش فرهنگی این آثار و موضوع جلوگیری از تخریب و نابودی اثر دفاع خواهد کرد، ‌افزود:‌ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در راستاي حفاظت و نگهداری این آثار حامي سازمان ميراث فرهنگي خواهند بود.

**ستاد اجرایی فرمان امام(ره) براي حفظ بناهاي تاريخي راهنمايي مي شوند

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور، گفت:‌ در جهت حفاظت از اين آثار فهرستی از مجموعه بناهای تاریخی در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام(ره) فراهم شده و در زمینه‌ی کیفیت نگهداری و حفاظت از بناها، این ستاد را راهنمایی خواهند شد.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، تاکيد کرد: کمیته‌ی مشترک میان سازمان میراث فرهنگی و ستاد اجرائي فرمان امام (ره) هرچه سریع‌تر فهرست این آثار تاریخی را فراهم کند تا ما با خاطری جمع از آن‌ها حفاظت کنیم.

وي تصريح کرد: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) آمادگی دارد تا مجموعه آثار فرهنگی منقول و غیرمنقول را در چرخه کار کارشناسی دقیق فرهنگی قرار دهد.

حجت با اشاره به مشکلات ستاد اجرايي فرمان امام (ره) و اظهارات معاون اين ستاد مبنی برنبود امکانات و متخصصان در راستاي نگهداري برخي آثار تاريخي، خاطر نشان کرد: به منظور بهره برداری بهتر پيشنهاد شده که اين آثار به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، موزه‌ها و حتی مراکزی که توان نگهداری از آن‌ها را دارند منتقل شوند.

وي در خصوص وضعیت انتقال مالکیت مادی آثار در تملک ستاد اجرائي فرمان حضرت امام(ره)،  تصريح کرد: این آثار را  در اختیار همه قرار نمی دهیم و این موضوع در نظر گرفته می شود که متقاضیان چه کسانی هستند و این آثار را برای چه می خواهند.

وي خاطر نشان کرد:‌ براي واگذاري انتقال مالکیت مادی آثار سازمان ميراث فرهنگي آمادگی دارد تا مشتریان مناسب برای بهره برداری های فرهنگی از این آثار معرفی کند.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اينکه  کمیته مشترک  مسائل خانه پیرنیا را پيگيري خواهد کرد، گفت: بهتر که با برداشتن یکی دو بنای اطراف، خانه پیرنیا، دبیرستان ژاندارک و نیز ملک مهدوی اين مجموعه ها مبدل به یک محیط فرهنگی شوند تا که مانند جواهر در آن نقطه از شهر بدرخشد.

وی با اشاره به ارزش بناهای تاریخی،‌ ادامه داد: میزان ارزش افزوده یک بنای تاریخی در نگهداری از آن بناست که باید به صورت اصولی حفظ و مرمت شود.

وی با بيان اينکه هزاران اثر تاریخی، تپه و محوطه و نیز بناهای فرهنگی و تاریخی در کشور وجود دارد که برای نگهداری و مرمت ضرورتي به خريد آن ها نيست،‌ گفت: دولت به نمایندگی از مردم وظیفه نگهداری از این آثار تاریخی را دارد و بایستي با مشارکت مردم از این آثار و بناها نگهداری شود.

حجت با اشاره به محدوديت بودجه سازمان میراث فرهنگی، ‌گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایندگی از عموم مردم موظف به نگهداری و پاسداری ازارزش فرهنگی آثار و بناهای تاریخی است ولي امکان خریداری و تملک تمام این آثار و بناها وجود ندارد و بنابراین در این میان مشارکت مردم اهمیت ویژه ای دارد.

معاون میراث فرهنگی کشوراز برگزاري گردهمايي با رئیس دیوان عدالت اداری در خصوص احکام صادره در خصوص برخی از آثار و بناها خبرداد و افزود: ملاقات با رئیس دیوان عدالت اداری به زودی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص ساختمان ظهیر الاسلام، گفت: با تعمیر و مرمت این بنای تاریخی ارزشمند می توان به جای تبدیل این ساختمان به یک پارکینگ آن را به یک ساختمان ارزشمند برای انجام برخی فعالیت های مرتبط با سازمان تامین اجتماعی تبدیل کرد.

وی دغدغه های اهالی رسانه در خصوص میراث فرهنگی نشانگر دغدغه آحاد مردم دانست و اظهار داشت: من اعتقاد دارم برای توسعه و پيشرفت حوزه میراث فرهنگی هیچ راه حلی جز همکاری و مشارکت خبرنگاران وجود ندارد.

انتهاي پيام//
برچسب ها: آثار ، تاریخی ، ستاد ، مالکیت ، کمیته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار