بودجه، نداشتن سالن و بي‌توجهي از مسايل تئاتر بوده كه همچنان باقي مانده و از بين نرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نخستين همايش سراسري تئاتر كاربردي با حضور "رحمت اميني" مدير مركز هنرهاي نمايشي، "ظفر قهرماني" دبير نخستين همايش تئاتر كاربردي در حوزه هنري برگزار شد. 

"رحمت اميني" مدير مركز هنرهاي نمايشي در ابتدا در خصوص فعاليت‌هاي بيست و دومين جشنواره تئاتر "سوره‌ي ماه" گفت: جشنواره‌ي تئاتر "سوره‌ي ماه" در 50 مرحله آغاز مي‌شود و آثار در طي 4 روز در استان‌هاي مختلف بازبيني مي‌شود. 

وي ادامه داد: سال قبل همه نمايش‌هاي جشنواره "سوره‌ي ماه" به اجرا در آمد و از روزهاي آينده هم چند نمايش در سالن‌هاي مختلف حوزه هنري به اجرا در مي‌آيد. 

"اميني" تصريح كرد: چند مسئله در تئاتر ما وجود دارد، بودجه‌ي ناچيز، بي‌توجهي و كمبود سالن‌هاي اجرا و اين موضوع در حالي است كه ما رشد چند درصدي از فعالان تئاتري را داريم ولي در كنار اين مشكلات در كشور ما بايد به دنبال حفظ تئاتر باشيم. 

وي عنوان كرد: طي دو سال گذشته يكي از مهمترين عناصر شناسايي تئاتر كاربردي بوده كه ما گام‌هاي آغازين را به سر مي‌بريم البته در دنيا تئاتر كاربردي طي چند سال اخير انجام گرفته است. 

"اميني" افزود: به نظر مي‌رسد اگر تئاتر از شكل مرسوم خودش بتواند جايگاهي بين مردم باز كند دو حسن دارد و يكي از هدف‌هاي تئاتر كاربردي حضور در عرصه‌هايي مثل نهادهاي سالمندان و نهادهاي كارگري است. 

وي گفت: حضور تئاتر كاربردي بين نهادهايي همچون خانه‌ي سالمندان اميد به زندگي را افزايش مي‌دهد يا حضور در بيمارستان‌ها باعث كمك به بيماران است. 

"اميني" اظهار داشت: فعاليت‌هاي حوزه‌ي هنري در مركز هنرهاي نمايشي تئاتر كاربردي از برنامه‌هاي اين همايش است همچنين از دو محقق تئاتر از اروپا و آمريكا دعوت كرديم تا در كارگاه‌هاي آموزشي ما حضور يابند. 

وي بيان كرد: در راستاي اهداف حوزه هنري در جهت توسعه‌ي تئاتر در قشرهاي ديگر جامعه است چرا كه در تهران فقط چند سالن تئاتر داريم كه مخاطبان خاص خود را دارد. اين به آن معناست كه قشر عمده‌اي از مردم ما از ديدن تئاتر وحشت دارند. 

"اميني" اظهار داشت: مخاطبان، تئاترگريز شدند اما با توجه به توسعه‌ي كاربردي مي‌توانيم اين مسئله را بهبود بخشيم. 

وي بيان كرد: تئاتر بايد در دل محله‌هاي مختلف تهران تئاتر اجرا شود به همين دليل ما دفتر تئاتر بچه‌هاي مسجد را طراحي كرديم. 

"ظفر قهرماني" دبير نخستين همايش سراسري تئاتر كاربردي گفت: مركز هنرهاي نمايشي از جمله جاهايي بود كه صداي ما را شنيدند و ما را حمايت كردند و موجب شده تئاتر كاربردي براي اولين بار در ايران شكل بگيرد. 

وي ادامه داد: تئاتر كاربردي در تلاش است كه مردم را با تئاتر مأ‌نوس كند و تئاتر را به سه قشر تئاتر حرفه‌اي، دانشجو و مردم معرفي كنيم. 

"ظفر قهرماني" تصريح كرد: تئاتر كاربردي مي‌تواند بر كيفيت زندگي مردم و در بهبود تقويت اجتماعي تأثير دارد همچنين براي دانشجويان مي‌تواند كمك كند كه مجبور نباشند به سختي وارد تئاتر شهر شوند. 

وي اظهار داشت: حتي تئاتر كاربردي امكان برقراري رابطه مردم را با مسئولين برقرار خواهد كرد و نوعي دموكراسي را ايجاد مي‌كند. 

"ظفر قهرماني" بيان كرد: سه محور را در حوزه‌ي هنري شروع كرديم: حوزه‌ي اجرا، معرفي كه از تابستان سال پيش ما اجراهاي مختلفي داشتيم با كارگاه‌هاي آموزشي توانستيم مربيان خوبي را در عرصه‌ي تئاتر گسترش دهيم چرا كه هدف ما ترويج تئاتر كاربردي است. 

وي خاطر نشان كرد: تئاتر درماني، تئاتر آموزشي ابزارهاي مهم تئاتر كاربردي است چرا كه ما مي‌خواهيم تئاتر را در بين سالمندان، كانون اصلاح و تربيت و آموزش ببريم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار